دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522The Transformation in Security function of pakistan's Baluchistan: Transition in borders of Asia's Security Complexesزمینههای دگرگونی در کارکرد امنیتی بلوچستانِ پاکستان: گذار در مرزهای مجموعههای امنیتی آسیا748286210.22124/wp.2018.2862FAغلامعلیچگنی زادهدانشیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائیحامدعسکری کرمانیکاندیدای دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180702Baluchistan, distributed between three countries, is confluence point between two main Asia’s Security Complexes, i.e. Middle East and South Asia. The Importance of Baluchistan in contemporary security studies has been its absence. Absence of this region from the security dynamics’ map has caused two independent security regions on two sides of that. Nonetheless, in recent years there have been some game changer differences, which are challenging continuity in former order. This article articulates these changes according to Barry Buzan and Ole Waever’s Regional Security Complexes Theory and examines the proposition that they can alter the security map in the Asia's region. As a result of this situation, there could be few scenarios in regard to security patterns, some concerns continuity and some include transformation. According to our discussion, the most probable scenario would be overflow of security dynamics in South Asia into Middle East and engaging these two regions in each other’s issues.بلوچستان، نقطۀ تلاقی دو مجموعۀ امنیتی مهم در آسیا، یعنی مجموعۀ خاورمیانه و مجموعۀ جنوب آسیا است. اهمیت بلوچستان در مطالعات امنیتی معاصر، به غیبت آن بوده است؛ غیبت آن بر نمودار پویشهای امنیتی باعث شده است تا دو مجموعۀ امنیتیِ مستقلِ در دو سوی آن پدید بیاید: مجموعۀ جنوب آسیا و زیرمنطقۀ خلیج فارس از منطقۀ خاورمیانه. با این حال در سالهای اخیر تغییرهای مهمی در این محدوده به وجود آمده که تداوم وضعیت پیشین را به چالش کشیده است. این نوشتارِ، با تکیه بر مفاهیم نظریِ مجموعههای امنیتیِ منطقهایِ بری بوزان و اوول ویور، این تغییرات را در چهار بخش و دو سطح تحلیل منطقه و سیستمیک، بررسی کرده و سناریوهای تغییر پیش رو را مطرح میکند.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2862_659ec490260fc70df04ffdcfbe7842da.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522Northern Syrian militants action effects on the political order of the country in post-ISIS durationشبه نظامیان شمال سوریه و آینده نظام سیاسی دمشق4986286310.22124/wp.2018.2863FAامیرحامدآزاددانشجوی دکتری گروه روابط بینالملل، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-4529-8520طاهرهابراهیمی فردانشیار گروه روابط بینالملل، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180702Prevailing Emergency conditions in Syria after the Civil War formed a kind of alliance between militants from the Kurdish Democratic Union Party and the central government.The essence of the alliance after the formation of the international coalition fighting the Islamic State was changed through the development of relations with America as the proxy of foreign support. The Kurdish Democratic Union Party began to try to overcome rivals and formulate a new political order in northern Syria using these two alliances. In contrast to this trend, the Turkish government began organizing the Arab militias' opposition due to the threat of the formation of a Kurdish entity on its borders. Turkey's actions shaped a new kind of relationship between militants and foreign supporters in northern Syria that began attempting to establish a new political order in northern Syria by confronting the construction of the Kurdish Democratic Unity Party. The discovery of possible scenarios about the future political order in northern Syria and its impact on Syria's political order in the post-ISIS period is an important issue but it looks the possible scenario formed on the lack of a specific strategy of foreign supporters to create a new political order and allows the Syrian government to disrupt the formation of a new political order in Syria by implementing preventive multilateral strategies.شرایط اضطراری حاکم بر سوریه پس از جنگ داخلی، به نوعی از همپیمانی بین شبهنظامیان حزب اتحاد دموکراتیک کردستان و دولت مرکزی شکل داد. ماهیّت این همپیمانی بعد از تشکیل ائتلاف بینالمللی مبارزه با داعش، بواسطه شکلگیری روابط نیابتی با آمریکا به عنوان حامی خارجی دستخوش تغییر شد. حزب اتحاد دموکراتیک کردستان با استفاده از پوشش این دو همپیمانی تلاش برای غلبه بر رقبا و شکلدهی به نظم سیاسی جدیدی در شمال سوریه را آغاز کرد. در مقابل این روند، دولت ترکیه نیز به دلیل احساس تهدید از شکلگیری یک کیان کُردی در مرزهای این کشور، سازماندهی شبهنظامیان عرب مخالف دولت مرکزی را آغاز کرد. اقدامات ترکیه به نوع جدیدی از روابط نیابتی بین شبهنظامیان و حامی خارجی در شمال سوریه شکل داد که تلاش برای ایجاد نظم سیاسی نوین در شمال سوریه را بواسطه تعارض با ساختارسازی حزب اتحاد دموکراتیک کردستان آغاز کردند. کشف سناریوهای محتمل درباره نظم سیاسی آینده در شمال سوریه و تأثیر آن بر نظم سیاسی سوریه در دوره پسا داعش مسئله مهمی است، اما به نظر میرسد محتملترین سناریو بر پایه فقدان استراتژی مشخص حامیان خارجی برای ایجاد نظم سیاسی جدید و تعارض منافع آنان شکل میگیرد و به دولت سوریه امکان میدهد با اجرای استراتژیهای چندوجهی بازدارنده، شکلگیری نظم سیاسی جدید در سوریه را مختل سازد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2863_95ae959795933f00ca9393325ad3667f.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522Sino-Japanese Global Competition in the 21st Century: Belt and Road Initiative against Free and Open Indo-Pacific Strategy.چین و ژاپن، دو ابتکار فرامنطقه ای رقیب در آسیا پاسیفیک5180286410.22124/wp.2018.2864FAبهارهسازمنددانشیار گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران0000-0003-4838-8430احمدرمضانیمطالعات آسیای جنوب شرقی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4276-4554Journal Article20180702China and, to some extent, Japan in the 21st century are seeking to expand their power around the world. Japan is an advanced country that has undergone steps of growth and development during the 1960s and 1980s. China due to its massive economic weight which gains thorough post-1978 economic activities has also been the world's second-largest economy in 2011. In this regard, shaping the future of international arrangements is important for both countries. The main question of the present article is, what are the latest plans by China and Japan to stabilize their transregional status. The present article, with using a descriptive-analytical method, comparison approach and Library compilation, in response to the main question, is arguing that China with the Belt and Road Initiative and Japan with the Free and Open Indo-Pacific Strategy, seek to secure their own interests and limit the other side, and it tries to examine the actions of the parties in Asia, Africa and Somewhat the relations between China and Europe in the form of two plans and strategies based on the theory of transregionalism.چین و تا حدودی ژاپن در قرن ۲۱ به دنبال گسترش و توسعه قدرت خود در گستره وسیع آسیا پاسیفیک هستند. ژاپن کشوری پیشرفته است که پلههای رشد و توسعه را در طی دهههای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ پیموده است. چین نیز بهواسطه کسب وزنه اقتصادی کلان در طول فعالیتهای اقتصادی بعد از 1978 توانسته است جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان را در سال ۲۰۱1 به خود اختصاص دهد. در همین راستا، شکلدهی به آینده ترتیبات بینالمللی برای هردو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله به رقابت چین و ژاپن در قالب دو طرح جاده جدید ابریشم و راهبرد اقیانوس هند آرام متمرکز است. چین با طرح کمربند و راه و ژاپن با راهبرد اقیانوس هند-آرام آزاد و همگانی به دنبال تأمین منافع خود و محدود کردن طرف مقابل هستند، سعی دارد اقدامات طرفین در آسیا و آفریقا و تا حدودی روابط چین و اروپا در قالب دو طرح و راهبرد را بر اساس نظریه فرامنطقهگرایی مورد بررسی قرار دهد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2864_c9a811715e44a46a50c953fe608aa5f2.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522Explanation of the Objects of the Kurdistan Regional Government of Iraq in Alliance with Turkeyتبیین اهداف حکومت اقلیم کردستان عراق در ائتلاف با ترکیه81106286510.22124/wp.2018.2865FAمصطفیخیریدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه اصفهانعنایت اللهیزدانیدانشیار روابط بین الملل،گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعلیامیدیگروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20180702Following the US invasion of Iraq in 2003, the northern Kurdish region have been able to gain significant rights of autonomy. Political and security gains a long with economic growth have led that the Kurdistan Regional Government of Iraq can be posed as a model for other Kurdish movements in the Middle East region. the Kurdistan Regional Government of Iraq has adopted the approach of allying with regional actors such as Turkey to maintain its hegemony over the region of northern Iraq. The question is that what are the KRG’s objectives in the alliance with Turkey? regarding to the KRG’s geopolitical situation it seems that the survival of the KRG and reducing of Turkish opposition toward the KRG’s possible independence are the main goal of the semi-independent Kurdistan Regional Government of Iraq. In addition it is possible for the KRG to benefit from Turkish economic and communication capacities to create an independent oil industry and to counter the growing influence of PKK in the region. this article has analyzed the reasons of the Kurdistan Regional Government of Iraq for the alliance with Turkey using the geopolitical framework.<em> دستاوردهای سیاسی و امنیتی در کنار رشد اقتصادی باعث شده است که حکومت اقلیم کردستان عراق بتواند بهعنوان الگویی موفق برای دیگر جنبشهای کرد در منطقه خاورمیانه مطرح شود. حکومت اربیل برای حفظ جایگاه و هژمونی خود بر منطقه شمال عراق رویکرد اتحاد با بازیگران منطقهای نظیر ترکیه را اتخاذ نموده است. در این میان سوالی که مطرح است این است که حکومت اقلیم کردستان عراق از طریق اتحاد با ترکیه چه اهدافی را پیگیری نموده است؟ با توجه به حصر ژئوپلیتیک اقلیم کردستان عراق به نظر میرسد هدف اصلی اربیل تامین بقای دولت نیمهمستقل اقلیم کردستان عراق و کاهش مخالفتهای آنکارا با مسئله استقلال احتمالی آن بوده است. در کنار آن میتوان به بهرهمندی از طرفیتهای اقتصادی و ارتباطی ترکیه برای ایجاد صنعت نفت مستقل و مقابله با نفوذ فزاینده پ.ک.ک. در منطقه نیز اشاره نمود. مقاله حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از چارچوب نظری ژئوپلیتیک دلایل حکومت اقلیم کردستان عراق برای اتحاد با ترکیه را مورد بررسی قرار داده است. </em>https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2865_d5858301b9c9fcffd24d3daeca290d4d.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522Linguistic Analysis and Possibility of Analyzing the Character of Politicians: Case study: Donald Trumpتحلیل زبانشناختی شخصیت سیاستمداران: مطالعة موردی دونالد ترامپ107137286610.22124/wp.2018.2866FAعلی اشرفنظریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهرانامیرملایی مظفریدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20180702The empowerment of nationalist populism, because of its violent background, can evoke an uncontrollable fear in us. This fear re-emerged with the victory of Donald John Trump in the US presidential election of 2016 and reminded the memories of the forgotten generation of leaders who, with fiery speeches and populist slogans, stirred up various social classes to conquer the world. Now with the transition of Trump's personality from the time of the campaign to his tenure as president of the United States, we can be more confident in the stability of some of his speech techniques and can analyze it even further. The main question is how can we understand, analyze, and predict Trump's behavior through linguistic-rhetorical reasoning and its methods? Regardless of how successful Trump is in achieving his goals, he employs a number of special techniques and tactics for inculcating his concepts that are not limited to the time of securing votes, and one can expect him to employ them again in meetings with political leaders and people of the other countries. Therefore, dozens of lectures and articles have been scrutinized to find the purposeful delicacies in Trump’s wordings, this master salesman of words. The main purpose of the present article is to provide a better understanding of the literature and content of Trump’s speeches and to make some of his personality traits comprehensible.<strong><em>تحلیل شخصیتهای سیاسی و درک محیطی که در آن به قدرت رسیدهاند، یکی از محورهای اصلی تحلیلهای حوزه زبانشناسی سیاسی است. اهمیت این بحث در رابطه با مطالعه شخصیتهای پوپولیست در این است که </em></strong><strong><em>قدرتیابی پوپولیسم ملیگرا بهدلیل داشتن پیشینهای خشونتبار، میتواند ترسی غیر ارادی را در ما زنده کند. ترسی که با پیروزی دونالد جان ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده امریکا، سر بر آورد و یادآور خاطرات نسل فراموش شده رهبرانی شد که با سخنرانیهای آتشین و شعارهای پوپولیستی، طبقات مختلف اجتماعی را برای تسخیر دنیا تهییج کردند. حال با گذر شخصیت ترامپ از دوران نامزدی به دوران تصدی پست ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، میتوانیم از ثبات برخی از تکنیکهای سخنرانی وی درکی روشمند پیدا کنیم و بیش از گذشته بتوانیم آن را تحلیل کنیم. پرسش اصلی این است که </em></strong><strong><em>چگونه میتوان رفتار ترامپ را از طریق منطق زبانشناختی- بلاغی و تکنیک های مندرج در آن درک، تحلیل و پیشبینی کرد؟ </em></strong><strong><em>صرفنظر از میزان موفقیت ترامپ در رسیدن به اهدافش، او چندین تکنیک و تاکتیک خاص را برای القای مفاهیم موردنظرش به کار میگیرد که منحصر به زمان رای جمع کردن وی نیست. بدین منظور، دهها سخنرانی و مقاله برای پیدا کردن ظرافتهای هدفمند در کلام ترامپ، این فروشندهی قهار واژهها، بررسی شده است. هدف اصلی مقاله حاضر ارائه تحلیلی زبانشناختی از ادبیات و محتوای سخنان ترامپ و فهمپذیر کردن برخی از ویژگیهای شخصیتی او است.</em></strong>https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2866_ac091c05d5fecf88e67c82f9116feaab.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522Factors Affecting the Divergence of Relations between the Islamic Republic of Iran and Georgia (2000-2016)عوامل مؤثر بر واگرایی روابط ایران و گرجستان (2016-2000)139166286710.22124/wp.2018.2867FAمیتراراه نجاتدانشگاه علامه طباطباییحسنکبیریدانش آموخته مطالعات اروپا دانشگاه علامه طباطبایی0009-0000-3659-5956Journal Article20180702In the years since Georgia's independence, the Islamic Republic of Iran has been able to establish close relations with the Islamic Republic of Iran. However, along with the components of many in recent years for convergence between the two countries, the grounds for divergence in relations between Iran and Georgia may in future years to come and these agents can be in the fields of economy and security, the security of the Islamic Republic of Iran influence Be Most of these factors are rooted in the presence of foreign actors in the South Caucasus region, especially in Georgia. The main question: What factors influenced the divergence of Iran-Georgia relations in the middle years of 2000 to 2016? Research hypothesis: The most important factors affecting the divergence of relations between the two countries should be investigated in internal and external factors, which show in their two areas of security-political and economic.جمهوری گرجستان یکی از کشورهای قفقاز جنوبی است که با ایران دارای مرز مشترک نیست اما به جهت ویژگی ژئوپلیتیکی برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران نیز در سالهای پس از استقلال گرجستان از شوروی سابق توانسته است روابط نزدیکی در حوزههای اقتصادی با این کشور برقرار کند. هرچند در کنار وجود مؤلفههای فراوان در سالهای گذشته از جهت همگرایی میان دو کشور، زمینههایی برای واگرایی در روابط میان ایران و گرجستان ممکن است در سالهای آتی به وجود بیاید؛ اما آنچه در سالهای 2000 تا 2016 نسبت به دهه 1990 زمینههای واگرایی دو کشور را فراهم کرده است بیشتر در تأثیر همگرایی اسرائیل و گرجستان در کمرنگ شدن مناسبات تهران-تفلیس، رویکرد غرب محوری گرجستان، حضور فعال کشورهای غربی در این منطقه و تنشهای مداوم واشنگتن- تهران، روابط و همکاری نزدیک تفلیس تلآویو، بهویژه در حوزههای امنیتی و نظامی و سیاست خارجی قفقازی ایران با درنظرگرفتن ملاحظات روسیه، جای گرفته است که سبب شده مناسبات و همکاریهای ایران و گرجستان در پایینترین سطح خود باقی بماند. سؤال اصلی: در میانسالهای 2000 تا 2016 چه عواملی بر واگرایی روابط ایران و گرجستان مؤثر بوده است؟ فرضیه پژوهش: مهمترین عوامل مؤثر بر واگرایی روابط دو کشور را باید در عوامل داخلی و خارجی بررسی کرد که در دو حوزه امنیتی-سیاسی و اقتصادی خود را نشان میدهند. این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی بر اساس دادههای معتبر اسنادی و آرشیوی سعی دارد عوامل مؤثر بر واگرایی روابط دو کشور را تجزیهوتحلیل کند تا آسیبشناسی لازم را جهت شناساندن عوامل مؤثر بر واگرایی برای سیاست خارجی ایران نشان دهد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2867_b59991c933a968edab51ad01c0c1ef39.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522Egypt's Muslim Brotherhood in power and political reasons for failureاخوان المسلمین مصر در قدرت و دلایل ناکامی سیاسی167195286810.22124/wp.2018.2868FAهوشنگعزیزیدکتری روابط بین الملل، گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.علی اصغرکاظمیاستاد گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20180702The transformations of the Arab world as a powerful storm transformed the situation in many Arab countries, including Egypt, where less scholar and analyst were able to predict the exact course of these developments.. At the beginning of the uprising in Egypt, protesters took less divided, but with the fall of Hosni Mubarak, the country's different groups were thought to seize power. The Muslim Brotherhood, the country's oldest and most structured soon dominate on the domestic situation and due to popular support to take power. While many of the early transition to democracy by moderate Islamists spoke, only a year later the Islamists of the Egyptian people were also victims of domestic discontent. In fact this article and achievements in the future it could be possible for other parties and groups to Islamist political power, to mature and a more complete model to seize power and retain it. In fact this article and achievements in the future it could be possible for other parties and groups to Islamist political power, to mature and a more complete model to seize power and retain it.تحولات جهان عرب بسان یک طوفان قدرتمند شرایط را در بسیاری از کشورهای عربی از جمله مصر دگرگون نمود تا جایی که کمتر محقق و تحلیل گری قادر به پیش بینی دقیق سیر این تحولات بود. در آغاز خیزش در مصر، کمتر تقسیم بندیی از معترضان صورت می گرفت اما با سقوط حکومت حسنی مبارک، گروه های مختلف در اندیشه به دست گرفتن قدرت افتادند. در این میان اخوان المسلمین که باسابقه ترین و سازمان یافته ترین گروه سیاسی-ایدئولوژیک این کشور بود توانست به سرعت بر اوضاع داخلی مسلط شود و با توجه به حمایت های مردمی قدرت را به دست گرفت. در حالیکه، بسیاری از آغاز دوران گذار به دموکراسی توسط اسلام گرایان میانه رو سخن می گفتند، تنها یک سال بعد اسلام گرایان نیز قربانی مطالبات مردمی و نارضایتی داخلی مردم مصر شدند. در این نوشتار به دلایل این ناکامی و تاثیر بازیگران داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای بر سقوط حکومت اخوان المسلمین پرداخته می شود. در واقع این مقاله و دستاوردهای آن می تواند در آیند مسیر راهی برای سایر احزاب و گروهای اسلام گرا در قدرت سیاسی باشد، تا در آینده با بلوغ فکری و الگوی سیاسی کامل تری بتوانند قدرت را به دست بگیرندhttps://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2868_ae64b85c6148062d240cc6bd79d42e68.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522Analysis of Ethnic-Religious Conflicts between Christians and Muslims On the Crimean Peninsulaتحلیل مناقشات قومی- دینی میان مسیحیان و مسلمانان در شبه جزیره کریمه197225286910.22124/wp.2018.2869FAحجتمهکوییگروه جغرافیای سیاسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران0000-0002-7085-1834Journal Article20180702Characteristics and Cultural Attributes play an Important Role in Influencing the Relations between Ethno-Religious Groups in a Country and Region. Different Regions of the World have a different Cultural Perspective due to the Different Geographic Conditions. This is also the Case in the Crimean Peninsula, due to the Cultural Differences of the Various Tribes Living on the Peninsula, Ethnic-Religious Differences as a Challenge the Relations between Orthodox Christians and Tatar Muslims. The Autonomous Republic of Crimea is Strategically Important in the Geopolitical Region of Eurasia and the Caucasus. And it has always been of Russian Interest. At present, people in the Crimean Autonomous Republic are in a Religious Modernity. All Ethnic Groups in the Peninsula are reviving their National-Religious Clergy and Self-Awareness. This Article analyzes the Issue with the Geopolitical Approach of Minorities and Geochemistry in the form of International System Theory and Ethnic Conflicts. The main Purpose of this Research is to Analyze Ethnic-Religious Characteristics in the Crimean Peninsula. This Paper Studies the Ethnic-Religious Conflicts in the Crimean Peninsula in a Qualitative and Content-based Approach and using Library Resources and Internet Sites. The Findings of the Research show that Ethnic-Religious Relations between Christians and Muslims are accompanied by Controversy, Challenges and Differences; Orthodox Christians do not have Good Relations with the Muslim Tatars, who are the Primary Inhabitants of this Peninsulaخصوصیات و ویژگیهای فرهنگی در اثرگذاری بر روابط میان گروههای قومی- دینی در یک کشور و منطقه، نقش و جایگاه با اهمیتی دارند. مناطق گوناگون در جهان، با توجه به وجود شرایط متفاوت جغرافیایی، دارای ساختار متفاوتی از منظر فرهنگی هستند. این مسأله در شبه جزیره کریمه نیز وجود دارد، یعنی با توجه به تفاوتهای فرهنگی اقوام مختلف ساکن در این شبه جزیره، اختلافات قومی- دینی به عنوان یک مسأله چالشی، روابط میان مسیحیان ارتدوکس و مسلمانان تاتار را تحتالشعاع قرار داده است. جمهوری خودمختار کریمه به طور استراتژیک بخش مورد اهمیت در منطقهی ژئوپولیتیکی اوراسیا و قفقاز میباشد. و همواره مورد توجه روسیه بوده است. در حال حاضر، مردم در جمهوری خودمختار کریمه در یک تجدد دینی، به سر میبرند. تمام گروههای قومی در شبه جزیره در حال احیاء کردن روحانیت و خودآگاهی ملی- دینیشان هستند. این مقاله، با رویکرد ژئوپولیتیک اقلیتها و ژئوکالچر در قالب نظریه نظام بینالمللی و کشمکشهای قومی به تحلیل موضوع پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل ویژگیهای قومی- دینی در شبه جزیره کریمه میباشد. این مقاله به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانهای و سایتهای اینترنتی به بررسی مناقشات قومی- دینی میان مسیحیان و مسلمانان در شبه جزیره کریمه پرداخته است. نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد که روابط قومی- دینی میان مسیحیان و مسلمانان با مناقشات، چالشها و اختلافاتی همراه است؛ مسیحیان ارتدوکس با تاتارهای مسلمان که از ساکنان اولیه در این شبه جزیره میباشند روابط خوبی ندارند. https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2869_9aced2b4f24c79e4e9552ad91a6fe94c.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237120180522The effects of Saudi foreign policy in Yemen on Iran's role in the Middle Eastاثرات سیاست خارجی عربستان در یمن بر نقش آفرینی ایران در خاورمیانه227251289410.22124/wp.2014.2894FAمرتضیهمتیدانشجوی دوره دکتری، گروه روابط بین الملل، دانشکده علوم انسانی و حقوق، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانشهروزابراهیمیدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان0000-0002-4277-6590Journal Article20180711The strategic position of the Yemeni state in the Arabian Peninsula especially in terms of dominance over the strategic strait of Babel-El-Mandeb, which is important for the transit of oil, goods and weapons, has always been a concern for the governments of the Islamic Republic of Iran, especially Saudi Arabia, as the backyard of that country. On the other hand, According to the Saudi government in view of the Shiite population living in Yemen,Leaving this country out of Saudi control will further increase Iran's influence in the region, as well as strengthen the resistance.The article aims to answer the question of how Saudi foreign policy in Yemen affects the role of the Islamic Republic of Iran in the Middle East. In response to the main question of the paper, the main hypothesis has been tested by which Saudi Arabia considers Iran's role in strengthening the resistance axis as an intervention of the Islamic Republic of Iran in the Arab Middle East region and to reduce its influence and regional role evaluates.Result show that In response to this threat from the Islamic Republic of Iran, Saudi Arabia's view of the developments in Yemen is a war with Iranian power and its influence on the Arabian Peninsula along its southern borders and an attempt to eliminate Iran's allies. So Saudi Arabia is struggling to expand its influence through cooperation with other regional and transatlantic actors and counterbalance the resistance axis, especially in the area of Yemen's transformation. This has the consequences and feedback for balancing the power of the two regional powers of Iran and Saudi Arabia. The theoretical framework used in this paper is the power balance, which has been written down by a descriptive analytical method and with a library of vector mapping tools. موقعیت استراتژیک کشور یمن در شبه جزیره عرب به ویژه تسلط بر تنگه استراتژیک باب المندب که از نظر ترانزیت نفت، کالا و نیز تسلیحات، حائز اهمیتی اساسی است؛ از یک سو همواره مورد توجه دولت های جمهوری اسلامی ایران و به خصوص عربستان سعودی به عنوان حیاط خلوت آن کشور بوده است. از سوی دیگر با توجه به جمعیت شیعیان ساکن در یمن، خروج آن کشور از زیرِ سیطره عربستان، به زعم دولت سعودی گسترش نفوذ ایران در منطقه و همچنین تقویت محور مقاومت را در پی خواهد داشت. نوشتار حاضر در پی پاسخ به این سوال است که سیاست خارجی عربستان سعودی در یمن چه تأثیری بر نقش جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه دارد؟ در پاسخ به سوال اصلی نوشتار، این فرضیه اصلی مورد آزمون قرار گرفته است که عربستان سعودی نقش آفرینی ایران را در تقویت محور مقاومت به عنوان مداخله جمهوری اسلامی ایران در حوزه خاورمیانه عربی تلقی نموده و آن را در جهت کاهش نفوذ و نقش منطقه ای خود ارزیابی می کند. در راستای مقابله با این برداشتِ تهدید از جمهوری اسلامی ایران، یافته های این مقاله مبین این است که از نگاه عربستان تحولات یمن، جنگ با قدرت و نفوذ ایران در شبه جزیره عربستان در کنار مرزهای جنوبی اش است. در این راستا کشور مذکور در حوزه تحولات یمن تلاش می نماید تا نفوذ خود را از طریق همکاری با دیگر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای گسترش داده و در مقابل محور مقاومت، موازنه سازی نماید. این امر پیامدها و بازخوردهایی برای موازنه قدرت دو قدرت منطقه ای ایران و عربستان سعودی دارد. چارچوب نظری مورد استفاده این نوشتار موازنه قدرت می باشد که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با ابزار فیش برداری کتابخانه ای به رشته ی تحریر در آمده است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2894_4b372489fcb9ebdb829e554895059ee7.pdf