دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122Complex adaptive systems theory is an analytical tool of order in complex environments and chaosتئوری سیستمهای انطباقی پیچیده ابزار تحلیلی نظم در محیطهای پیچیده و آشوب740265810.22124/wp.2017.2658FAمحمدرضافرجیدانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانفرهادقاسمیدانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهرانJournal Article20180127In principle, globalization, as a social process, imposes certain restrictions on the analysis of social reality. Increasing the complexity of social systems leads to a reduction in the understanding of phenomena. At the same time, the conceptual tool of international relations is both incomplete and inadequate in terms of analysis and in the field of action, which confirms the ineffectiveness of the conceptual framework, to act in the increasing complexity of social reality. Therefore, the present paper, with the assumption of complexity in the real world, has examined the question of which theory of power is the explanation of the evolution of the complexity of the international system? The result of this study is that non-linearity is inherent in political phenomena and linear assumptions do not contribute to understanding and analyzing the nonlinear phenomena of the real world. Therefore, given the complexity of international politics and the real world phenomena, the theory of complicated adaptive systems of power seems to explain the evolution of the complexity of the international system.اصولاً جهانی شدن به عنوان یک فرایند اجتماعی، محدودیتهای خاصی را بر تحلیل واقعیتهای اجتماعی تحمیل میکند. افزایش پیچیدگی سیستمهای اجتماعی کاهش فهم پدیدهها را به دنبال دارد. همزمان ابزار مفهومی روابط بینالملل نیز هم در سطح تحلیل و هم در حوزه عمل ناقص و ناکافی است، که تایید کننده ناکارایی چارچوب مفهومی، برای عمل در پیچیدگی فزاینده واقعیتهای اجتماعی میباشد. از این رو مقاله حاضر با مفروض قرار دادن پیچیدگی در جهان واقعی این پرسش را مورد بررسی قرار داده است که کدام تئوری قدرت تبیین تحولات حادث از پیچیدگی شدن سیستم بینالملل را دارد؟ ماحصل پژوهش حاضر اشاره به این دارد که غیرخطی بودن، ذاتی پدیدههای سیاسی است و مفروضات خطی کمک زیادی به فهم و تحلیل پدیدههای غیرخطی جهان واقعی نمیکنند. بنابراین با توجه به پیچیدگی حاکم بر سیاست بینالملل و پدیدههای جهان واقعی به نظر میرسد تئوری سیستمهای انطباقی پیچیده قدرت تبیین تحولات حادث از پیچیدگی شدن سیستم بینالملل را دارا باشد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2658_d9da31843ffde9888a5d5d55ea9d347b.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122Iran and Central Asia, Regional Trends and Future Prospectsایران وآسیای مرکزی روندهای منطقهای و چشم انداز آینده4163265910.22124/wp.2017.2659FAجهانگیرکرمیدانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهران0000-0001-8815-7069علیرضاکریمیاناستادیار علوم سیاسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20180127Central Asia is an integral part of the strategic environment of Iran, which has become an important concern for Iranian policy-makers with independence from the Russian federation. Over the past three decades, major trends have begun in the four areas of development, communication, integration and security in the region. Each of them has been of special importance to Iran. The purpose of this article is to examine these trends and the role of Iran in them. The author's main idea is that Iran's role in the region is more defensive, prudence, preserving the status quo and moving alongside Russia's foreign policy. No operational initiative can be seen. In fact, although Iran may have not lost something, it has not achieved anything. Iran's policy in this region has been overshadowed by Iran's policy in other areas and issues like hostility with the United States. As a result of the fact that, given Iran's importance, but its real role is very small, Iran can be considered as a missing link of cooperation and the convergence of the region and the strategic capacities of Iran is ignored. Research method in this article is the research process by focuses on the four main issues of in the region and using the qualitative analysis of the last studies and the knowledge of significant reserches in this region.این مقاله به بررسی پیامدهای روندهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ارتباطاتی و همگرایی منطقه ای در آسیای مرکزی برای منافع جمهوری اسلامی ایران متمرکز است. پس از فروپاشی شوروی و استقلال دولت های قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان، آسیای مرکزی به عنوان یک زیرسیستم فرعی در عرصه بین المللی در حال تکامل بوده است، این منطقه به طور فزاینده ای به عرصه ای برای کشمکش و نیز همکاری قدرت های مطرح پیرامونی و نیز ایالات متحده به مثابه یک قدرت فرامنطقه ای تیدیل شده است، بر این اساس حضور قدرت های پیرامونی به عواملی اثرگذار بر پویش ها و روندهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ارتباطاتی این حوزه تبدیل گریده است، و همانگونه که منافع این بازیگران بر روندهای منطقه ای آسیای مرکزی تاثیر می گذارد این روندها نیز بر منافع بازیگران ذی نفع اثرگذار هستند، در این راستا از بدو فروپاشی شوروی تحولات برجسته آسیای مرکزی بر منافع جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت مطرح پیرامونی تاثیرگذاشته اما آنگونه که یافته های این مقاله نشان می دهد سیاست ایران به طور کلی در این حوزه فاقد خلاقیت هایی بوده است که برای اغتنام فرصت ها و بهره بری بیشتر در جهت افزایش ثروت، نفوذ و قدرت ملی کشور در این منطقه ضرورت دارد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2659_da13fb80ef3a41b0c5206b0409b79087.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122China and Action as a Emerging Power: Identity Challengesچالش های هویتی قدرت نوظهور چین65102266110.22124/wp.2017.2661FAفریبرزارغوانیعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز0000-0002-6180-7751سحرپیرانخودانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای - دانشگاه شیرازJournal Article20180127Since new millennium, one of the main events in international relations had been changes in power equations. Meanwhile, in comparison with the other emerging powers china s power evaluation curve and its rise had been center of academic and policy observation and assessments. The country had been a great power from ancient era to now and the stance resulted in vast population and territory and great human resources. This article aim is evaluation of china power dimension and identity challenges to act as a emerging power. The article argues identity is basis of interests and power and thus, the question that the article seek to answer to it, is what are the main identity challenges before china goal to act as a emerging power? Using descriptive-explanative method, the article found out the challenges distinguish from each other in national and international level. Findings of the article shows in national level, there are some identity challenges in economy (state-led socialist and market-led capitalists identities), sectarian (multiple minorities and their relations with Han majority) and political (party cleavages on internal and external policy making) and in international and regional level, there are multiple international identities.یکی از رویدادهای مهم از آغاز هزاره جدید میلادی تغییر گسترده در معادلات قدرت در عرصه بینالمللی بوده است. در این میان، در مقایسه با سایر قدرتهای نوظهور منحنی تحول قدرت چین و ظهور آن بیشتر در مرکز توجه بوده است. چین با جمعیت زیاد و منابع انسانی فراوان و اتکا به سرزمین گسترده از دوران باستان تا به امروز همواره یک قدرت بزرگ و پایه تمدنی بوده است. این مقاله با هدف بررسی ابعاد قدرت چین و چالشهای فراروی آن هویت را پایه منافع و قدرت دانسته و از این رو به دنبال ارائه پاسخ به این سوال است که مهمترین چالشهای هویتی فراروی کنش چین به مثابه یک قدرت نوظهور کداماند؟ این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی – تبیینی برای تحلیل، معتقد است که این چالشها در سطوح ملی و بین المللی از یکدیگر متمایز میشوند. یافته های این مقاله نشان میدهند در حالی که در سطح ملی تعارضات هویتی در ابعاد اقتصادی (هویت سوسیالیستی دولت محور و هویت سرمایهداری بازارمحور)، قومی (وجود اقلیتهای قومی متعدد و نسبت آن ها با قوم اکثریت هان) و سیاسی (شکافهای حزبی حول سیاستگذاری داخلی و خارجی و پایگاه طبقاتی) به عنوان چالش هویتی فراروی قدرت چین شناخته میشوند در سطح بینالمللی و منطقهای تکثر هویتهای بینالمللی چالش عمده هویتی محسوب میشود.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2661_9e4277427f500d8f9d6fb37a8339f31d.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122Geopolitical and Geo-economical Position of the Strait of Hormuz in Iran's Regional Policyجایگاه ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی تنگه هرمز در سیاست منطقه ای ایران103124266310.22124/wp.2017.2663FAمهنازگودرزیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روابط بین الملل، اصفهان، ایرانفرزادمحمد زاده ابراهیمیدانشجوی دکترای روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20180127The Persian Gulf is one the most important centers of geopolitics, geoeconomics and internationally which is dominated by two territory Iranian and Arabs. Unique conditions of production and hydrocarbon accumulation has led to this region became one of the richest areas of the world's oil and gas resources. Persian Gulf has a large portion of the world's oil reserves that in this respect Saudi Arabia and Iran have the largest share. Since Iran is the biggest and most powerful country of the Persian Gulf and has the largest geographical scope in this area, Strait of Hormuz is important for this country, and in fact is Iran's gateway to the world and the region. Given the importance of this issue, Therefore, the present study attempts to answer this question that What place geopolitics and geo-economics of the Strait of Hormuz have Iran's regional policy in the Persian Gulf? The findings of the research showed Considering that the Strait of Hormuz has a geopolitical and geo-economic position at a regional and global level and it is considered a vital way in the Persian Gulf Iran's regional policy has a decisive role and Iran has sought to leverage control over the Strait of Hormuz to curb its global and regional rivals. The library method has been used to collect the reserch data and its findings have been analyzed with analytical-descriptive method as wellخلیج فارس، از مهم ترین مراکز ثقل مناسبات ژئوپلیتیکی - ژئواکونومیکی و بین المللی است که تحت سیطره دو قلمرو ایرانی و عربی قرار دارد. شرایط منحصر به فرد تولید و انباشت هیدرو کربن موجب شده تا این منطقه از غنی ترین حوضه های رسوبی منابع نفت و گاز دنیا باشد. خلیج فارس بخش عظیمی از ذخایر نفت جهان را دارا است که در این میان، عربستان و ایران بیشترین سهم را دارا می باشند. از آنجا که ایران بزرگترین و نیرومندترین کشور خلیج فارس است و بیشترین گسترة جغرافیایی و مواضع حفاظتی را در این منطقه دارد، تنگة هرمز برای آن از اهمیت بسیار برخوردار است و در حقیقت دروازة ارتباطی ایران با جهان و منطقه شمرده می شود. از اینرو پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سوال بود کهژئوپلیتیک و ژئواکونومیک تنگه هرمز در سیاست منطقه ای ایران در خلیج فارس چه جایگاهی دارد؟یافته های پژوهش نشان داد که با توجه به اینکه تنگه هرمز از جایگاه ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی ویژه ای در سطح منطقه ای و جهانی برخوردار است و به عنوان یک شاه راه حیاتی در خلیج فارس محسوب می شود، در سیاست منطقه ای ایران دارای جایگاه مهم و تعیین کننده ای بوده و ایران درصدد بهره گیری از اهرم کنترل بر تنگه هرمز جهت مهار رقبای جهانی و منطقه ای خود بوده است. یافته های تحقیق به شیوه توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2663_1e7d5deabf9281c6ddca135806b291cd.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122Turkey's Territorial Expansionist and Salafism Geopolitics inMiddle Eastقلمرو خواهی سرزمینی ترکیه و ژئوپلیتیک سلفی در خاورمیانه125147266410.22124/wp.2017.2664FAمحمدرضاحاتمیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20180127Turkey because the territory will land and identity in the form of a geopolitics discourse, seeks to deepen and extend its hegemony in separation space of the former territory of Turkey and one of the most important energy resources geographical unit and nostalgia for the following territories the historical memory of the Turks. In the anarchic Middle East, Turkey using agency of Salafist Islamist groups and seeking to operate self-nostalgia emerging geopolitical discourse are using their goals. This research answers to the geopolitical expansion of ISIS territory in identity and territory Shiites and Kurds and lead to Turkey's geopolitical discourse is Mesopotamia region, To prove their hypothesis, the geopolitical expansion of ISIS to Turkey's geopolitical discourse addressed in Mesopotamia.And an analytical - descriptive and distribution theoretical basis, shows geopolitical game turkey with Isis.The results also show that the turkey main goal is access of strategic and territory depth in northern Mesopotamia And the common denominator Turkey and ISIS can be areas of conflict with the Shi'ite / Kurdish.کشور ترکیه به علت قلمرو خواهی سرزمینی و هویتی در قالب یک گفتمان ژئوپلیتیک ، در صدد تعمیق و بسط هژمونی خود در فضاهاهای تجزیه شده ای می باشد که سابقاً قلمرو سرزمینی و یکی از مهمترین منابع انرژی این واحد جغرافیایی بوده و نوستالژی این قلمروها در حافظه تاریخی ترکها ، نقش بسته است . در فضای آنارشیک خاورمیانه ای ، ترکیه با استفاده از کارگزاری گروههای اسلام گرای سلفی درصدد عملیاتی نمودن نوستالژی مذکور و با استفاده از گفتمان ژئوپلیتیکی نو ظهور ، می باشد .این تحقیق با پاسخ به اینکه بسط ژئوپلیتیکی داعش در قلمرو سرزمینی و هویتی شیعیان و کردها در راستای گفتمان ژئوپلیتیکی ترکیه در منطقه مزوپوتامیا می باشد ، یه اثبات فرضیه خود پرداخته و با روشی تحلیلی – توصیفی و مبنای نظری ، نظریه پخش در پی نشان دادن بازی ژئوپلیتیک ترکیه با داعش می باشد. یافته های پژوهش نیز نشان می دهد که هدف اصلی ترکیه دسترسی به عمق استراتژیک و سرزمینی در بین النهرین شمالی و مخرج مشترک ترکیه و داعش را می توان تعارض با حوزه های شیعی/ کردی دانست .https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2664_ef577f00aaf80b3fdfbd9f7ba83d268f.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122Russia's foreign policy in the Black Seaسیاست خارجی روسیه در حوزه دریای سیاه149179269310.22124/wp.2017.2693FAروح الهمنعمدانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانارسلانقربانی شیخ نشیناستاد گروه روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20180206Russian President Vladimir Putin formally approved his country’s new national security strategy. The content of the updated document reflected the sharp deterioration in Russia’s relationship with the West after the Ukraine crisis – it accused the U.S. and its allies of trying to dominate global affairs and described NATO expansion as a major security threat The strategic interdependence between Russiaand West during the last decade became not only anaemic but antagonistic. The regional implications of that can be compared to the boomerang effect: problems at the strategic level affect the regional level and return to the originators. Generally speaking, Commonwealth of Independent States conflicts can be viewed as the product of the Soviet legacy and the patchy collapse of the USSR as well as the ill-conceived policies and mistakes of the involved parties, Russia and external actors – USA, NATO and EU.این مقاله به تاثیر بازتعریف هویت ملی روسیه بر سیاست خارجی این دولت در حوزه دریای سیاه در دوره پس از جنگ سرد متمرکز است. روندهای منطقه ای در حوزه دریای سیاه پس از فروپاشی شوروی گسترش یافته است. در عصر جنگ سرد، شوروی، مجارستان و بلغارستان به عنوان اعضای بلوک شرق و ترکیه به عنوان عضوی از بلوک غرب دولت های ساحلی دریای سیاه محسوب می شدند، و تفوق شوروی بر این حوزه مانع از گسترش حضور فعال دیگر دولت ها می شد. پس از فروپاشی شوروی، گرجستان و اوکراین به عنوان دولت های ساحلی جدید در حوزه دریای سیاه به استقلال رسیدند و تنزل مسکو از ابرقدرتی که تفوق چالش ناپذیری بر این حوزه داشت به قدرتی منطقه ای زمینه گسترش حضور و نفوذ دیگر بازیگران ساحلی و ناتو و اتحادیه اروپا را در حوزه دریای سیاه فراهم کرده است، در نتیجه روسیه در واکنش به تحولات محیط پیرامونی خود در این عرصه و متاثر از تحولات هویتی به بازتعریف سیاست خارجی خود پرداخته است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2693_afe206b2c1c2aab3ca89f4eb2cbbe562.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122Constructionist Approach towards the Islamic Republic of Iran's foreign policy developments in Bahrainهویت و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات بحرین181207269410.22124/wp.2017.2694FAغلامرضاخواجه سرویدانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییلیلارحمتی پور1.دانش آموخته دکترای روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس دانشگاهJournal Article20180206The Islamic awakening and subsequent changes in political systems and the emergence of crises in some of the countries of the region have had a profound effect on the political and security interactions of the Persian Gulf region. so that the axes of regional and transnational actors in shaping transformations in their favor against each other. This issue is an important factor in shaping the new structure of the Middle East regional system, on the one hand, leading to a shift in the role, influence and interests of regional and international actors, and, on the other hand, has brought new alliances to the region. What's important here is that although the Arab world's uprisings in all of these countries are related to the interests and foreign policy of the Islamic Republic of Iran, the extent to which the changes in each country change and affect the foreign policy of Iran is different. . Some developments in the Arab world have taken place in the immediate or neighboring security environment of the Islamic Republic of Iran, such as Bahrain, and certainly more directly and broadly affect the security interests of Iran. Therefore, considering the importance of the issue, we are going to describe and explain the foreign policy of the Islamic Republic of Iran with respect to the developments in Bahrain by a descriptive-analytical method.بیداری اسلامی و در پی آن تغییر در نظامهای سیاسی و بروز بحران در برخی از کشورهای منطقه، تأثیرات وسیعی بر تعاملات سیاسی و امنیتی منطقه خلیج فارس گذاشته، به نحوی که محورهایی از بازیگران منطقهای و فرامنطقهای در جهت شکلدهی تحولات به نفع خود در مقابل یکدیگر صفبندی کردهاند. این حادثه نقطه عطفی در شکلگیری ساختار جدید نظام منطقهای خاورمیانه به حساب میآید، زیرا از یک سو به تغییر و جابجایی نقش، تأثیرگذاری و منافع بازیگران منطقهای و بینالمللی منجر گردیده و از سوی دیگر ائتلافهای جدیدی را در سطح منطقه به همراه داشته است. در این میان آنچه حائز اهمیت است این است که هرچند خیزش های جهان عرب در تمام این کشورها با منافع و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است، با این حال میزان پیوند و تاثیرگذاری تحولات هر یک از کشورها بر سیاست خارجی ایران تفاوت هایی دارد. برخی از تحولات جهان عرب در محیط امنیتی بلافصل یا همسایگی جمهوری اسلامی ایران مانند بحرین به وقوع پیوسته اند و به طور قطع به گونه ای مستقیم تر و گسترده تر منافع امنیتی ایران را تحت تاثیر قرار می دهند. در این میان نظریهسازهانگاری میتواند به توجیه و تحلیل رخدادهای منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه (بهار عربی) و سیاست خارجی ایران در برابر تحولات بحرین بپردازند؛ چرا که سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال تحولات اخیر منطقه در درجه اول متکی بر هویت، امنیت و منافع ملی قابل تبیین است. لذا نظر به اهمیت موضوع، پژوش حاضر درصدد است با روش توصیفی تحلیلی به تشریح و تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات بحرین بپردازد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2694_3da6a0c3ebb5e2f5de09e03b7146881d.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122International political economy and business environment: the impact of governments on financing small and medium-sized enterprisesتاثیر دولت ها بر تامین منابع مالی بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد سیاسی کسب و کار209231269510.22124/wp.2017.2695FAسید مظفرمیر برگ کاردکتری اقتصاد، استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه مدیریت بازرگانی، رشت، ایرانپژمانابراهیمیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه مدیریت بازرگانی، رشت، ایرانJournal Article20180206The business environment is one of the factors determining the economic status of countries so that global organizations, investors, and manufacturers analyze the economic situation of countries based on this factor. Providing precise definition of the business environment is difficult, but in simple words, business, and investment environment is like political, institutional, and behavioral environment affecting the output and risks associated with economic activities and investments. The extent of the impact of governments on economic growth and financing small and medium-sized enterprises are some of the items considered ambiguous in most of times, and it has different forms. In this regard, the impact of international political economy on the business environment of small and medium-sized enterprises is an issue that has not been investigated so much. Therefore, the main objective of this article conducted qualitatively is to review the literature on the role of governments’ policies in the global political economy and business environment and its impact on financing small and medium-sized enterprises. Investigation has shown that Iran that has approximately 1.5 million small and medium-sized enterprises can achieve to development opportunity and economic development by strengthening them and making effort to expand them, government supporting, and adopting appropriate policies.محیط کسب و کار از جمله شاخصهای تعیین کننده وضعیت اقتصادی کشورهاست که سازمان های جهانی، سرمایه گذاران و تولید کنندگان بر اساس آن به تجزیه و تحلیل موقعیت اقتصادی کشورها می پردازند.ارائه تعریف دقیق از فضای کسب و کار دشوار است، اما در بیان سودمند و مفید، فضای کسب و کار و سرمایه گذاری به مثابه محیط سیاستی، نهادی و رفتاریای می باشد که بازدهی و مخاطرات مرتبط با فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاریها را تحت تاثیر قرار می دهد. میزان تاثیر دولت ها بر رشد اقتصادی و تامین منابع مالی بنگاه های کوچک و متوسط از جمله مواردی است که در بسیاری از مواقع مبهم در نظر گرفته می شود و دارای شکل های متفاوتی می باشد و در این میان تاثیر اقتصاد سیاسی بین الملل بر محیط کسب و کار صنایع کوچک و متوسط موضوعی می باشد که کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. بنابراین هدف اصلی این مقاله که بصورت مطالعه کیفی می باشد بررسی ادبیات پیرامون نقش سیاست های دولت ها در اقتصاد سیاسی جهانی و محیط کسب و کار و تاثیر آن بر تامین منابع مالی بنگاه های کوچک و متوسط می باشد. بررسی ها نشان داد ایران با داشتن قریب به ۵/۱ میلیون کارگاه کوچک و متوسط که براساس تعریف باید زیر ۵۰ نفر نیروی انسانی داشته باشند، میتواند با تقویت و تلاش برای گسترش آنها، حمایت دولت و اتخاذ سیاست های مناسب، فرصت توسعه و پیشرفت اقتصادی را برای کشور دست یافتنی نماید.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2695_91f4318c9acaad91fe71ae6a59ee445e.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01236320171122.حملات سایبری و چالشهای جدید اصل منع استفاده از زور در روابط بین الملل233257269610.22124/wp.2017.2696FAفریدهمحمد علی پوراستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20180206.میدان نبرد جدیدی در روابط بینالملل گشوده شده است که منازعه میان کشورها را به فضای سایبری منتقل کرده است. در این فضا، تنها فشردن دگمهای برای ایجاد تخریب گسترده در زیرساختهای هر کشوری کافی است و هیچ کشوری به رغم قدرت اقتصادی، نظامی یا سیاسی آن در امان نیست. ویژگیهای این حملات با آنچه که در نظام بینالملل، استفاده از زور مسلحانه یا تجاوز نامیده میشود و به موجب بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد، منع شده است، در انطباق کامل قرار ندارد و برخی مفروضات آن را به چالش کشیده است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال است که چگونه میتوان حمله سایبری را در چارچوب استفاده ممنوع شده از زور وفق بند 4 ماده 2 منشور بررسی کرد؟ در پاسخ به این سوال، به نظر میرسد این مهم از طریق تمرکز بر تبعات حملات سایبری در چارچوب اصل منع توسل به زور و گذار از ویژگیهای سنتی شکل و نحوه استفاده از زور و تجاوز در منشور ملل متحد میسر میگردد. در پژوهش، پس از توضیح حملات سایبری، به منع توسل به زور در نظام بینالملل، حدود و ثغور و تفاسیر آن، دفاع مشروع، نیز روندها و رویههای دولتها برای مواجهه با حملات سایبری و چالشهایی که در روابط بینالملل ایجاد کرده است، پرداخته شده است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_2696_c0ab8079e9ce82e1822e19b9cc0f4425.pdf