@article { author = {Koolaee, Elaheh and Soltani, Mohammad Javad}, title = {Problem of Water and Central Asia Republics Relations}, journal = {World Politics}, volume = {2}, number = {3}, pages = {7-34}, year = {2013}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2383-0123}, eissn = {2538-4899}, doi = {}, abstract = {The Problem of water in Central Asia, which the Soviet economic development policy has deepened it, is among the other challenges of the Central Asian countries. The weakness of these countries to solve this problem, has expanded intervene of other countries in this region. The problem has not stemmed from Border Rivers but it is their dependency on a common source for their development. Based on the geographic condition of Central Asia, all of them have relied on one source of water. This situation makes real challenges for these newly independent states. Water tensions are essentially depending on the rivers, water. The main question of this article is: what is the impact of water on these countries? The authors do their research based on descriptive- analytical methodology by using library sources and access to internet. They show that the problem of water resources has affected Central Asian republics relations.}, keywords = {Energy,Water,Central Asia,security,Foreign Relations}, title_fa = {مساله آب و روابط کشورهای آسیای مرکزی}, abstract_fa = {چکیده موضوع آب در آسیای مرکزی که سیاست های توسعه اقتصادی شوروی سابق آن را برجسته تر کرده است، در کنار دیگر چالش های میان کشورهای آسیای مرکزی مطرح است. ناتوانی کشورهای آسیای مرکزی در حل این مشکل، زمینه را برای دخالت کشورهای دیگرفراهم کرده است. وابستگی پنج جمهوری به منبعی واحد در توسعه اقتصادی، حل مسئله را دشوارتر کرده است. مساله، مرز آبی و کنترل بر آن نیست که با قراردادی دو جانبه بر طرف شود، بلکه وابستگی به منبعی است که مدیریت یک کشور بر آن و استفاده یک جانبه، برای دیگر کشورها ناامنی پدید می آورد. در این ناحیه تنش های آبی بیشتر در مورد منابع آبی رودخانه ای است. با این وضعیت عامل آب چه تاثیری بر روابط کشورهای آسیای مرکزی دارد؟ این مقاله با استفاده از روش تبیینی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نشان داده است که منابع آبی و رقابت کشورهای آسیای مرکزی برای دسترسی و بهره برداری بیشتر سبب تنش در روابط این کشورها شده است.}, keywords_fa = {آسیای مرکزی,انرژی,آب,امنیت,روابط خارجی}, url = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_756.html}, eprint = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_756_9e58f7a568388477985545f0f18f567f.pdf} } @article { author = {Araghchi, Seyed Abas}, title = {A Reflection on the Concept of Right and Implementation of Right With a View to the Iranian Nuclear Issue and Geneva Agreement}, journal = {World Politics}, volume = {2}, number = {3}, pages = {35-62}, year = {2013}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2383-0123}, eissn = {2538-4899}, doi = {}, abstract = {Abstract: negotiations between the Islamic Republic of Iran and 5+1 is a package of legal, political and international security issues understanding of which would not be possible unless all these aspects are taken into consideration. From the legal perspective, the entitlement of a right defers from the implementation of right. These two concepts are not necessarily born together. This article argues that the Islamic Republic of Iran has not negotiated its nuclear rights with 5+1. These negotiations are being conducted in order to conclude an agreement having a clear time frame and exclusively on the methods of implementing nuclear rights by Iran with view to building international confidence on the Iranian peaceful nuclear program. The Geneva Joint Plan of Action agreed between the parties, has not prejudiced the right of the Islamic republic of Iran to enjoy fully its right for a peaceful nuclear program. The commitments of the Islamic Republic of Iran in this joint plan are subject to two qualifications namely “time frame” and “Voluntary acts” which are also clear indications that Iran has not compromised its inalienable nuclear rights. In authors’ point of view the Geneva agreement not only has not undermined the Iranian nuclear rights but also has strengthened the Iranian rights including the right to enrich uranium. The comprehensive long term agreement which will be discussed between the parties in upcoming meetings would be able to make the Iranian nuclear achievements more tenacious and contribute to Iranian national interest in the other aspects.}, keywords = {Rights and Implementation of Rights,Nuclear Right,Security Council,Nuclear Negotiations,Geneva Agreement}, title_fa = {تاملی در باب مفهوم حق و اجرای حق با نگاهی به موضوع هسته‌ای ایران و توافق ژنو}, abstract_fa = {چکیده مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در مورد موضوع هسته ای ایران مجموعه ای است آمیخته از مسائل حقوقی، سیاسی و امنیتی بین المللی که درک آن بدون در نظر گرفتن همه این ابعاد ممکن نخواهد بود. از منظر حقوقی بین برخورداری از حق1 و اجرای حق2 تفاوت وجود دارد. این دو مفهوم الزاماً با یکدیگر زاده نمی شوند. در این مقاله بحث خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران حقوق هسته ای خود را با گروه 1+5 به مذاکره نگذاشته است. این مذاکرات برای نیل به یک توافق با محدوده زمانی مشخص و صرفاً در مورد چگونگی اجرای حق هسته ای جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد اعتماد بین المللی در رابطه با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران صورت می گیرد. برنامه اقدام مشترک ژنو نیز که بین طرفین مورد توافق قرار گرفته است متعرض اصل حق هسته ای جمهوری اسلامی ایران بر برخورداری کامل از برنامه هسته ای صلح آمیز نشده است. تعهدات جمهوری اسلامی ایران در این برنامه اقدام مشترک مقید به دو قید "زمان" و "داوطلبانه بودن اقدامات" است که این قیود نیز نشانه روشنی است مبنی بر اینکه ایران در مورد حقوق هسته ای غیر قابل سلب خود مصالحه نمی کند. توافق ژنو نه تنها به حق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خدشه ای وارد نکرده، بلکه مقوم حقوق هسته‌ای ایران از جمله حق غنی سازی نیز هست. توافق جامع هسته ای که در مذاکرات آتی به آن پرداخته خواهد شد، می تواند دستاوردهای هسته ای کشور را تثبیت و در دراز مدت به تامین منافع ملی کشورمان در سایر ابعاد نیز کمک کند}, keywords_fa = {حق و اجرای حق,حق هسته‌ای,شورای امنیت,مذاکرات هسته ای,توافق ژنو}, url = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_757.html}, eprint = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_757_baddf7622e63a705dfd25ebf786a3b23.pdf} } @article { author = {Niaakooee, Seyed Amir and Ghiyasi, Amir}, title = {Chines Gaining Power and US Strategy: Instrumental look to UNSC}, journal = {World Politics}, volume = {2}, number = {3}, pages = {63-87}, year = {2013}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2383-0123}, eissn = {2538-4899}, doi = {}, abstract = {Accelerating economic, political and military developments within increase in infiltration and influence of China in international system, especially in Asia-Pacific region have always been preoccupations and concerns of US politicians and strategists. United states have resorted to many different strategies and tactics in order for restrain China and affect over it. Since US and China are both permanent members of United Nations Security Council, and both enjoy veto right, though in two recent decades in spite of the licit and structural equality of normal vote and veto for these two countries and other permanent members in the case of taking a decision, US normal vote and applying veto due to its high power, is more influential and valuable in terms of substantive regarding China. But, since the two recent decades because of growing the influence of China in Asia pacific and international field, gradually the time value of US and China are getting equal and also due to Chinese` peaceful prestige in the international arena regarding US, it’s getting more in favor of China. So, this paper is to study whether what strategies US has taken to curb Chines influence and effects In the UNSC and international fields. Our perception in this paper is that US by supporting the membership of Chines old rivals, that is Japan and India in the UNSC by adjusting Chines power is to curb the Chines the influence and the effectiveness of China votes and decision in the UNSC and playing effective role in Asia Pacific.}, keywords = {United Nation,Security Council,Veto Right,realism,International System,Asia Pacific}, title_fa = {قدرت یابی چین و راهبرد ایالات متحده امریکا؛ نگاهی ابزاری به شورای امنیت}, abstract_fa = {چکیده تسریع توسعه اقتصادی، سیاسی و نظامی و نیز افزایش نفوذ و تاثیرگذاری چین در نظامبین‌الملل، به ویژه در منطقه آسیاپاسیفیک ذهن سیاستمداران و استراتژیستهای امریکایی را به خود مشغول داشته است. ایالات متحده امریکا تاکنون از راهبردها و تاکتیکهای متفاوتی برای کنترل چین و تاثیرگذاری بر این کشور استفاده کرده است. اگرچه ایالات متحده امریکا و چین هر دو از اعضای دائم شورای امنیت هستند و از حق وتو نیز برخوردارند، اما تا دو دهه اخیر با وجود برابری حقوقی و شکلی رای عادی و حق وتو برای این دو کشور و دیگر اعضاء در زمان اتخاذ تصمیم، رای عادی و وتوی ایالات متحده امریکا( به دلیل قدرت برتر این کشور) از نظر ماهوی، از بار ارزشی و اثربخشی بیشتری نسبت به رای و وتوی چین برخوردار بود اما از دو دهه گذشته به خاطر افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی چین و افزایش تاثیرگذاری و نفوذ این کشور در منطقه آسیاپاسیفیک و نظامبین‌الملل، رفته‌رفته بار ارزشی آراء ایالات متحده متعادل گشته و نیز به دلیل وجهه مسالمتجوی چین درمقایسه با ایالات متحده در نظام بینالملل، بار ارزشی آراء به سود چین در حال تغییر است. بنابراین در این مقاله تلاش شده است به این مسئله پرداخته شودکه ایالات متحده امریکا برای کاهش تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی چین در نظام بین‌الملل و کاهش اثربخشی آراء این کشور در فرایند تصمیم‌گیری در شورای امنیت چه راهبردی را در پیش گرفته است؟ فرضیه ما در این مقاله این است که ایالات متحده امریکا با طرح و حمایت از عضویت دائم دو کشور رقیب چین و حامی خود یعنی، ژاپن و هند در شورای امنیت سازمان ملل درصدد است تا با تعدیل قدرت آراء چین در شورای امنیت و کاهش تاثیر رای این کشور، از اثر بخشی آراء این کشور در فرایند تصمیم‌گیری در سازمان ملل و تاثیرگذاری و نقشآفرینی آن در منطقه آسیا ‌پاسیفیک و نظام بینالملل جلوگیری کند}, keywords_fa = {سازمان ملل,شورای امنیت,حق وتو,رئالیسم,نظام بین الملل,آسیاپ اسیفیک}, url = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_758.html}, eprint = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_758_d8e75573bee54e412bd9335b55d219a5.pdf} } @article { author = {Khazaneh Dar Lou, Mohammad Ali and Jalalehvand Alkami, Majid}, title = {Critical Discourse Analysis of Power in Two Chapters of Siasat-Nameh of Khajenezam-ol-Molk-Tusi}, journal = {World Politics}, volume = {2}, number = {3}, pages = {89-108}, year = {2013}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2383-0123}, eissn = {2538-4899}, doi = {}, abstract = {The most fundamental condition of reproduction of sovereignty & political authority is access to discourses which legitimate the dominion of politicians in public opinion. Multi Medias, training centers & universities, civic, social & religious foundation etc... have the most important rule in reproduction of sovereignty & authority in the society. Critical discourse analysis as one of the analysis approach investigates the hidden layers of language in both verbal & nonverbal texts in order to demonstrate the circumstance of forming & reproduction of sovereignty & authority discourses. Khajenezam-ol-molk-tusi one the most authoritative genius in politic attempted for solidity, continuance & spread of Saljuqi dominion by planning ideological discourse & religious policy during his 30 years ministry. Siasat-nameh is one of those Medias that have codified for forming & continuance of this kind of discourse. By using critical analysis discourse, this subject will reveal that how Khaje-nazam-ol-molk-tusi - as regards to epistemological background which was dominated on the society- has planned his ideological discourses by words, phrasing, narratives & meta-narratives in addition, By controlling the public opinion he throws down & omits his antagonists & finally he legitimates & justifies his religious discrimination policy in Iranian religious society.}, keywords = {Critical Discourse Analysis,Ideological Discourse,Siasat,Nameh of Khajenezam,Ol,Molk,Tusi}, title_fa = {تحلیل انتقادی گفتمان قدرت در دو فصل از سیاست نامۀ خواجه نظام الملک توسی}, abstract_fa = {چکیده مهم ترین شرط باز تولید سلطه و اقتدار سیاسی، دسترسی به گفتمان هایی است که سلطه حاکمان سیاسی را در افکار عمومی مشروعیّت بخشد. رسانه های جمعی، مراکزآموزشی و دانشگاهی، نهادهای مدنی، اجتماعی، مذهبی در باز تولید سلطه و اقتدار در جامعه مهم ترین نقش را ایفا می کنند. تحلیل انتقادی گفتمان به عنوان یکی ازرویکردهای تحلیل، لایه های پنهان زبان را در متون شفاهی و کتبی به منظور نشان دادن چگونگی شکل گیری و بازتولید گفتمان های قدرت و سلطه می کاود و روابط پنهان قدرت را آشکار می سازد و نقش آن را در بازتولید روابط سلطه نشان می دهد. خواجه نظام الملک توسی، یکی از مقتدرترین نخبگان عرصه سیاسی، در مدّت وزارت سی ساله خود با طراحی گفتمان عقیدتی و سیاست مذهبی برای استحکام و استمرار و تداوم حکومت سلجوقیان در ایران کوشید. کتاب سیاست نامه در واقع یکی از رسانه هایی است که به منظور شکل گیری و تداوم همین گفتمان تدوین شده است. در این تحقیق با استفاده از تحلیل انتقادی گفتمان نشان داده شده است که خواجه نظام الملک چگونه با توجّه به پیش زمینه های معرفتی که بر جامعه حاکم بود، در سیاست نامه با بهره گیری از واژگان و جمله بندی ها و روایت ها و فراروایت ها،گفتمان عقیدتی خود را طرّاحی می کند و با کنترل افکار عمومی به طرد و حذف مخالفان می پردازد و نهایتاً سیاست تبعیض مذهبی خود را در جامعه دین مدار ایرانی مشروعیّت می بخشد و موجّه می کند}, keywords_fa = {تحلیل انتقادی گفتمان,نورمن فرگلاف,گفتمان عقیدتی,سیاست نامه خواجه نظام الملک}, url = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_759.html}, eprint = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_759_0a785a5cf0458caa485f5f03069898af.pdf} } @article { author = {Jansiz, Ahmad and Ghasemian, Rohullah}, title = {Typology of Indigenous and Non-Indigenous Belligerents in Syria Crisis}, journal = {World Politics}, volume = {2}, number = {3}, pages = {109-131}, year = {2013}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2383-0123}, eissn = {2538-4899}, doi = {}, abstract = {The Syria crisis was commenced from Daraa frontier city in March 2011. Whit out any doubt a side of dispute in this country is hostile groups which are upheld by some regional and extra-regional actors. In effect, these groups have been menacing state's existence and survival. This essay seeks to state main reasons Syria's adversaries and its weaknesses by an analytic and theoretical framework. Meanwhile, one of the major factors in adversaries' failing to oust Syria state is ramifications and hostilities among them. Thus, the principal questions in this essay are what is the chief part of dispute among state's adversaries and how is the mechanism of its emerging in Syria society working? Findings of this essay connote that interior and divergences among adversaries is stemming from differences of doctrinal in essence as well as varieties of approaches. This issue has made strategic hostility among adversaries aim to overthrow state in Syria.}, keywords = {Syria Crisis,Indigenous and Non,indigenous Belligerents,Jihadist Groups,Bobby S. Sayyid,Globalization}, title_fa = {جریان شناسی مخالفان بومی و غیر بومی در بحران سوریه}, abstract_fa = {چکیده بحران سوریه از ماه مارس 2011 و از شهر مرزی درعا آغاز شد. بی‌تردید یک طرف منازعه در این کشور جریان معارضان و یا مخالفان حکومت اند که با حمایت برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای، توانسته‌اند موجودیت و بقای دولت دمشق را با تهدید مواجه کنند. این مقاله با ارائه چارچوبی نظری و تحلیلی، به بیان اصلی‌ترین دلایل و نقاط ضعف مخالفان سوریه در برابر حکومت مرکزی در این کشور پرداخته است. با توجه به این که یکی از دلایل اصلی در ناکامی مخالفان برای ساقط کردن حکومت مرکزی سوریه وجود انشقاق و اختلافات بین مخالفان است، بر این اساس پرسش اصلی مقاله این است که ریشه های اصلی اختلاف بین معارضان سوریه در چیست و بستر ظهور آنها در جامعه سوریه بر اساس چه ساز و کاری صورت می گیرد ؟ یافته‌های مقاله حاکی از آن است که شکاف و انشقاق‌های داخلی در بین مخالفان حکومت سوریه ناشی از یک تفاوت ماهوی عقیدتی و همچنین بسترهای متفاوت است. همین امر باعث ایجاد اختلاف راهبردی مخالفان در ساقط کردن حکومت مرکزی سوریه است.}, keywords_fa = {بحران سوریه,مخالفان بومی و غیر بومی,گروه‌های جهادی,بابی سعید,جهانی سازی}, url = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_760.html}, eprint = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_760_35f85dc86f3b5ff15218aaa5127f8986.pdf} } @article { author = {Jafari, Ali Akbar}, title = {Smart Power and the Fall of IRI: Gradual Movement of US for Systematic Conflict with IRI}, journal = {World Politics}, volume = {2}, number = {3}, pages = {133-155}, year = {2013}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2383-0123}, eissn = {2538-4899}, doi = {}, abstract = {Happening of grand developments in the last century and collapsing of soviet union and berlin wall on one hand, and demolishing of the discipline of global system and orientation toward vagueness on other hand, have created several anomies within global system and dominated sovereignty within states which coincidently produced some challenges for analysis and action. United States of America as the last hierarchy of cold war system which has brought about anarchic situation is seeking to find a new identity for itself that has embedded the green Islamic forces as its opponent. Meantime, IRI as one of the most important pole of Islam in the region has been targeted by U.S. so, continuation of strategic enmity of America against Iran for more than three decades is not simply chose as an political phenomenon, but also has moved toward a political institution. Thereby, U.S is seeking to secure its interests by producing different challenges for Iran. Thus, this paper is trying to analyze the antagonistic actions of U.S against Iran. By implementing smart power, this paper believes that encountering of U.S.A against Iran is not reductionist but is accumulative. In other word, by strategic scheme, U.S will use soft, hard and smart power which reaction to these kinds of encroachments will necessitate the internal and external balance- building for Iran.}, keywords = {Soft Power,Hard power,Smart Power,U.S.A,IRI}, title_fa = {قدرت هوشمند و براندازی جمهوری اسلامی ایران؛ خیز تدریجی آمریکا برای مقابله سیستمی با ایران}, abstract_fa = {چکیده با وقوع تحولات و دگردیسی های بزرگ در قرن گذشته و فروپاشی شوروی و دیوار برلین از یک سو، و بر هم ریزی نظم دو قطبی، ایالات متحده آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت به جا مانده درصدد هویت یابی نوینی برآمده است که در عصر جدید به جای نیروهای سرخ کمونیسم، نیروهای سبز اسلامی را به عنوان رقیب خود مفروض گرفته است. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران با نظام دینی و عقیده مندی اسلام سیاسی، هدف تهاجم استراتژیک آمریکا قرار گرفته است. بنابراین، استمرار خصومت استراتژیک آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران طی بیش از سه دهه را نمی توان به سادگی به عنوان یک پدیده سیاسی در نظر آورد، بلکه به یک نهاد تبدیل شده است. بدین ترتیب،آمریکا با چالش آفرینی های گوناگون برای ایران، درصدد تامین منافع خود است که این منافع در عینیت خصومت بهتر از نامعلومی صلح تمهید می یابد. بر این اساس، پژوهش حاضر به روش تبیینی در پاسخ به سئوالات مقاله به واکاوی چگونگی کنش گری آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. یافته این پژوهش، این است که، مقابله آمریکا با ایران نه وضعیتی تقلیل گرا، بلکه وجهه ای انباشتی دارد. بدین گونه که با تدبیری استراتژیک، ابعاد نرم، سخت و هوشمند قدرت را به کار می بندد که واکنش به چنین اقداماتی، استلزام تولید موازنه از درون و بیرون را برای ایران ایجاب می کند.}, keywords_fa = {قدرت سخت,قدرت نرم,قدرت هوشمند,آمریکا,ایران}, url = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_753.html}, eprint = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_753_5918ba605d6ee5bb07dff158a4313902.pdf} } @article { author = {Abasi Sarmadi, Mehdi}, title = {The Doctrine of Responsibility to Protect: From Formation to Instrumental Use}, journal = {World Politics}, volume = {2}, number = {3}, pages = {157-182}, year = {2013}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2383-0123}, eissn = {2538-4899}, doi = {}, abstract = {Humanitarian intervention means rescuing people without taking into account their nationality of their political or religious orientation,but today, the Great Powers have brought the humanitarian into un instrument. They use it either in order to conceal their lack of political will in a conflict (yugoslavia, Rwanda ) or at the service of their hegemonic desire (Kosovo, Iraq). It is in this context that in 2002 an idea appeared according to which it pertains to the international community’s responsibility to protect a population against catastrophes or violence when the state to which it belongs is not willing or capable of doing it. Can this "responsibility" signify a war officially motivated by the rescue of population hit by repression?This is the issue that lies at the core of the study.The analysis, having a politico-legal methodology, is centered on one or several states right to military intervene on an another state’s territory in an officially humanitarian purpose and on the dangers drive from this right. Since making a "responsibility to protect", official -even by force- should not conceal the real obligation of the international community’s non- armed reaction against serious human and humanitarian rights' violation and the frequent non- performance of this obligation by the states in the majority of cases, the problem is less the lack of juridical means and more the lack of political will when it comes to using the existing mechanisms: in this context what is the principle’s utility?}, keywords = {Human Rights,Humanitarian Law,Responsibility,Protection of Civil Populations,Interference,Instrumental Usage}, title_fa = {دکترین مسئولیت حمایت: از روند شکل گیری تا کاربرد ابزاری آن}, abstract_fa = {چکیده مداخلۀ بشردوستانه به معنای مداخله برای نجات افراد انسانی فارغ از رنگ، نژاد و مذهب تعریف شده است. اما امروزه قدرت های بزرگ مقوله بشر دوستی را به صورت ابزاری درآورده اند، خواه برای اینکه خلاء اراده سیاسی در یک مخاصمه (نظیر یوگسلاوی سابق و روندا) را پنهان نمایند و خواه به منظور اینکه آن را در خدمت خواست سلطهگری خود (نظیر کوزوو، عراق و افغانستان) قرار دهند. در چنین بستری است که در سال 2002 ایده مسولیت حمایت به معنای ضرورت مداخله به نفع جمعیتی که دولت شان قادر به حفاظت از آنها در برابر خشونت نیست و یا اینکه اراده ای برای حمایت از آنها ندارد، مطرح می گردد. لذا پژوهش حاظر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا این مسئولیت می تواند در جنگی تجلی نماید که رسما هدف نجات جمعیت تحت سرکوب را دارد؟ بدین منظور به بررسی ریشه ها و تحولات مفهوم مسئولیت حمایت پرداخته شده است. تا ماهیت یکسان مفهوم علیرغم عنوان های متفاوتی که در طول این تحولات به خود گرفته، نشان داده شود. آنگاه چگونگی کاربرد ابزاری مفهوم توسط قدرت های بزرگ به بحث گذاشته شده تا این واقعیت را آشکار سازیم که استفاده از زور تحت عنوان "مسئولیت حمایت" نمی تواند استثناء دیگری بر اصل "ممنوعیت کاربرد زور" در روابط بین الملل به بهای نقض تعهد دولت ها در توسل همه جانبه و کامل به راه حل های غیر نظامی در حل و فصل بحران های بین المللی از جمله بحران های ناشی از حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، توجیه نماید.}, keywords_fa = {حقوق بشر,حقوق بشردوستانه,مسئولیت حمایت,مداخله,کاربرد ابزاری}, url = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_754.html}, eprint = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_754_fb0d2690d53755f765f2ccd72f340aa8.pdf} } @article { author = {Sabouri, Ziauddin and Shahramnia, Amir Masud and Rahimi, Rauf}, title = {The Role of International Institutions in North – South Economic – Political Cooperation}, journal = {World Politics}, volume = {2}, number = {3}, pages = {183-214}, year = {2013}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2383-0123}, eissn = {2538-4899}, doi = {}, abstract = {Recently there is no country in the world which it does not need products and services of other countries. If this can be found it is not economically affordable. Thus the interaction of states in the international arena led to the establishment of global and regional international institutions – in many areas – for negotiation and legislation. The main question is, what does the role of international institutions in North – South economic – Political cooperation? Based on analysis of competing hypotheses, this article has outlined three hypotheses competing to answer the main question that include: -International organizations through creation of cooperation and elimination of conflict between countries, respond to concerns the development of the South and the continuing development of the North. - International organization by creation of comparative advantage in the free market economy, meet the interests of the North.- Financial and commercial organizations for development of the south are considered auxiliary force and favorable utilization of that will be depend on diversification of export based on Comparative advantage and international competitiveness power. Findings of the research show that, the rate of inconsistency is related more to the first hypothesis than rival hypotheses. This point indicates that in the Current Conditions international organizations do not meet interest of the north – south in the balance}, keywords = {Development,International Institutions,The North – South Cooperation,Trade,Economic Growth}, title_fa = {سازمان های بین المللی و الگوهای همکاری اقتصادی سیاسی شمال جنوب}, abstract_fa = {چکیده در جهان امروز هیچ کشوری بدون اتکا به تولیدات و خدمات سایر کشورها، نمی تواندکلیه نیازهای خود را برآورده سازد. حتی اگر بتواند هم، به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. براین اساس، گسترش تعاملات دولت ها در عرصه بین المللی منجر به گسترش نهادهای بین المللی جهانی و منطقه ای در حوزه های مختلف به منظور مذاکره و قانون گذاری شده است. سوال اصلی مقاله حاضر، در باره چیستی و ماهیت نقش نهادهای بین المللی در همکاری اقتصادی سیاسی شمال جنوب است. این مقاله بر اساس روش تحلیل فرضیه رقیب، سه فرضیه رقیب برای پاسخ به سوال اصلی طرح کرده است که عبارتند از: 1 سازمانهای بین المللی ما لی و تجاری از طریق ایجاد همکاری و رفع تعارض میان کشورها، دغدغه های توسعه جنوب و تداوم روند توسعه شمال را پاسخ می دهند. 2 سازمان های بین المللی مالی و تجاری بر اساس دیدگاه خرد مزیت نسبی در اقتصاد بازار آزاد ایجاد شده و منا فع شمال را برآورده می سازند. 3 سازمان های بین المللی مالی و تجاری نیروی کمکی برای توسعه جنوب تلقی می شوند و بهره گیری مطلوب از آن بستگی به تنوع صادرات بر اساس مزیت نسبی و توان رقابت پذیری بین المللی دارد. یا فته های پژوهش نشان می دهد که نرخ ناسازگاری مربوط به فرضیه اول بیشتر از فرضیه های رقیب است. این مسئله بیا نگر آن است که در شرایط فعلی سازمان های بین المللی مالی و تجاری، منافع شمال جنوب را به صورت متوازن برآورده نمی سازند.}, keywords_fa = {توسعه,نهادهای بین المللی,شمالجنوب,همکاری,تجارت,رشد اقتصادی}, url = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_755.html}, eprint = {https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_755_797c3dc23539c8a8cad2d1fecc031484.pdf} }