دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823Iranian IR Scholars and the ‘Other’تکوین «دیگری» در میان دانشپژوهان روابط بینالملل در ایران731248310.22124/wp.2017.2483FAحمیرامشیرزادهدانشیار گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران0000-0002-7983-1397حیدرعلیمسعودیاستادیار پژوهشکده مطالعات منطقه ای دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171109It is clear that Iranian IR thinking has a close relationship with perceptions, interpretations, and representations of the other among Iranian scholars of international relations, so such a study is very important for Iranian IR community. Assuming that the way in which the ‘other’ is constructed is a foundation for international thinking, the article explores the impact of metaphor (as an influential linguistic practice) on the formation of the ‘other’ in Iranian IR literature. On the basis of metaphorical analysis, Iranian texts on IR have been explored in order to find the metaphorical construction of the other by IR scholars in Iran. The article concludes that core conceptual metaphors including distribution, medical/ body, game/play and non-human metaphors have been used to represent the relationship between the ‘self’ and the ‘other’ rather than just representing the ‘other’. In contrast, peripheral conceptual metaphors like military, religion and psychology have been used for representing the instances of the antagonistic others such as the US and Israel..<br /> زیربنای تفکر بینالمللی کشورها در حوزه روابط بینالملل، نحوه نگاه به «دیگری» است. طبعاً تفکر بینالمللی در ایران نیز رابطه نزدیکی با ادراکات از «دیگری» دارد. این مقاله به این موضوع میپردازد که دانشپژوهان روابط بینالملل در ایران چگونه استعاره را بهعنوان یک رویه تأثیرگذار زبانی، برای صورتبندی مقوله «دیگری» به کار میگیرند. این مقاله با تکیه بر چارچوب تحلیلی و روش تحلیلِ استعاری به بررسی سازههای استعاری درباره مقوله «دیگری» در متون دانشگاهی روابط بینالملل ایرانی میپردازد. محققان روابط بینالملل در سال های اخیر تلاش کرده اند تحقیقات نوینی را با هدف کشف و بررسی مفاهیم و اظهارات استعاری در قلمرو متون دانشگاهی انجام دهند. در این مقاله با الهام از روش تحلیل استعاری جاکل، مصادیق مقوله «دیگری» به عنوان قلمرو مقصد از دل متون برگزیده دانشگاهی روابط بینالملل استخراج شده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند. مقاله نشان میدهد که استعارههای توزیعکنندگی، پزشکی/ بدن، بازی و موجودات غیرانسانی بیش از آنکه تلاشی برای ارائه توصیف «دیگری» باشند، نسبت «خود» را با «دیگری»ها در بستر سیاست بینالملل مشخص میکنند. در مقابل، از استعارههای نظامی، دینی و روانشناختی برای تولید معنای مستقیم درباره مصادیق «دیگریِ» خصم یعنی آمریکا و اسرائیل استفاده میشود. دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823Democracy ant its perspective in Persian Gulf" Sheikdoms with critical reappraisal of late Rentierismدموکراسی و دورنمای بقای سیاسی شیخ نشین های خلیج فارس3358248410.22124/wp.2017.2484FAخلیل الهسردارنیااستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20171109Rentier state theory (RST) gained currency in the late 1980s, and remains widely cited or accepted, as an explanation for the lack of democratization and for economic problems in oil- and gasproducing states of the Middle East. It postulates that externally-derived, unproductively-derived 'rents' such as oil and gas revenues (or fees, foreign aid, and the like) give the state autonomy from society, removing pressures for democratization, economic liberalization, and other policies in response to societal antagonism or pressure. Societal pressures are 'bought off' by rents, and rents also pay the cost of an expansive state repressive capacity. This argument is, of course, simplistic, and the development strategies of the Gulf in the past two decades - including the spectacular globalized development of Dubai and, more recently, Qatar, Abu Dhabi, and others - suggests that a simple argument of state autonomy from society is inaccurate or incomplete, and that RST requires refinement and sophisticatizationاین مقاله به بررسی مساله بقای رژیم های سیاسی در شیخ نشین های حوزه خلیج فارس متمرکز شده است و از چشم انداز نظریه رانتریسم متأخر به این سوال پرداخته است که ظرفیت های جدید و اصلاحات اقتصادی در وضعیت کنونی و استمرار آن در آینده تا چه اندازه می تواند در بقای سیاسی و استمرار دولت های رانتیر عربی در منطقه خلیج فارس موثر باشند.؟ یافته های این پژوهش ( که بیانگر فرضیه نیز هستند) نشان می دهند که آمیزه ای از مولفه های کلاسیک و متأخر رانتیریسم همچون راهبردهای سرکوب- کنترل، رفاهی، خرید اطاعات سیاسی از طریق شبکه های حمایتی فاسد و پیروپروری، آزاد سازی سیاسی و اقتصادی کند و تدریجی در شکل تاکتیکی توانستهاند از دگرگونی سیاسی شیخ نشین های عربی حوزه خلیج فارس جلوگیری کنند، در این باره به رغم توانایی تبیین نظریه رانتریسم متأخر، این تئوری به دلیل تقلیل گرایی عمدتا اقتصادی و تا حدی سیاسی، بی توجهی به مولفه های فرهنگی و عدم قدرت پیش بینی برای لحاظ انقلاب خاموش و انتظارات فزاینده در جوانان، تحصیلکردگان و طبقه متوسط و دلایل دیگر، در تبیین بی ثباتی و احتمالا انقلابی این دولتها در آینده از کفایت کامل برخوردار نیست. این پژوهش این گونه نتیجه گیری می کند که تحولات در درون شیخ نشین های حوزه خلیج فارس در جهت افزایش گرایش به تغیرات دموکراتیک در جریان است و عدم پیش برد سناریوهای آزادسازی از بالا می تواند گرایش به دگرگونی انقلابی را در درون این جوامع تقویت کند. دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823China s Policy in the South China Sea; Realistic Approachسیاست چین در دریای جنوبی؛ سیاست قدرت و نفوذ دریایی5984248510.22124/wp.2017.2485FAمهدیعباس زاده فتح آبادیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنراحمدرمضانیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران0000-0003-4276-4554Journal Article20171109The South China Sea is a part of Pacific Ocean and it’s about 3.5 million square kilometers which China has absolute claim over 80 percent of this waters, and always is in conflict with other claimants such as Philippines, Vietnam, Malaysia, Brunei, Indonesia and Taiwan. The main question of this research is what China’s policy in the South China Sea is. In addition, China’s dispute with neighboring countries in the South China Sea is also examined. The findings indicate that China’s economic growth as well as its need for resources, continuously leads China to expand its power and influence in mentioned sea. The approach of this research is realism based on analyzing its components in China’s behavior as the major player in dispute with other countries which claims in the sea. In this regard, due to the lack of central authority we’re seeing a number of clashes in the area. Security and survival are the China’s motivation to militarism and increasing its power, and national sovereignty, is the reason of neglecting international laws and institutions. The method of this research is descriptive-analytic.دریای جنوب چین بخشی از اقیانوس آرام است که چین مدعی مالکیت مطلق بر 80 درصد آبهای آن میباشد و در این باره با دیگر مدعیان مانند؛ فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی، اندونزی و تایوان اختلاف دارد. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که چین در دریای جنوبی چه سیاستها و اهدافی را دنبال میکند و این اهداف و سیاستها چه تاثیری بر روابط منطقهای چین داشته است؟ بعلاوه منازعات چین با کشورهای همجوار در حوزه دریای جنوب چین نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که چین به دلیل رشد اقتصادی و همچنین نیاز به منابع، در پی گسترش قدرت و نفوذ خود در دریای جنوبی است و این سیاست به تشدید منازعه در روابط چین با کشورهای حوزه پیرامونی این دریا و قدرتهای ذی نفوذ منجر شده است. در این پژوهش از چشم انداز نظری واقع گرایانه به تجزیه و تحلیل سیاست چین در حوزه دریایی دریای جنوب پرداخته شده است، هم چنین سعی شده است از شواهد و دادههای کمی تجربی در بررسی مساله مورد تمرکز مقاله اسفاده شود. روش پژوهش بکارگرفته شده روش تبیینی است و شواهد و داده نیز از منابع کتابخانهای استخراج شده و بکارگرفته شده است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823Different Nuclear Strategies of Iran; Explanation from the viewpoint of Neoclassical Realismراهبردهای هستهای متفاوت ایران؛ تبیینی از دریچه واقعگرایی نئوکلاسیک85122248610.22124/wp.2017.2486FAامیرنیاکوئیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان0000-0001-8865-8824عسگرصفریدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانJournal Article20171109Nuclear strategy is apolicy aimed to the use of nuclear energy for peaceful purposes or construction of nuclear weapons. Due to the dual nature of nuclear knowledge, there is sensitivity regarding the access of countries to this knowledge. International community, and especially, the great powers, have been trying to prevent the rise of nuclear states. By contrast, states willing to acquire nuclear knowledge seek to achieve their goals through different strategies such as engagement, negotiation, confrontation, détente, confidence building. Iran has been working to achieve nuclear knowledge since the 1950s. Nevertheless, the most important attempts were done after the Islamic Revolution and in particular since 1382 onwards. The examination of Iran's nuclear strategies during the period from 2003 to 2016 suggests shifts and fluctuatation in these strategies. The purpose of this article is to examine the variables affecting Iran's different nuclear strategies and to answer this question: Which factors have contributed to the change of Iran's nuclear strategy over the years and how can various nuclear strategies of Iran be explained? The research findings indicate that the type of strategy and behavior Iran has adopted in relation to the nuclear issue has been a mixture of external factors (international system) and internal factors (internal structure, power and type of perception of the decision-makers of Iran's foreign policy). In the mentioned period , each government translated international pressures due to its internal capabilities and perceptions and according to which, responded to the international systemاین مقاله از چشم انداز واقع گرایی نئوکلاسیک بر تجزیه و تحلیل راهبردهای ایران در زمینه پیش برد برنامه هستهای پس از 1382، پرداخته است و این گونه توضیح میدهد که بررسی راهبردهای هستهای ایران در طول دوره زمانی 1382 تا 1395 حاکی از تغییر و نوسان در این راهبردها است و با توجه به این که در طول این دوره زمانی راهبرد یکسانی در پیش برد برنامه هستهای ایران وجود نداشته است، به طور مشخص هدف این مقاله بررسی علل و متغیرهای تأثیرگذار در راهبردهای هستهای متفاوت ایران و پاسخگویی به این پرسش است که: چه عواملی باعث تغییر در راهبرد هستهای ایران در طول سالهای مذکور شده و چگونه میتوان این تغییر در راهبرد هستهای ایران را تبیین نمود؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نوع راهبرد و رفتاری که ایران در قبال موضوع هستهای اتخاذ کرده است آمیزهای از تعامل عوامل بیرونی (نظام بینالملل) و عوامل داخلی (ساختار و قدرت داخلی و نوع ادراک نخبگان تصمیمگیرنده سیاست خارجی ایران) بوده است. در دوره زمانی 1382 تا 1395 هرکدام از دولتها با توجه به ظرفیتهای داخلی و برداشتهای خود، فشارهای ساختاری نظام بینالملل را ترجمه کرده و به آن پاسخ دادهاند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823U.S. Foreign Policy, From Obama to Trump in the Middle Eastدونالد ترامپ و میراث سیاست واقع گرایانه اوباما در خاورمیانه123153248710.22124/wp.2017.2487FAفرزادمحمدزاده ابراهیمیدانشجوی دکتری تخصصی علوم و تحقیقات تهران(اصفهان)محمدرضاملکیاستادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایرانسعیدوثوقیاستادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهانJournal Article20171109With the start of the presidency of Barack Obama and his promise to change that America's foreign policy orientation altered; talk and speculation increased about doctrines and principles of the foreign policy of the United States. Many criticisms have been done on Obama's foreign policy and in this regard different views were presented. It is said that the president of the United States in decision making is weak and hesitant or that he can not play a leading role in the world. Some analysts believe that the Obama administration's foreign policy lacks intellectual or ideological orientation. Some estimates the Barack Obama administration's foreign policy is pragmatic or realistic. The prominent Obama foreign policy legacy is the strategic shift from the Middle East to the Far East and focus US attention and resources towards Asia-Pacific. Which theoretical approach of international relations can provide better analysis and explanation of Barack Obama's foreign policy? This study indicates that the Barack Obama administration's foreign policy stems from the realism by using the analytical - explanatory method. In this regard, after examining the theory of political realism, we can show how Barack Obama's words and actions reflect the principles of political realism, and consequently, the legacy left behind for his successor.این مقاله بر میراث سیاست خارجی اوباما در خاورمیانه برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید ایالات متحده متمرکز شده است. با روی کارآمدن باراک اوباما که با وعده تغییر برمسند ریاست جمهوری ایالات متحده تکیه وجهت گیری سیاست خارجی این کشور را متحول کرد، بحث، گمانه زنی و انتقادات درباره دکترین و اصول سیاست خارجی امریکا روندصعودی به خودگرفت و نظرات مختلفی دراین راستا ارائه شد. برخی تحلیلگران سیاست خارجی دولت اوباما را سردرگم، فاقد جهت گیری فکری یا ایدئولوژیکی خاصی دانسته و او را درتصمیم گیری ضعیف و مردد قلمدادکردند. درمقابل، برخی سیاست خارجی دولت اوباما را عملگرایانه وبرخی واقعگرایانه ارزیابی میکنند. برجستهترین میراث سیاست خارجی اوباما تغییرجهت گیری راهبردی امریکا از خاورمیانه به شرق دور ومعطوف کردن توجه و منابع ایالات متحده به سمت آسیا اقیانوسیه بود. کدام رویکرد نظری روابط بین الملل تحلیل و تبیین مناسبی از سیاست خارجی ایالات متحده دردوره اوباما و علت این تغییرجهت گیری ارائه میدهد؟ پژوهش حاضر درتلاش است با بهره گیری از روش تحلیلی تبیینی، نشان دهد اگر سیاست خارجی دولت اوباما از زاویه نظریات روابط بین الملل موردبررسی قرارگیرد نمیتوان نزدیکی اصول سیاست خارجی او به نظریه واقعگرایی را ازنظر دورداشت. دراین راستا پس ازبررسی نظریه واقعگرایی، میتوان نشان دادکه چگونه سخنان، اقدامات و سیاستهای اوباما نشان دهنده اصول واقعگرایی سیاسی وبه تبع آن میراثی است که برای جانشین خود برجای گذارده است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823Evaluating the Possible Alliance between North Korea and South Koreaچشم انداز اتحاد دو کره در سایه شکاف های اقتصادی و فرهنگی155187248810.22124/wp.2017.2488FAمحمد حسنشیخ الاسلامیاستادیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهحسینشاه مرادیکارشناس ارشد مطالعات آسیای شرقی، دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه0000-0001-5035-8666Journal Article20171109Korean Peninsula as an ancient and strategic land, is the place of one of the most complex and difficult riddles of the international scene. Nuclear crisis of North Korea and the bipartiteness of the peninsula not only has affected the people of this land, but also the visage of Northeast Asia. In discussions about the reunification of the two Koreas, economic and cultural dimensions are considered highly critical and extremely challenging. The occurrence of such an event, is expected to further affect global and regional economic and cultural equations. South Korea with all of its economic capabilities cannot solely manage such an event and pay its costs. Therefore, like the economic development of the southern part, international supports would be deeply significant in the economic boom of the United Korea. In the cultural dimension, the successful reunification of the two countries first and foremost, requires the mutual understanding of the people about the differences arising from seventy years of separation. The government in a United Korea will grapple with many cultural challenges and one of its main cultural functions, would be separating the northerners from the Kim Il Sungism beliefs.شبه جزیره کره به عنوان سرزمینی کهن و استراتژیک جایگاه یکی از پیچیدهترین و دشوارترین معماهای صحنه بین الملل است. به شکلی که بحران هستهای کره شمالی و دوپارگی شبه جزیره نه تنها مردمان آن سرزمین، بلکه معادلات قدرت در منطقه را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. هرچه زمان بیشتری از این جدایی میگذرد، تفاوتها در دوسوی شبه جزیره هم بیشتر میشود و به تبع آن وحدت مجدد دو کره که آرزوی دیرین مردم آن سرزمین است نیز پیچیدهتر و سختتر میگردد. در مباحث مرتبط با اتحاد مجدد دو کره، ابعاد اقتصادی و فرهنگی شدیداً حیاتی و چالش برانگیز خواهند بود، به طوری که انتظار میرود با وقوع چنین رخدادی، کره متحد بیش از پیش در معادلات اقتصادی و فرهنگی منطقه و جهان تأثیر گذار باشد. از یک سو، کره جنوبی به رغم برخورداری از قدرت اقتصادی، به تنهایی توان مدیریت و پرداخت هزینههای وحدت را نخواهد داشت و همچون توسعه اقتصادی در بخش جنوبی شبه جزیره، کره متحد نیز برای توسعه به کمکهای بین المللی نیاز مبرم خواهد داشت. در بعد فرهنگی نیز، اتحاد موفقیت آمیز دو کشور پیش از هرچیز، مستلزم درک مردمان دو سوی شبه جزیره از تفاوتهای ناشی از هفت دهه جدایی است. دولت کره متحد با چالشهای فرهنگی بسیاری دست و پنجه نرم خواهد کرد و یکی از مهمترین کارکردهای فرهنگی آن، اصلاح ذهنیت مردمان بخش شمالی از باورهایی است که بر مبنای محوریت شخصیت کیم ایل سونگ و سپس فرزند و نوهاش شکل گرفتهاند.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823Rebuilding the Arab-American Alliance to Confront the Gulf Security Threatsبازسازی ائتلاف های آمریکا در حوزه عربی خلیج فارس185210248910.22124/wp.2017.2489FAسید علیمنوریاستادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه خوارزمیبنفشهرستمیکارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20171109One of the fundamental evolutions in the security of Persian Gulf region in recent situations, is the desire of Arab countries to regional alliance with the United States for the purpose of managing the middle east with special regard to the crisis in Syria and Yemen. Cooperation between United States and Arab Countries of Obama`s presidency, united states, in order to compete with China, had taken the strategic bonds with Arab countries. This study, by the of specification and description, seeks to answer this question that how the crisis in Syria and Yemen and the role of Iran being considered as a common thread, would lead to the reconstruction of alliance and union between Arab countries of Persian Gulf and United states? The results show that three factors paly important role in reconstructing the said alliance for the purpose of settling the disputes; Iran`s eminent role in the region afther establishment in Iraq, presence of Russian Security evolutions of the region and Persian Gulf , and common interests of United States and the Arab countries in the war against terrorism.یکی از تحولات اساسی در امنیت منطقهای خلیج فارس در شرایط کنونی، میل به ائتلاف و اتحاد کشورهای عربی منطقه با ایالات متحده آمریکا به منظور مدیریت بحرانهای امنیتی منطقه خاورمیانه بویژه سوریه و یمن است. همکاریهای آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس در شرایطی است که پیش از این در دوران اوباما، ایالات متحده به منظور رقابت با چین، استراتژی چرخش به سمت پاسیفیک در پیش گرفته بود و پیوندهای استراتژیک خود را با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به حداقل رسانده بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش تبیینی- توصیفی به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که بحرانهای سوریه و یمن و نقش ایران به عنوان تهدید مشترک، چگونه منجر به بازسازی اتحاد و ائتلاف کشورهای عربی خلیج فارس و ایالات متحده خواهد شد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که سه عامل نقش برجسته ایران درتحولات منطقه پس از روی کار آمدن دولت شیعی در عراق ، حضور روسیه در تحولات امنیتی خاورمیانه و خلیج فارس و منافع مشترک آمریکا و کشورهای عربی در مبارزه با تروریسم میتواند در تقویت همکاریها و اتحاد آنها برای حل و فصل منازعات منطقهای مؤثر باشد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823Study and Evaluation of change in government and the political system in Arab countries Based on the theoretical model of good governanceتبیین جنبشهای عربی بر مبنای مدل حکمرانی خوب215239249010.22124/wp.2017.2490FAمحمد جوادهراتیدانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدانعلیآزرمیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمرتضیباغیاندانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20171109Popular uprisings that started in 2011 occurred in a number of Arab countries in the Middle East and North Africa ,Many scholars and Political scientists faced with two important questions that first is, what is the Nature and basic characteristic of this movement? Secondly, people in this country are looking for? These developments show that in recent decades the nature of political movements in the Arab world is faced with major changes. While the Cold War, Movements and revolutions Arabic have Independence and anti-colonialist nature, but with the collapse of the Soviet Union, speeding up the process of globalization, the media and the dramatic developments in information technology ; in particular ,development of social network such as Facebook and Twitter and influence people, especially the youth of these countries as a majority of the countries of these developments, the expectations and desires of the people and the nature and characteristics arising from movements fact, the people in these countries achieve "good governance" and the most important indicators such as citizens' voice and accountability, government transparency, eliminate corruption and to comply with the Act and these upheavals can be a response to poor performance in meeting the demands of Arab countries considered or And these upheavals can be a response to the poor performance of Arab countries to fulfill the demands considered.خیزشهای مردمی که از آغاز سال 2011 میلادی در تعدادی از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رخداد، بسیاری از تحلیلگران و پژوهشگران سیاسی را با این دو پرسش مهم مواجه نموده است که ماهیت و ویژگی بنیادی این جنبشها چیست؟ و عمدهترین علل این تحولات سیاسی کدام است. پس از آن تبیینها و تحلیلهای مختلفی پیرامون این تحولات مطرح شد و مجامع مختلفی به علل این تحولات پرداختند. در این میان ارزیابی نهادهای بین المللی و بویژه بانک جهانی از علل این تحولات اهمیت دارد و موضوع درخور توجه برای پژوهش است. سئوال پژوهش حاضر این است که از نظر نهادهای بین المللی و بصورت مشخص بانک جهانی علل اصلی تحولات سیاسی در کشورهای عربی چیست. نگارندگان بر این باورند که نهادهای مذکور، تحولات سیاسی در کشورهای عربی را در قالب مدل «حکمرانی خوب» تحلیل و تبیین نموده و جنبشهای مذکور درخاورمیانه را به ضعف این مدل از حکمرانی در کشورهای مورد بحث ارتباط دادهاند. بر این اساس پژوهش حاضر در تلاش است تا در قالب چهارچوب مفهومی مذکور و با رویکردی نوآورانه به تبین علل انقلابهای عربی بپردازد. اگرچه تحلیل مذکور به عنوان تحلیی یک جانبه، دارای نواقصی است و برخی مؤلفههای مهم در تحولات این کشورها را در نظر نگرفته است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236220170823Investigation of the Jewish Identity from perspective of Constructivism theoryهویت یهود و تکوین موجودیت سیاسی اسرائیل241271249110.22124/wp.2017.2491FAحامدفقیه زاده گرجیدانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرسمحسناسلامیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-4733-3497Journal Article20171109This article exhausts to elements forming Israeli Jewish identity and Israel regime, and studies different gaps in that society, and so that, researches possibilities for changes in this political unit beside it’s identical “others”. Considering to two factors, religion and race, and their effects to Israel identical representation during history and so in new age, is very necessary distinguished. <br />In this article, in addition to a brief historical view to mentioned factors an so identity makers and legends, we considered to how this factor are applying to Israel behaviors. Constructed “others” from specific identical adopted by Israel and circumstance of Israel reaction to them is some of points that studied in this article. Construction of Israel Identity and it’s others, with due attention to specific security environment that Israel is besieged in there, specific behaviors is formed that affected specific ends. However several decades of experiences living in such environment and rise of new thought effects notwithstanding seclusion and hegemonic presence of ceremonial identity, maybe could affected to Israel’s ceremonial adoptions. In this position, behavior and foreign policy will presens.<span style="font-family: 'B Nazanin';"> این مقاله با پرداختن به عناصر شکل دهنده هویت یهودیان اسرائیلی و رژیم اسرائیل به دنبال آن است که امکان بروز تغییرات در رفتارهای این واحد سیاسی را نسبت به دگرهایش بررسی کند. سوالی که بررسی شده است این است که موجودیت اسرائیل ریشه در کدام عناصر هویتی دارد و آیا امکان تحول در نگرش و رفتار اسرائیل محتمل است؟ فرضیه این مقاله اینگونه مطرح شده که اسطوره های هویت ساز دینی و نژادی در طی تاریخ در برسازی اسرائیل دخیل بوده و رفتار اسرائیل را شکل داده است، لیکن تجاربی موجب شده که در درون جامعه اسرائیل تمایلاتی در جهت تغییر شکل بگیرد. اما در عمل تغییر اساسی در مواضع اسرائیل دیده نشده است. نگاه مختصر تاریخی و توجه به " دگر" های برساخته شده ناشی از مواضع خاص هویتی اسرائیل و چگونگی واکنش اسرائیل به آنها از نکات مورد بررسی این مقاله است. این مهم مورد تأکید قرار گرفت که برساخته شدن هویت اسرائیل و دگرهای آن با توجه به محیط خاص امنیتی که اسرائیل در آن محصور است، رفتار خاصی را برای اسرائیل رقم می زند که تأثیرات و عواقب خاصی را بر جای نهاده است. از طرفی تجارب زیستن در این محیط و نیز تأثیرات اندیشه های جدید علی رغم در حاشیه ماندگی ، ممکن است بتواند در مواضع سنتی اسرائیل تأثیر بر جای گذارد که در این صورت در رفتار و سیاست خارجی این رژیم نمود می </span><span style="font-family: 'B Nazanin';">یابد</span><span style="font-family: Arial, sans-serif;">. </span>روش تحقیق این مقاله توصیفی، تحلیلی و تاریخی است و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است.