ORIGINAL_ARTICLE
مخاطرات رشد در سیاست بین الملل
دولتها پیوسته درتقلای افزایش قدرت اند. افزایش قدرت یک دولت در سطوح محلی، منطقه ای یا بین المللی، گاهی با واکنش های بشدت مقابله جویانه و گاهی نیز با واکنش های کمتر مقابله جویانه دیگر دولت ها مواجه است. دولت های در حال رشد با محدودیت های یکسانی از سوی قدرت های مسلط بیرونی مواجه نمی شوند. چرا و چه هنگامی رشد دولت ها، مخاطره آمیز است؟ چه پیوندی بین افزایش قدرت ملی دولتها و کشمکشهای بین المللی وجود دارد؟ چه هنگام یک دولت در حال رشد با محدودیت های بیرونی بیشتری مواجه می شود؟ این پژوهش به شیوه تبیینی به بررسی این فرضیه پرداخته است که، اگرافزایش قدرت یک دولت تهدید آمیز دریافته شود سبب تحریک دیگر دولتها به مقابله جویی خواهد شد و دیگر دولتها بر محدودیتهای دولت در حال رشد میافزایند. در این مقاله حساسیتزایی رشد از منظر نظریه های رئالیستی، لیبرالیستی، تکوین گرایی و مکتب انگلیسی مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام رهیافت تلفیقی رشد صلح آمیزکه ادبیاتی به نسبت نو در دیسیپلین روابط بین الملل دارد مطرح شده است. یافته ها نشان میدهد که بر خلاف باور رایج مسئله محدودیتهای محیط بیرونی علیه دولتهای درحال رشد دلایلی سیستمیک دارد و سرشت سیستم بین المللی محدودیتهایی ساختاری برای رشد دولتها ایجاد میکند و هر چه رشد قدرتهای نوظهور، تهدید آمیزتر دریافته شود، حساسیت بیشتری تولید میکند و سبب تحریک دیگر دولتها به مقابله جویی بیشتر میشود.
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_171_78281d424ec6bf4ae78ad3f99da4ef26.pdf
2014-05-22
7
39
انتقال قدرت
تهدید
هنجارها
نظم بین المللی
رشد صلح آمیز
رضا
سیمبر
rezasimbar@hotmail.com
1
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان
LEAD_AUTHOR
سجاد
بهرامی مقدم
sajadbahrami@gmail.com
2
دانشجوی دکتری روابط بین الملل
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ژنومهای ژئوپلیتیکِ تاثیرگذار بر کُدهای رفتاری در سیاستخارجی ایران و روسیه
ژنوم ژئوپلیتیک بهمثابه نقشه ژنتیک جغرافیایی سیاست و برخاسته از جغرافیای یک کشور، سیاستخارجی کشورها را تحتتأثیر قرار میدهد. ایران با دارابودن پانزده کشور همسایه بهعنوان منطقهای ژئواستراتژیک، موقعیت برجستهای دارد. شناخت دیدگاههای ژئوپلیتیک برآمده از ژنومهای ژئوپلیتیک همسایگان و شناسایی کدهای ژئوپلیتیکِ کشورهای هدف، میتواند نقش مؤثری در اتخاذ سیاستخارجی همراستا با وزن ژئوپلیتیک ایران ایفا کند. نگارندگان، با بهرهگیری از روش مقایسهای و با تأکید بر تحلیل کدها و ژنومهای ژئوپلیتیک موجود در جغرافیای سیاسی ایران و روسیه کوشش کردهاند در قالب مدلِ تقابل کد/ ژنومها، پیامدهای این تقابل و تأثیر را بر سیاستخارجی دو کشور تبیین کنند. یافته راهبردی مقاله این است که ایران در پرتوِ اصلاحِ رفتار خود در نظام بینالملل، میتواند روسیه را در موقعیتِ ضعف قرار دهد؛ ولی، روسها با بهرهگیری از رفتار ایران نسبت به نظام بینالملل، توانستهاند مانع استفاده ایران از قوتهای ژئوپلیتیکِ خود و پوشاندنِ ضعف در کدهای ژئوپلیتیک روسیه، گردند.
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_172_9bc2424af3808accbd02d9a11ba50cf4.pdf
2014-05-22
41
71
ژنوم ژئوپلیتیک
کد ژئوپلیتیک
سیاستخارجی
ایران
روسیه
محسن
خلیلی
mohsenkhalili1346@yahoo.com
1
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
جهانگیر
حیدری
2
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
حسین
اصغری ثانی
3
دانشآموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
هادی
صیادی
4
دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ائتلاف سه گانه ایران، سوریه و حزب الله و تاثیر آن بر منافع آمریکا درخاورمیانه
محور ایران، سوریه و حزبالله تنها اتحاد مقابله جویانه در خاورمیانه است که بر منافع و اهداف ایالات متحده در این منطقه تاثیر گذاشته است. حال با توجه به گستردگی و اهمیتی که ایالاتمتحده برای منافع خود در منطقه خاورمیانه تعریف کردهاست، مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که محور ایران، سوریه و حزب الله تا چه میزان بر منافع آمریکا در خاورمیانه پس از11، سپتامبر اثر گذاشته است؟ دستاورد پژوهش حاکی از این است که محور مذکور به عنوان تنها مخالف جدی حضور آمریکا در منطقه با در پیش گرفتن سیاستها و اقداماتی همچون ضدیت با اسراییل، مخالفت با محافظهکاری عربی و شکل پوسیده حکومتداری آن، مخالفت با حضور آمریکا در منطقه، تکیه به ابزار نفت برای فشار بر غرب، حمایت از آرمان فلسطین، پذیرش نقش فراموش شده مردم در تعیین سرنوشت خود، قدرت گرفتن اقلیتهای شیعه در دموکراسیهای جایگزین و احیای تفکرات دین محور و رشد حرکتهای اسلامگرایانه در قالب ترویج بیداری اسلامی در سطح افکار عمومی مردم منطقه در افزایش هزینهها و کاهش منافع آمریکا در منطقه تاثیر بسزایی داشته است.
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_173_f02a48e76483b7d23b800606d40e6291.pdf
2014-05-22
73
113
آمریکا
خاورمیانه
ایران
سوریه
حزب الله
حبیب الله
ابوالحسن شیرازی
1
دانشیار دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
LEAD_AUTHOR
رضا
پارسه
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خاورمیانه شمالی: سازهای جدید برای همکاری در شبکه منطقه ای خاورمیانه
تحولات هزاره سوم اقتضاء میکند، مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه در پرتو تحولات جدید به بازخوانی روابط خود بپردازند. نگرش شبکهای و سازههای درونی آن و الگوی سامانهمنطقهای این امکان را فراهم کرده تا بتوان مرزبندیهای سنتی را در درون یک منطقه به هم ریخت و به تقسیم بندیهای نو در مناطق دست یافت. پرسش اصلی این است که در پرتو الگوی نظری شبکه و سامانه منطقهای چه سازهای جدیدی میتوان در خاورمیانه تعریف کرد؟ در پاسخ این فرضیه طرح شده است که در پرتو این الگوها، تقسیم بندی سنتی درخاورمیانه تغییر کرده و این منطقه در ارتباط با مناطق دیگر، سازههای جدیدی را برای خود تعریف میکند. یکی از مهمترین سازههایی که در این نگرش خوشه نامیده میشود خاورمیانه شمالی، متشکل از ایران، ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان است. یافتههای تحقیق نشان میدهد با تحولات جدید در افغانستان و عراق، موقعیت ژئوپلیتیکی این حوزه بهبود یافته و باعث توسعه روابط درون منطقهای شدهاست. متغیرهای داخلی(ثبات، نوسازی، دموکراتیزاسیون، نوع نظام سیاسی) و درون خوشهای(هویت مشترک شناختی و تاریخی، پیمان های منطقهای دوجانبه و چندجانبه، بحرانهای مشترک ناشی از تهدیدات قومی، مهاجرت و بنیادگرایی اسلامی، اقتصادهای درون خوشهای مکمل) باعث اهمیت خاورمیانه شمالی شده است. مباحث نظری، خاورمیانه شمالی وپتانسیل و عناصر مشترک این خوشه، ساختار پژوهش حاضر را تشکیل میدهد.
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_174_6e08d6b9e549c2b5d7dbfe8e6b84a366.pdf
2014-05-22
115
159
شبکه
خاورمیانه شمالی
سامانه منطقه ای
ابراهیم
عباسی
1
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جهانی شدن و توسعه اقتصادی در ویتنام
هدف اصلی این مقاله، پرداختن به فعالیتهای صورت گرفته توسط ویتنام در حوزه جهانی شدن و توسعه اقتصادی است. بنابراین تلاش شده است با روش تبیینی به این پرسش پاسخ داده شود که آیا جهانی شدن تأثیری بر توسعه اقتصادی ویتنام داشته، در این صورت چه عواملی در این روند تأثیرگذار بودهاند و چه اقدامات عملی موثری را ویتنام در خصوص جهانی شدن انجام داده است؟ نتایج این تحقیق نشان میدهد، ویتنام با تغییرات سیاسی خود، زمینه ظهور برنامه اصلاحات اقتصادی موسوم به دوی موی را فراهم کرد به طوری که این کشور از راه اصلاحات اقتصادی، خصوصی سازی، همگرایی با کشورهای منطقه و جهان، جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه کشاورزی، تشویق صادرات، به رشد و توسعه قابل توجهی در سالهای اخیر دست یافته بنابراین موفقیت اقتصادی ویتنام تنها ناشی از یک عامل تعیین کننده نبودهاست بلکه ترکیبی از عوامل در پیشرفت و توسعه این کشور تاثیرگذار بودهاند.
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_175_fbd36d0c7ea5b30156ca07c1e6517bf4.pdf
2014-05-22
161
205
ویتنام
جهانی شدن
توسعه اقتصادی
جنوب شرق آسیا
اصلاحات اقتصادی
آرمین
امینی
1
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
LEAD_AUTHOR
سمیرا سادات
شکراللهی
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قابلیت بازدارندگی هسته ای ایران از چشم انداز نوواقع گرایی
با پایان جنگ سرد، تسلیحات هستهای به عنوان عامل بازدارنده و مهار کننده جنگ مطرح شدند. دستیابی به چنین فناوری موجب تحول نیروی نظامی و تضمینی برای سیاست امنیتی دولتها است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به تجربههای عینی بدست آمده از جنگ تحمیلی عراق و افزایش تهدیدات منطقهای و همچنین از جانب قدرتهای بزرگ و نحوه موضعگیری آنان در قبال موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران، سعی داشته تا از توان و قدرت تکنولوژیکی هستهای برخوردار شود. کسب دانش صلح آمیز هستهای توسط ایران و پیشبینی دیگر موفقیتهای آن، نقش مهمی را در تغییر توازن قدرت در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به سود این کشور داشته است. البته نئورئالیسم به عنوان پارادایم غالب در روابط بینالملل تعریف خاصی از امنیت و تهدیدات امنیتی در نظام بینالملل دارد با توجه به همین تعریف خاص، بازدارندگی هستهای جایگاهی ویژه در این رهیافت دارد از همین رو فهم این مطلب ضروری است که چگونه فناوری هستهای ضمانتهای امنیتی برای ایران را ایجاد میکند و ثبات و امنیت ملی کشور را ارتقا میدهد.
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_176_ca2dc87e26f59fc32278a5ad352a17c6.pdf
2014-05-22
207
237
نوواقع گرایی
بازدارندگی
امنیت
ایران
قابلیت هسته ای
علی
آدمی
1
استادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
الهام
کشاورز مقدم
2
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیامدهای ژئوپلیتیکی خطوط لوله عربی بر تنگه هرمز
طی چند دهه گذشته منازعه، مبارزه و رقابت دائمی به یک پدیده عادی در منطقه خلیجفارس تبدیل شده است. از میان عوامل موجود، میتوان به روابط پرتنش بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران و تهدید به بستن تنگههرمز، اشاره کرد. در این راستا آمریکا و همپیمانان عربش، اندیشه چندگانه کردن مجاری صدور نفت از خلیجفارس به نقاط مختلف جهان را در دستور کار خود قرار دادهاند که این موضوع مورد بحث مقاله حاضر است. این مقاله به بررسی این فرضیه پرداخته است که تنش موجود بین غرب و جمهوری اسلامی ایران از یک سو و بین کشورهای حاشیه خلیجفارس و جمهوری اسلامی ایران از سویی دیگر، به همراه مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بستن تنگههرمز در شرایطی خاص، موجب خواهد شد که هزینههای طرحهای جایگزین آبراه تنگه هرمز برای کشورهای صادر کننده نفت در این حوزه توجیه پذیر شود که پیامد آن کاهش اهمیت تنگههرمز است و در این باره، از مزیت اهرم استراتژیک جمهوری اسلامی ایران کاسته خواهد شد.
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_177_fa86a8139e6c43ed56d8b5c24f2a77a6.pdf
2014-05-22
239
268
انرژی
خلیج فارس
تنگه هرمز
خطوط لوله عربی
خط لوله نفت
محمد ولی
مدرس
1
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
محسن
کرمی ناوه کش
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سیاست جنایی تقنینی ایران در پذیرش الزامات پیشگیرانه کنوانسیون مریدا
فساد، اساس فعالیتهای پلید سازمانهای تبهکاری در ارتکاب جرایم سازمانیافته و جزء جدایی ناپذیر وقوع جرایم اقتصادی است. به دلیل اهمیت تأثیر منفی فساد در گسترش عدالت اجتماعی و بالندگی اقتصادی در جوامع، مبارزه با آن همواره دغدغهای برای متولیان و سیاستگذاران هر جامعه و نیز مراجع بینالمللی بودهاست. به لحاظ پراکندگی قوانین داخلیکشورها و غیرمنسجمبودن برخورد دولتها با این پدیده، نشستهای مختلفی در سطوح منطقهای یا بینالمللی برای تشریک مساعی دولتها و تدوین قوانین متحدالشکل، برگزار شده است که از جمله آنها، نشستی است که در سال 2003 در مریدای مکزیک از سوی سازمان ملل ترتیب داده شد و منجر به تدوینکنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با فساد، موسوم به کنوانسیون مریدا شد. ایران نیز با الحاق به آن، قوانین و مقرراتی را مرتبط با الزامات کنوانسیون به تصویب رساند. در مقاله حاضر ضمن بررسی فصل دوم از کنوانسیون یاد شده با عنوان «اقدامات پیشگیرانه»، به سه عنوان قانونی در کشورمان که عبارتانداز؛ قانون مبارزه با پولشویی، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، پرداخته و این قوانین را از جهت انطباق با فصل دوم کنوانسیون مریدا، مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدهایم که قوانین مذکور، به میزان قابل توجهی، منطبق با الزامات کنوانسیون مزبور است
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_178_72550909d4013cf47562ec19e47ac882.pdf
2014-05-22
269
300
فساد اداری
فساد مالی
جرائم اقتصادی
پولشویی
کنوانسیون مریدا
عباس
سلمانپور
1
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه گیلان
LEAD_AUTHOR
اسماعیل
هادی تبار
2
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران
AUTHOR