TY - JOUR ID - 1685 TI - ‏ رسانه ها و توسعه سیاسی ـ اجتماعی ایران در دوره ‏قاجار و پهلوی JO - سیاست جهانی JA - WP LA - fa SN - 2383-0123 AU - شهرام نیا, سید امیر مسعود AU - صیفوری, فرزانه AD - استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان AD - دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 1 SP - 146 EP - 115 KW - رسانه KW - قاجار KW - پهلوی KW - توسعه سیاسی KW - توسعه اجتماعی KW - جامعه‌ی ‏ایران ‏ DO - N2 - این مقاله روند تاثیر وسایل ارتباط جمعی را بر تحولات سیاسی ـ اجتماعی ایران در دوره قاجار و پهلوی بررسی می کند و این تاثیرگذاری را در متن تطور فکری اجتماعی ایران در دوره نظام های سیاسی قاجاریه و پهلوی جستجو می نماید. در این راستا این مقاله تلاش می‌کند تا به این سوال پاسخ دهد که رسانه‌های جمعی چه تأثیری بر تحولات سیاسی ـ اجتماعی ایران در دوره قاجار و پهلوی داشته‌اند؟ و اینکه وسایل ارتباط جمعی بر توسعه جامعه و ظهور و عمق یافتگی ارزش‌های جدید در متن تحولات سیاسی اجتماعی ایران چگونه بوده است ؟ در پاسخ این مقاله بر این فرضیه استوار است که رسانه‌ها به عنوان ابزاری اجتماعی- فرهنگی از نظر کمی و کیفی بر فرآیند تحولات توسعه‌ سیاسی و اجتماعی در ایران تأثیر گذاشته و گروه‌های اجتماعی را از انزوا بیرون کشیده و فضای رسانه‌ای را بر فرهنگ مردم مسلط ساخته است. این فرضیه از چشم انداز چارچوب نظری مک لوهان بررسی شده است. و روش تحقیق نیز روش تبیینی و گردآوری داده ها به شیوه کتابخانه‌ای است. UR - https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1685.html L1 - https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1685_5b6a5b998c37533ba7bac74d70d4b190.pdf ER -