2024-03-29T04:43:44Z
https://interpolitics.guilan.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=272
سیاست جهانی
سیاست جهانی
2383-0123
2383-0123
1392
2
4
بحران اوکراین و تشدید رقابت های منطقه ای
عباس
مصلی نژاد
چکیده پس از فروپاشی شوروی، روسیه و ایالات متحده درگیر رقابت بر سر نفوذ در حوزه خارجه نزدیکِ روسیه شده اند. از چشم انداز مسکو، گسترش ناتو و اتحادیه اروپا به شرق، هدف تحدید نفوذ منطقه ای روسیه را پیگیری می کند. روسیه بر این باور است که در پس سیاست گسترش به شرق ناتو و اتحادیه اروپا و هم چنین انقلاب های رنگین در حوزه قفقاز و آسیای میانه، تلاش های ایالات متحده برای گسترش نفوذ در حوزه ژئوپلیتیکی اش نهفته است. بر این اساس، اوکراین نیز به حوزه ای برای کشمکش روسیه و ایالات متحده بر سر نفوذ منطقه ای تبدیل شده است. کشمکشی که گسل های هویتی اوکراین زمینه های ورود قدرت های بزرگ غربی را به آن فراهم کرده است و معمای امنیتی و عدم قطعیت در روابط قدرت های بزرگ نیز به مثابه پیامدهای ساختار آنارشیک سیستم بین المللی بر پیچیدگی های آن افزوده است. بنابراین مسئله اوکراین از یک بحران ملی به بحرانی با ابعاد منطقه ای گسترش یافته است که نتایج آن بر معادلات منطقه ای قدرت تاثیر گذار خواهد بود و از آنجا که معادلات درونی اوکراین، پیامدهایی بیرونی برای روسیه و ایالات متحده و متحدین اروپاییش خواهد داشت، هر کدام از این بازیگران در جهت نیل به منافع خود وارد این بحران شده اند.
بحران اوکراین
روسیه
ایالات متحده
سیاست قدرت
2014
02
20
7
33
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_763_ec07165bee4892cf5487c39d889bfe07.pdf
سیاست جهانی
سیاست جهانی
2383-0123
2383-0123
1392
2
4
الگوی سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
حسین
سلیمی
روح الله
حاج زرگرباشی
سخنرانی روسای جمهور یا نمایندگان رسمی دولتها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جزو مواضع رسمی سیاست خارجی آن دولتها محسوب میشود. نوشتار حاضر، به دنبال تحلیلِ محتوای متن چهار سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که میکوشد تا الگوی حاکم بر این سخنرانیها را شناسایی کند. میزان تاکید هر کدام از این افراد، بر موضوعات خاصی که ذیل مقولههای اصلی قابلشناسایی هستند، نشاندهنده اهمیت یک الگوی خاص است. به عبارت دیگر، با نشاندادن تاثیر هر سخنرانی از مقولههای معرف، به وسیله شناسایی و شمارش شاخصههای این مقولهها در متن هر سخنرانی، میتوان الگوی آن سخنرانی را یافت. این شاخصهها، در واقع شواهد موجود در متون مورد نظر هستند. لذا ضمن استخراج واژهها و مفاهیمی که در این سخنرانیها به عنوان شاخصه، قابلشناسایی هستند و دستهبندی آنها ذیل مفاهیم و مقولههایی کلیتر، با استفاده از قابلیتهای دستکاری و سنجش دادههای کمّی، میزان تاثیر آنها را بر این سخنرانیها ارزیابی می کنیم. به دنبال شناسایی میزان این تاثیر و ترسیمِ نموداریِ آن (نمودار توزیع فراوانی)، با مقایسۀ نمودار هر یک از سخنرانیها، علاوه بر معلوم شدن مقولههای موثرتر، الگوی این تاثیرات و الگوی اصلی سخنرانی نیز مشخص میشود. همچنین مقایسۀ توزیع فراوانی شاخصههای این مقولهها و دستکاری دادههای عددی (تقلیل دادهها)، میتواند امکان تحلیلهای دیگری را برای پژوهشگر فراهم آورد. به عبارت دیگر، دادههای ما از متن این سخنرانیها گردآوریشده و در قالب اعداد اندازهگیری میشوند. تقلیل و تحلیل کمّی این دادهها، ما را در پاسخ به سوالات مورد نظر کمک میکند. شناسایی و انتخاب این مقولهها، با مطالعه متون سخنرانی روسای جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و شاخصهسازی محورهای اصلی و مشترک این سخنرانیها انجام شده است.
تحلیل محتوا
الگوی سخنرانی
شهید رجایی
آیتالله خامنهای
حجتالاسلام خاتمی
احمدینژاد
2014
02
20
35
71
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_764_d9d36f9edeecaac1f4a7106818e61c95.pdf
سیاست جهانی
سیاست جهانی
2383-0123
2383-0123
1392
2
4
شبکه ها و سیاست خارجی
فرهاد
قاسمی
سیستم بین الملل در گذار از فرآیند تحول تاریخی و فازهای آن، پیچیدگی فزآینده و الگوهای متعدد نظم را تجربه کرده است. شبکه های واقعی دارای ساختار پیچیده ای هستندکه نتیجه تعامل میان بازیگران عقلانی است. دانشمندان حوزه تحلیل سیاست خارجی توجه کمی به درک انتخاب های بازیگران در نظم های شبکه ای داشته اند. بنابراین نویسنده مقاله با توجه کردن به این نوع از نظم سیستمی این پرسش را مورد بررسی قرار داده است که نقش شبکه ها در سیاست خارجی واقدامات راهبردی آن چیست؟در این میان به صورت آشکار مهمترین پرسش در مورد نقش شبکه ها در سیاست خارجی، مربوط به نظم سیستمی به عنوان نقطه هدف آن می باشد. نویسنده مقاله براین استدلال است که شبکه، جدال بزرگ آینده در تجزیه و تحلیل سیاست خارجی است. در سیستم پیچیده و هوشمند سیبری، شبکه ها خود را به عنوان سازه اصلی فیزیکی به عنوان چارچوب سیاست خارجی مطرح کرده و از طریق سازوکارو دینامیک های داخلی بر مدل طراحی سیاست خارجی اثرگذار ند.
جدال سیاست خارجی
سیستم پیچیده
مدل سیبرنتیک
شبکه
سیستم بین الملل
2014
01
01
93
131
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_766_445da55b451b7967693666b5772e12e7.pdf
سیاست جهانی
سیاست جهانی
2383-0123
2383-0123
1392
2
4
کارکردهای سیاسی سرمایه اجتماعی،سرمایه اجتماعی و سیاست
سید رحیم
ابوالحسنی
سرمایه اجتماعی مفهومی کلاسیک است که حسب اهمیت به ادبیات سیاسی و اجتماعی مدرن پا نهاده و به دلیل نقش محوری و عمیق مکنون در خود، بسیاری از محققین را به خود مشغول داشته است. سرمایه اجتماعی با یک حلقه واسطه ای با کلیت نظام اجتماعی در پیوندی وثیق قرار دارد. این حلقه واسطه ای چیزی جز کارکردهای مترتب بر سرمایه اجتماعی نیست. در واقع سرمایه اجتماعی بر تمامی خرده نظامهای اجتماعی تاثیر گذاشته و از آنها تاثیر می پذیرد. با این وجود، تاثیرات این مقوله بر خرده نظامهای مذکور حائز اهمیت تحقیقی بالاتری است. در این مقاله تلاش شده است تا مهمترین کارکردهای سیاسی سرمایه اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته و سرانجام نیز، در راستای آسیب شناسی موضوع، کژکارکردی های محتمل بر این مفهوم نظری مورد واکاوی قرار گیرد.
سرمایه اجتماعی
کارکرد سیاسی
کژکارکردی
2014
02
20
73
90
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_765_cbf33109419d03955e84d1195035cf56.pdf
سیاست جهانی
سیاست جهانی
2383-0123
2383-0123
1392
2
4
دورنمای چالش های هویتی برآمده از تحولات اخیر خاورمیانه
فرامرز
میرزازاده احمدبیگلو
علی
حربی زاده
تداوم بحران و ابهام در آینده خاورمیانه موضوعی است که ذهن هر محققی را به خود مشغول کرده است. این مقاله در صدد است تا شرایط موجود در خاورمیانه را از منظر چالش های هویتی مورد بررسی قرار دهد. گرچه عوامل داخلی و بین المللی زیادی در شکل گیری خیزش های اخیر مردم منطقه اثرگذار بوده اند اما ما به دنبال بررسی و تبیین عوامل اثرگذار در تداوم بحران و ابهام در آینده خاورمیانه هستیم. بنابراین با تعیین و تعریف سه هویت مشروعیت بخش، مقاومتی و برنامه دار، نقش کنشگران اصلی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده ایم که غرب به عنوان کنشگر هویت مشروعیت بخش، سلفی های جهادی به عنوان کنشگران هویت برنامه دار، علیه محور مقاومت به عنوان کنشگر هویت مقاومت ائتلاف کرده و این محور را به چالش کشیده اند. راه برون رفت از این چالش برای محور مقاومت نیز در خروج از سنگر مقاومت و تبدیل شدن به هویت برنامه دار است.
محور مقاومت
سلفی های جهادی
هویت مشروعیت بخش
هویت مقاومت
هویت برنامه دار
2014
02
20
193
212
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_768_0dfdd2812cdb471e90cca7901a9d63d0.pdf
سیاست جهانی
سیاست جهانی
2383-0123
2383-0123
1392
2
4
واکاوی رویکردهای مشابه دولتهای انتقالی ایران و مصر نسبت به ایالات متحده
محمدجواد
هراتی
عبدالواحد
عبادی
چکیده تشابه رویکرد دولتهای دوره انتقالی ایران در پی انقلاب اسلامی و مصر در پی تحولات2011 ، نسبت به ایالات متحده آمریکا و نوع تعامل با این کشور، از موضوعات قابل توجه برای پژوهش است. مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که چرا دولتهای دوره انتقالی ایران و مصر به صورت مشابهی برای نزدیکی به آمریکا و تعامل با این کشور تلاش کرده اند. دو متغیر داخلی و نظام بینالملل در شکل دهی به این موضوع، قابل بحث است که عبارت از تلاش ایالات متحده برای تاثیرگذاری بر تحولات مذکور و فقدان پایگاه اجتماعی در دولتهای موقت در نتیجه احساس نیاز به حامی خارجی است. همچنین این موضوع که چرا پس از دوره انتقالی رویکرد دولتهای ایران و مصر به آمریکا متفاوت میشود نیز از موضوعات دیگری است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. در پژوهش حاضر تلاش شده تا به شیوه مطالعه تطبیقی و از رهگذر مقایسه میان دولتهای انتقالی در ایران و مصر، پاسخ مناسبی به پرسش مقاله داده شود. یافته های تحقیق نیز نشان میدهد که هر دو متغیر خارجی و داخلی در تشابه رویکرد این دولتهای انتقالی به آمریکا موثر بوده و تفاوت در منشا هر دو تحول موجب تفاوت در تحولات پس از دوره انتقالی در این دو کشور شده است.
انقلاب
مصر
ایران
آمریکا
دولت
رهبری
2014
02
20
161
178
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_762_cb0aa5709ea37ed8e2e20fb18bf63903.pdf
سیاست جهانی
سیاست جهانی
2383-0123
2383-0123
1392
2
4
شعبه و شرکت فرعی ابزارهایی برای فعالیت در عرصه تجارت بین الملل
عیسی
مقدم
تاسیس شعبه و شرکت فرعی از روشهای شناخته شده ای است که شرکت های تجاری برای گسترش فعالیتهای خود هم در عرصه داخلی و هم بین المللی استفاده می کنند. استفاده از این دو ابزار، بویژه در مواردی که شرکتهای خارجی قصد حضور در ایران را داشته باشند، ممکن است همراه با مخاطراتی باشد، ولی با توجه به تاثیر آنها در رشد اقتصادی ملی، به آنها باید به عنوان فرصت نگاه شود و نه تهدید. در این پژوهش، ابعاد حقوقی این دو موضوع مورد بررسی قرار گرفته است، چرا که استفاده از آنها توسط فعالان اقتصادی منوط به آگاهی از ابعاد حقوقی آنها است. به علاوه، این نکته مورد تاکید قرار می گیرد که از بعد سیاسی به جهت تاثیری که این روشها بر گسترش روابط بین کشورها می گذارد، نباید مورد غفلت قرار گیرند. به نظر میرسد علاوه بر بسترسازی حقوقی، بسترسازی سیاسی نیز برای گسترش استفاده از آنها لازم است.
شرکت تجاری
شعبه
شرکت فرعی
شخصیت حقوقی
روابط بین المل
2014
02
20
179
192
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_761_322a644ca7026a885a1aec133e136581.pdf
سیاست جهانی
سیاست جهانی
2383-0123
2383-0123
1392
2
4
الگوی مدیریت بحران درپرتو گسل های هویتی خاورمیانه
زهره
پوستینچی
مژگان
پازن
الگوی مدیریت بحران در سالهای پس از جنگ سرد با تغییرات بنیادین روبهرو شده است. نیروهای اجتماعی بهگونهای تدریجی وارد عرصه رقابتهای راهبردی شدهاند. معادله قدرت و امنیت بیش از گذشته از حوزه کنش بازیگران فرادست در سیاست جهانی خارج شده است. در این مقاله رقابت بازیگران منطقهای و قدرتهای بزرگ در بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفته است. ضرورتهای مدیریت بحران در عصر ظهور نیروهای هویتی نیازمند درک قابلیت نیروهایی است که ماهیت اجتماعی داشته اما در فرآیندهای سیاسی منطقهای نیروی تاثیرگذار محسوب میشوند. در این مقاله، چگونگی کنترل بحران سوریه از طریق سازوکارهای جهانی مورد بررسی قرار گرفته است. توجه به مولفههای اجتماعی میتواند زمینههای کنترل نیروهایی را بهوجود آورد که در بطن بحران سوریه نقش موثری را ایفاء می کنند.
بازیگران منطقهای
هویتگرایی
نیروهای گریز از مرکز
مدیریت بحران
منازعات منطقهای
2014
01
01
133
159
https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_767_5df4c59b81e0625bf9a2c7408f41e2d8.pdf