دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121Identity Gaps and Political Economy of ISISگسل های هویتی و اقتصاد سیاسی گروه داعش2671981FAحسیندهشیاراستاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161214As of early 2017, ISIL controlled approximately 45,377 square kilometers of territory in Iraq and Syria and 7,323 square kilometers of territory elsewhere, for a total of 52,700 square kilometers. This represents a substantial decline from the group's territorial peak in late 2014, when it controlled over 100,000 square kilometers of territory in total. ISIS's territory has declined substantially in almost every country since 2014, a result of the group's unpopularity and the military action taken against it. It threatened both Baghdad and Irbil in Iraq while consolidating control over more of eastern Syria and taking its fight toward Aleppo The root cause of this region-wide crisis is the failure of state authorities to be able to control their borders and their territories, to provide services to their populations and, ultimately, to forge a common political identity that could be the basis of political community. In the absence of central government control, local forces emerge, based on sectarian, ethnic, tribal and regional identities, to fill the gap. It has become largely self-funding, earning revenue from banditry, protection rackets, control of trade routes and taking over lucrative assets like oil refineries and gas stations. It recruits broadly, in the Middle East and North Africa and globally, its very success spurring jihadists and sympathizers to join it. It is extremely well organized and disciplined.
.حضور تعیین کننده گروه تروریستی داعش در بخش وسیعی از مناطق مرکزی و غرب عراق و مناطق شرقی سوریه کاملاً محرز می باشد. این گروه حوزه جغرافیایی وسیعی را به زیر کنترل خود در آورده که تقریباً وسعتی به اندازه خاک بریتانیا را در بر می گیرد. اینکه این مجموعه تروریستی برای مدت قابل توجهی است که توانایی بقا را متجلی ساخته محققاً توجه برانگیز جلوه می کند. پرواضح می باشد که مجموعه متنوعی از عوامل و مولفه های داخلی، منطقه ای و بین المللی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا چنین وضعیتی را ممکن سازند. سوال اصلی این مقاله متوجه این نکته می باشد که در چارچوب تاکید بر کدامین مولفه های داخلی رشد و صعود گروه داعش چگونه باید ترسیم گردد. در مقام پاسخگویی به این سوال ضروری است که از یک سو نگاه معطوف به وجود گسل های تاریخی هویتی که ریشه در تمایزات قومی، مذهبی و قبیله ای دارد و از سویی دیگر ارزیابی متوجه دسترسی گروه داعش به منابع نفتی در مناطق تحت کنترل و قاچاق محموله های نفتی وگرفتن باج از راه گروگانگیری گردد. https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1981_058704477d39aca2c7a3787d2ae6146f.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121Theoretical Framework of Critical Analysis Approach to Foreign Policyچارچوب نظری رهیافت تحلیل انتقادی سیاست خارجی62271982FAارسلانقربانی شیخ نشیناستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، تهران.محمدمحمودی کیادانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه خوارزمی، تهران.0000-0002-9679-9405Journal Article20161214This study aimed to provide a theoretical framework of critical analysis to foreign policy. The main argument of this study is that critical analytic approach to foreign policy because of the negation of the principles and assumptions of the international relation’s traditional approach in its trans-theoretical foundations and as a result, a distinct conceptual framework, is more capable to explaining the foreign policy behavior of such an international actors that are not satisfied to the existing world order. The authors believe, however the reactionary theories of international relations in general and critical theories of international relation in particular, has most emphasis on trans-theoretical aspect of the theory of global politics, however, according to the normative and critical aspects of the this approach, it probable to extract general principles and guidelines to processing the foreign policy trends of formal international actors (states) and informal actors (such as associations, organizations and NGOs) that advocate changes in the existing system of international law and the world order.این پژوهش درصدد ارائه چارچوب نظری رهیافت تحلیل انتقادی سیاست خارجی است. مدعای اصلی این پژوهش این است که رهیافت انتقادی سیاست خارجی به دلیل نفی اصول و مفروضات رهیافت سنتی در مباحث فرا نظری خود و درنتیجه ارائه چارچوب مفهومی متمایزی از رویکرد مذکور، از توانایی بیشتری در تبیین رفتار سیاست خارجی دستهای از بازیگران نظام بینالملل برخوردار است. نگارندگان بر این باورند، هرچند نظریات واکنشگرای روابط بینالملل بهطور عام و نظریه انتقادی روابط بینالملل بهطور خاص، بیشترین تأکید را بر وجه فرا نظری نظریه سیاست جهانی دارند، بااینحال، با عنایت به وجوه هنجاری و انتقادی نظریه مذکور، امکان استخراج اصول کلی و راهنما برای بهرهگیری در پردازش سیاست خارجی دستهای از بازیگران نظام بینالملل اعم از بازیگران رسمی نظام بینالملل (دولتها) و نیز بازیگران غیررسمی (همچون تشکلها، سازمانها و نهادهای غیردولتی) که خواهان ایجاد تغییر در نظم و نظام موجود بینالمللی هستند، وجود دارد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1982_fc58dd4c4837630ad41d7325277b3978.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121Complex and Chaotic Systems: Model of Sensitive Dependency, Deterrence and Warسیستمهای پیچیده و آشوبی: الگوی وابستگی حساس، بازدارندگی و جنگ96632003FAفرهادقاسمیدانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهرانJournal Article20161224Chaotic and complex systems exhibit surprising and nonlinear behaviors in complexity situations. Although scientists have studied these theories for many years, but in theoretical field of international relations, especially war and deterrence hasn’t been survived. Fundamental idea in this article is uneven distribution of sensitive dependency among states and in complex and chaotic international system as a network is driving force and key variable in explaining of war. The author believes that distribution patterns of sensitive dependency in system will form nonlinear strategic stability equation or make it dysfunctional. Therefore war control system especially deterrence is faced to nonlinear state with transitional equilibrium. This system should operate in self-organized method. Every instability in this system could lead to war. By this way by undermining the deterrence system, nonlinear instability could trigger of war. This argument conceptualizes an understanding of war and deterrence drown from complexity and chaotic theory and suggests that future researches into question of war and deterrence must be aimed to develop such theories and models.سیستمهای پیچیده و آشوب، در وضعیت وابستگی حساس، از خود رفتارهای غیر خطی و غافلگیرانه نشان میدهند. گرچه دانشمندان، این انگارهها را سالهاست که موردبررسی قرار دادهاند ولی در گستره روابط بینالملل و بهویژه جنگ و بازدارندگی مورد واکاوی جدی فرار نگرفتهاند. اندیشه بنیادین در این نوشتار، این است که توزیع نابرابر وابستگی حساس در میان دولتها و در سیستم بینالملل پیچیده و آشوب، بهعنوان یک شبکه، نیروی پیش برنده و متغیر کلیدی در تبیین جنگ هست. نویسنده بر این باور است که وابستگی حساس و الگوهای توزیع آن در سیستم، معادله ثبات راهبردی غیر خطی را شکل داده و یا آن را ناکارآمد مینماید؛ بنابراین سیستم کنترل جنگ بهویژه بازدارندگی با وضعیت غیرخطی و با تعادل گذاری روبرو میباشد. این سیستم بایستی به روش خودسامان ده عمل نماید. بیثباتیهای غیرخطی با ناکارآمد ساختن بازدارندگی خودسامان ده به جنگ منتهی می شوند. این استدلال، دریافت و فهم از بازدارندگی و جنگ را بر پایه نظریه آشوب و پیچیدگی مفهومسازی مینماید و پیشنهاد می دهد که پژوهشهای آینده با جستار جنگ و بازدارندگی، بایستی باهدف گسترش و تکامل چنین انگارهها و الگو هایی باشد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2003_498fd453cd148e9227546ddeb3cfc785.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121Nuclear Diplomacy and Compromise Model in Iran’s Foreign Policyدیپلماسی هستهای و راهبرد مصالحه در سیاست خارجی ایران130971984FAعباسمصلی نژاداستاد علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20161214The strategy of compromise in foreign policy has diversified outcomes and consequences. John J. Mearsheimer believes that compromise can provide the ground for escalation of crisis and raise the growing expectations of the players in the regional and international environments. James Richardson takes the policy of compromise as end of ideological controversy among countries. He considers compromise as the strategy of meeting peace and security through diplomacy. Under certain conditions, compromise can gain strategic importance in diplomacy of countries and reveal signs of cooperation to attain balanced national security and interests to counter threats. The nuclear diplomacy and its outcome base on the Joint Comprehensive Action Plan (JCAP) show that compromise can control and check the national goals and strategic powers of such countries as Iran that is subject to international commitments. The main question of the article is: “What a sort of outcome has the strategy of compromise in nuclear diplomacy left in the field of national interest and foreign policy?” The hypothesis of the article is: “Nuclear diplomacy based on the strategy of compromise has given way to minimizing threats and phased removal of economic and strategic sanctions.” In designing the article, the “strategy of institutionalized neoliberal” was used as the theoretic framework of the paper.راهبرد مصالحه در سیاست خارجی دارای آثار و پیامدهای متفاوتی است. مصالحه میتواند زمینههای گسترش بحران و انتظارات فزایندة بازیگران در محیط منطقهای و بینالمللی را بهوجود آورد. سیاست مصالحه بهعنوان پایان ستیز ایدئولوژیک بین کشورها دانسته و مصالحه را راهبرد تأمین صلح و امنیت از طریق دیپلماسی میداند. مصالحه در شرایطی از اهمیت راهبردی در سیاست خارجی کشورها برخوردار میشود که نشانههایی از همکاری برای نیل به منافع و امنیت ملی متوازن برای مقابله با تهدیدات بهوجود آید. دیپلماسی هستهای براساس اجماع راهبردی مقامات سیاسی ایران شکل گرفته و زمینة نیل به توافق راهبردی در قالب برنامه جامع اقدام مشترک را بهوجود آورد. در 15 دسامبر 2015 نیز شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی با انتشار قطعنامه جدید، تردیدهای خود دربارة برنامة هستهای با ابعاد نظامی را پایان داده و به این ترتیب زمینه برای کاهش تدریجی و حذف تحریمهای اقتصادی و تکنولوژیک علیه ایران را بهوجود آورد. دیپلماسی هستهای و نتایج حاصل از آن براساس برنامة جامع اقدام مشترک نشان میدهد که مصالحه میتواند تهدیدات کشورهایی همانند ایران که در معرض تهدیدات بینالمللی هستند را کنترل و کاهش دهد. پرسش اصلی مقاله مبتنی بر آن است که: «راهبرد مصالحه در دیپلماسی هستهای چه نتایجی در حوزة منافع ملی و سیاست خارجی بهجا گذاشته است؟» فرضیة مقاله معطوف به آن است که: «دیپلماسی هستهای براساس راهبرد مصالحه منجر به کاهش تهدیدات و حذف مرحلهای تحریمهای اقتصادی و راهبردی شده است». در تنظیم مقاله از «رهیافت نئولیبرال نهادگرا» بهعنوان چارچوب نظری مقاله استفاده شده است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1984_855e39da114541cd113ab6046ac2cc61.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121Crisis Consequences of Economic and Political Unbalance Development of China People Republicپیامدهای بحرانی توسعه نامتوازن اقتصادی و سیاسی جمهوری خلق چین1601311983FAآرمینامینیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه روابطبینالملل، ایران،حامدعموییعضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه علوم سیاسی، ایرانالهامحسین خانیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روابطبینالملل، ایرانJournal Article20161214One of the main concerns of the world's leaders in the contemporary period is Development. But, development maybe be stopping, if it be Unbalance, especially when between economic development and political development be creating unbalance. Although some countries, only speculated on economic development and political development have left. For example, the People's Republic of China, as a country those three decades ago has been a developing country, and now is developed country by economy. Although China's economic is develop, but in spite of government of Communist Party, this country on political view is undeveloped. The article question is that: "Unbalance development in China, how can develop this country is facing a crisis?". This method research of article is scientific, historical, descriptive and field. The overall result of this research is that in the next few decades consequences of the crisis, the imbalance in China's development will appear that would be a revolution.توسعه دغدغه اصلی رهبران کشورهای جهان در دوره معاصر است. برای آنکه توسعه دچار توقف نشود، نیاز است فرآیند توازن در توسعه اقتصادی و سیاسی را همزمان در پیش گیرد. با این حال، برخی از کشورها، تنها به توسعه اقتصادی اندیشیده و بعد سیاسی آن را رها کردهاند. برای نمونه، جمهوری خلق چین، کشوری است که از سه ده پیش در حال توسعه و اینک، به جمع کشورهای توسعهیافته اقتصادی پیوسته است. اگرچه چین در توسعه اقتصادی به خوبی عمل کرده، با وجود حکومت حزب کمونیست در آن کشور، میتوان آن را توسعهنیافته سیاسی دانست. پرسش اصلی این مقاله که با روش تبیین علی و معلولی، انجام یافته، آن است که توسعه نامتوازن اقتصادی و سیاسی جمهوری خلق چین چه پیامدهای بحرانزایی را برای تداوم توسعه این کشور، در پی خواهد داشت؟ و نتیجه کلی مقاله اینکه در چند دهه آینده، پیامدهای بحرانی این عدم توزان در توسعه اقتصادی و سیاسی چین نمایان خواهد شد، رشد طبقه متوسط به خواست مشارکت سیاسی خواهد انجامید، خواستی که چین را در ادامه روند موجود، با بیثباتی سیاسی و در نهایت انقلاب روبهرو خواهد کرد.<br /> https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1983_de16840fae570e4d485eaf0aa4cfd2ea.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121Nuclear Diplomacy of Iran with an Emphasis on the Making Security Council Monitorableدیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران و نظارت پذیری شورای امنیت1831611985FAگودرزافتخار جهرمیاستاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران.علیحاجیانیدانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20161214Diplomacy is a multifaceted ,acceptable phenomenon in United Nations which has legal and meta legal stand in international law and relations from another point , the fallible functions of the security council have questioned the issue of responsibility of this body in international law . Regarding this matter , a group of scholars be live that, in the framework of law and meta legal , everybody , including the security council, must be responsible for its functions We fallow this line of thinking and after recognizing the relevant international law of limiting the competencies of the security council, we consider thoroughly the nuclear diplomacy of IRI as a new phenomenon .We have also pointed to the Joint Comprehensive plan of Action as the legal solution for challenging the decisions and functions of the security Council . We have also shown that the correct form of diplomacy has made the security council to review essentially its decisions .
. نظارت پذیری شورای امنیت سازمان ملل متحد ،از موضوعات مورد مجادله و همواره مطرح در حقوق بین الملل بوده و می باشد. در این خصوص ، گروهی از اندیشمندان ، با تمسک به موازین حقوقی وفرا حقوقی ، معتقدند که در یک نظام قانونمند جهانی موسوم به سازمان ملل متحد ، هر رکن و مقامی ولو شورای امنیت، بایستی در مقابل عملکردش ، پاسخگو باشد . در این مقاله ضمن احصاء موازین حقوق بین الملل در خصوص محدود نمودن صلاحیت شورای امنیت ، نظارت پذیری نهاد بین المللی مذکور را به استناد دیپلماسی با تکیه به دیپلماسی هسته ای دولت جمهوری اسلامی ایران تبیین کرده و توافق هسته ای و برجام را بعنوان شیوه و راهکار مناسب حقوق بین الملل در عصر حاضر ، جهت به چالش کشیدن تصمیمات و عملکرد شورای امنیت ، تعرفه و دستاوردهای آن تبیین شده است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1985_b03c0b9a04f40e7e61c40abdd365f566.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121Israel and Azerbaijan Relationship: Foundations, Necessities and Constraintsروابط استراتژیک اسراییل و آذربایجان: بنیادها و الزامات2181851986FAمعصومهرادگودرزیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانJournal Article20161214Relation between Republic of Azerbaijan as a member of Organization of Islamic Countries and Israel have formed and expanded in political, economic, security and technologic levels immediately after Azerbaijan independence in 1991 and reached to a peak. Despite some internal and regional obstacles and objections, two countries successfully extended their relationship to a strategic level in recent years. A telegram from the US embassy in Azerbaijan that was published in Wikileaks claimed that the resident of Azerbaijan, Ilham Aliyev, compared Israel-Azerbaijan relations to an iceberg, with most of the relations being below the surface. In the current article researcher aims to investigate objectives, characteristics, mutual interests as well as internal, regional and international necessities that forced two countries to expand their relationship to the current level. In addition, researcher will investigate internal and external constraints that two countries are confronted and how these constraints could affect diplomatic normalization of their relationship. To doing so, the role of Iran and turkey pressures and their reasons to undermine Azerbaijan and Israel alliance will be discussedدر سالهای اخیر روابط روابط اسراییل- آذربایجان در منطقه خاورمیانه و قفقاز در مرکز توجه سیاسی قرار گرفته است. ماهیت روابط میان آذربایجان و اسراییل باید فراتر از دشمنی ایدئولوژیک و سیاسی با ایران یا ارمنستان و در جهت درک توازن قوا و موضوع نیازهای متقابل اقتصادی و امنیت انرژی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. اگر چه در ادبیات سیاسی موجود، به نقش فاکتورهای سیاسی و امنیتی پرداخته شده است، اما به صورت چشمگیری نقش فاکتورهای اقتصادی و تکنولوژیک و تاثیر آن در پیشبرد رابطه میان دو کشور مورد غفلت قرار گرفته است. هدف محقق در تحقیق حاضر آن است دریابد علاوه بر اهداف، منافع و الزامات سیاسی و امنیتی، عوامل اقتصادی و تکنولوژیک و نیازهای متقابل حیاتی دو کشور در این زمینه چه نقشی را در شکل دهی و تحکیم روابط در سطح کنونی ایفا کرده اند. به همین دلیل، در پژوهش حاضر توجه خاصی به نقش آذربایجان به عنوان یک تولید کننده عمده نوظهور انرژی و همچنین نیازهای حیاتی اسراییل در حوزه امنیت انرژی شده است. برای پاسخ به این سوال پژوهش ابتدا تاریخچه روابط دو کشور و اهداف، انگیزه ها و اولویتهای سیاست خارجی که باعث ترغیب باکو و تل آویو به ایجاد و گسترش رابطه به گردیده، واکاوی می شود و سپس نقش فاکتورهای اقتصادی، تکنولوژیک و نظامی در پیشبرد این رابطه به تفکیک مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد نیازهای متقابل حیاتی اقتصادی دو کشور در حوزه امنیت انرژی و نیز دسترسی به تکنولوژی پیشرفته نظامی و دانش مدرن برای دستیابی به توسعه پایدار تاثیرگذارترین فاکتورها در شکل دهی سطح کنونی رابطه میان آذربایجان و اسراییل بوده است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1986_61239d6d6ad8187d51a553818af4ab0d.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121Post Structuralism and Evolution in International Relations Disciplineپساساختارگرایی و تحول در دانش روابط بینالملل2482192005FAحیدرعلیمسعودیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران.Journal Article20161230Post structuralism can be thought as a well-known approach with a mature theoretical literature. Due to the poverty of genuine theoretical resources in Iranian IR community, the article thus aims to explain poststructuralist thought and current international relations research agendas that are framed within an understanding that presumes certain readings of postsrtucturalism It behooves the article to ask what can be gained from postsrtucturalis in the fiels of ontology, epistemology and subject areas such as power, foreign policy and IR scholarship and how. Having four sections including ontology, epistemology, subject area and criticism, the article concludes that poststructuralist concepts such as language, power/ knowledge nexus, historicity, self/other duality, resistance and possibility of rearticulating of IR scholarship can ascertain a possibility for new forms of human agency in the global life. The article claims that this approach has been a horizon of new thinking in IR for some decades and it is time for reticulation of this approach in IR by paying serious attention to criticism.امروزه پساساختارگرایی در ادبیات روابط بینالملل رهیافتی کاملاً شناختهشده همراه با ادبیاتی غنی محسوب میشود. با توجه به قلت منابع تألیفی در زبان فارسی، هدف این مقاله این است که اندیشههای پساساختارگرایانه و پژوهشهای ملهم از این اندیشهها را بررسی کرده و ابعاد چالش برانگیز یا فرصت ساز آن برای تحول دانش روابط بین الملل در قرن بیست و یکم را مورد بررسی قرار دهد. به طور دقیق سؤال مقاله این است که پساساختارگرایی که بنا به تعریف میخواهد از سازههای متعارف خرد بشری فراتر رود و رویههای دلبخواهانه سازنده این خردمندیِ ظاهراً جاودان بشری را برملا کند، چه بصیرتهایی را در حوزه هستیشناسی و روششناسی روابط بینالملل و مسائل محتوایی آن از جمله قدرت، سیاست خارجی و تحول خود رشته روابط بینالملل برای انسان پرمسئله قرن بیست و یکمی فراهم میکند و چه نقدی بر این رویکردها میتوان وارد کرد. این مقاله با بررسی هستیشناسی، معرفتشناسی، موضوعشناسی و نقدشناسی پساساختارگرایی در روابط بینالملل، نتیجه میگیرد که توجه به مفاهیمی مانند زبان، روابط قدرت، مقاومت، تاریخیت، مرزبندی خود/ دیگری، اهمیت صداهای حاشیهای، امکان گریز از رویههای دولتمحور و باز کردن فضا برای مفصلبندی مجدد رشته روابط بینالملل به عنوان مؤلفههای هسته سخت پساساختارگرایی، امکان عاملیتهای جدید در عرصه زیست جهانی را برای انسان فروبسته امروز فراهم میکند.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2005_5e9aa13e712827bb3bfb6d7ea751c243.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121An Analysis of the Security Council Procedures in Managing Severe Violations of the International Human Rightsتحلیل رویه شورای امنیت در مدیریت نقض های شدید حقوق بشر2722491987FAمیرشهبیزشافعاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی. تهران.عبدالصمددولاحدانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20161214The UN Security Council is primarily in charge of maintaining international peace and security. There has been raised various debates on how the Security Council manage international crises in the world, particularly severe violations of international human rights law. On the one hand, the traditional view to international peace has altered and the Security Council is also in charge of observing the standards of the international human rights. On the other hand, the international community has faced inconsistencies in the use of the veto by its permanent members on the international human rights violations. However, many analysts believe that the Security Council could take timely action to prevent violations of international human rights law. At that time, they fell into the trap of politics and proved insufficient. This article in response to this important issue, indicating that the management of the Security Council has been fair in the case of international human rights violations and in accordance with the fundamental norms of international law. This study also aims to prove fairness shall be the outcome of moderated procedure of Security Council.
.شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد. مباحث زیادی در باب نحوه مدیریت و قواعد حاکم بر شورای امنیت در بحرانهای بین المللی در جهان به ویژه موارد نقضهای شدید حقوق بین الملل بشر مطرح شده است. از یکسو؛ دیدگاه سنتی به صلح و امنیت بین المللی تغییر یافته و شورای امنیت سازمان ملل متحد وظیفه رعایت موازین حقوق بین الملل بشر را نیز بر عهده دارد. از سوی دیگر؛ جامعه جهانی با استفاده از حق وتو توسط اعضای دایم شورا در موارد نقض حقوق بین الملل بشر دچار تناقض گردیده است. این در حالی است که به باور بسیاری از تحلیلگران شورای امنیت می توانست با اقدام به موقع از نقض حقوق بین الملل بشر جلوگیری کند، حال آنکه؛ مواردی در دام سیاسی کاری افتاده و کاری از پیش نبرده است. این مقاله با رویکردی تبیینی در پی پاسخ به این مساله بنیادین است که آیا مدیریت شورای امنیت در موارد نقضهای شدید حقوق بین الملل بشر منصفانه و مبتنی بر هنجارهای بنیادین در حقوق بین الملل بوده است و آیا توانسته است رویه ای مستقل از منافع اعضای دائم شورای امنیت در این موارد تدوین کند. مقاله حاضر، در صدد اثبات این فرضیه است که تعدیل رویه شورای امنیت در مدیریت نقض های شدید حقوق بین الملل بشر و تاثیرپذیری کمتر از مباحث سیاسی به منصفانه شدن آن منتهی میشود.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_1987_b26878d99e97612205acba93c8d5c1b6.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01235320161121.فایل کامل این شماره28612305FAJournal Article20170629.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2305_c494174510f3b7ea7380492496b79da5.pdf