TY - JOUR ID - 2796 TI - بهبود جایگاه رقابتی گردشگری ایران در مناطق آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه JO - سیاست جهانی JA - WP LA - fa SN - 2383-0123 AU - طالقانی, محمد AU - مهدی زاده, مهران AD - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت AD - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان، مدرس دانشگاiه های پیام نور و علمی کاربردی استان گیلان، رشت، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 4 SP - 237 EP - 263 KW - استراتژی های بهبود KW - رقابت پذیری گردشگری KW - ایران KW - کشورهای آسیای میانه KW - قفقاز و خاورمیانه DO - 10.22124/wp.2018.2796 N2 - صنعت گردشگری، صنعتی جهانی بوده و به عنوان یک کسب­و­کار بزرگ تلقی شده و امروزه از توسعه آن با توجه به نقش مهمی که در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تقویت تعاملات بین­المللی یک کشور دارد، استقبال می­شود؛ همچنین این صنعت برای ایران که علیرغم داشتن جاذبه­های متنوع گردشگری، به درآمدهای نفتی وابسته است، مهم و ضروری است. با این حال، گردشگری ایران در رقابت با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه با تهدید جدی مواجه است؛ به طوری که براساس گزارش مجمع جهانی اقتصادی در سال 2017، ایران در بین کشورهای خاورمیانه رتبه 7 از 10 و در بین کشورهای آسیای میانه و قفقاز رتبه 7 از 9 و به طور کلی رتبه جهانی 93 از 136 کشور را کسب کرد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه رقابتی گردشگری ایران در بین کشورهای رقیب همسایه بر اساس شاخص­های جهانی رقابت­پذیری گردشگری و ارائه راهکارهای بهبود جایگاه ایران، در نظر گرفته شد. بر این اساس، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه­ای، شاخص­های جهانی رقابت­پذیری گردشگری از گزارش مجمع جهانی اقتصاد احصاء گردید؛ دوم با بهره­گیری از رویکرد تحلیلی، جایگاه گردشگری ایران در بین کشورهای مورد مطالعه بر اساس 5 شاخص اصلی و 14 شاخص فرعی تبیین؛ و در نهایت، راهکارهایی برای بهبود گردشگری ایران مبتنی بر استراتژی­های توسعه ارائه شد. UR - https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2796.html L1 - https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2796_6692b056f3965814957b23d2f4ad9a1b.pdf ER -