دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121Saudi Arabia’s Transition from a Wahhabi State to a State-Centered Wahhabismگذار عربستان از دولت وهابی به وهابیت دولتی732437810.22124/wp.2020.17632.2661FAحسناحمدیاناستادیار مطالعات منطقه ای دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهرانJournal Article20201031This article is aimed at examining the relationship between Saudi Arabia’s political system and its religious establishment. Such a study can help better understand Saudi political and social policies in both domestic and foreign arenas. Through the study of the power and influence of religious scholars in Saudi Arabia at the official and social levels, I discuss the approach with which the political system acts towards demands of youth, women, minorities, as well as international demands and pressures for the advancement of reforms. The question I seek to answer in this article is how and why the relationship between Saudi Arabia’s political system and the religious establishment has changed over time. The hypothesis is that the relationship between the two has dramatically shifted over the past century due to the gradual decline in the religious establishment’ independent character as well as the political system’s desire to control it, giving way to the replacement of the traditional “Wahhabi state” with a "quasi-Wahhabi state" that uses Wahhabism as a tool (legitimizer) against its rivals and opponents. In other words, this relationship has gradually benefited the political system, and the religious establishment has become a dependent institute of the political power. This process was consolidated during the reign of King Salman in a way that intensified the religious establishment’s adherence to the political system and making it passive like never before.هدف از این مقاله بررسی و تبیین رابطهی نظام سیاسی و نهاد دینی در عربستان سعودی است. این بررسی به فهم جامعتر و دقیقتر کنش سیاسی و اجتماعی رهبری سعودی در دو سطح داخلی و خارجی کمک می-کند. نویسنده از مجرای بررسیسیر قدرت و نفوذ علمای دین درعربستان در سطوح رسمی و اجتماعی، رویکرد نظام سیاسی در قبال آن نهاد، خواستههای نسل جوان، زنان، اقلیتها و نیز مطالبات و فشارهای بینالمللی برای پیشبرد اصلاحات رامورد واکاوی قرار میدهد. در این مقاله جویای پاسخگویی به این پرسش هستیم که رابطهی نظام سیاسی و نهاد دینی در عربستان سعودی در یک چشمانداز تاریخی، چگونه و چرا متحول شد و در دورۀ ملک سلمان چگونه قابل ارزیابی است. فرضیۀ مقاله آن است که رابطۀ نظام سیاسی و نهاد دینی در عربستان در طول یک سدۀ گذشته، به دلیل کاهش تدریجیِ استقلال نهاد دینی و نیز تمایل نظام سیاسی به بسط سلطۀ خود بر آن، به نحوی متحوّل شد که «دولت وهابی» ناشی از اتحاد آل-سعود و آلشیخ به مرور جای خود را به «دولتی شبهوهابی» داد که از وهابیت در برابر رقبا و مخالفان استفادۀ ابزاری (مشروعیتبخش) میکند. به عبارتی، این رابطه به تدریج به سود نظام سیاسی چربیده و نهاد دینی به تابعی از نهاد سیاسی تبدیل شده است. این فرایند در دورۀ ملک سلمان تحکیم شد به نحوی که تبعیتِ نهاد دینی از نظام سیاسی تشدید و نهاد دینی را در برابر نظام سیاسی به انفعال بیسابقهای کشانده است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4378_4047a3726f86d1747f5c3506154e2fc1.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121Iran’s Regional Security Policy in a Turbulent Environmentسیاستگذاری امنیت منطقهای ایران در محیط آشوبزده3354439310.22124/wp.2020.4393FAعباسمصلی نژادفوق دکترای سیاستگذاری راهبردی و استاد علوم سیاسی ، دانشگاه تهران ، ایرانJournal Article20201111The regional security of many countries in Southwest Asia is facing challenges and cyclical crises. Power shifts and the absence of structural formations in international order and the regional environment can be considered as the principal reasons behind the emergence of such crises. The emerging crises are generally of a structural nature and are indicative of the fact the players involved benefit from such mechanisms that are related to extra-structural roles. Iran is among the countries that has continuously played a pivotal role in organizing and balancing the regional security International politics and security in the post-Cold War years have been accompanied with signs of crises and exponential rise in threats for various countries. During this period, structural formations have undergone changes. The bipolar structure lost its function, therefore paving the way for the formation of fluid situations in international politics. During the past three decades since 1991, Iran’s security policy has faced signs of challenge arising from the roles of great powers, regional players and identity groups. The main question raised by this article is “What behavioral and structural characteristics has Iran’s regional security policy had in West Asia?” The hypothesis is based on this statement that “Iran’s strategic policy in West Asia, particularly Syria and Iraq, has been based on seeking a supportive role in confronting the turbulence-creating power”. The “turbulent politics strategy”, theorized by James Rosenau, and the “collective action puzzle” theorized by Elinor Ostrom and Herbet Simon, were used for the purpose of preparing this article. The methodology is based on data analysis and content analysis techniques.امنیت منطقهای بسیاری از کشورهای حوزه آسیای جنوب غربی در شرایط چالش و بحرانهای سیکلی قرار گرفته است. علت اصلی ظهور چنین بحرانهایی در جابه جایی قدرت و فقدان شکل بندیهای ساختاری در نظام بین الملل و محیط منطقهای قرار دارد. بحرانهای نوظهور عموما ماهیت ساختاری داشته و بیانگر آن است که بازیگران از سازوکارهای مربوط به نقش فراساختاری بهره میگیرند. ایران در زمره کشورهایی است که همواره نقش محوری در سازماندهی و موازنه امنیت منطقهای داشته است. سیاست و امنیت بینالملل در سالهای بعد از جنگ سرد با نشانههایی از بحران و تصاعد تهدیدات برای کشورهای مختلف همراه شده است. در این دوران، شکلبندیهای ساختاری با تغییراتی همراه گردیده است. ساختار دوقطبی کارکرد خود را از دست داد و زمینه برای شکلگیری وضعیتهای سیال در سیاست بینالملل به وجود آمد. در سالهای 2020-1991 سیاستگذاری امنیتی ایران با نشانههایی از چالش ناشی از نقش قدرتهای بزرگ، بازیگران منطقهای و گروههای هویتی روبه رو شده است. پرسش اصلی مقاله آن است که «سیاستگذاری امنیت منطقهای ایران در غرب آسیا دارای چه ویژگیهای رفتاری و ساختاری بوده است؟» فرضیه مقاله مبتنی بر این گزاره است که «سیاستگذاری راهبردی ایران در غرب آسیا به ویژه سوریه و عراق مبتنی بر نقش یابی حمایتی در مقابله با نیروی آشوب ساز بوده است.» در تبیین مقاله از «رهیافت سیاست آشوب زده» روزنا و «معمای کنش جمعی» الینر آسترم و هربرت سایمون استفاده شده است. روششناسی پژوهش بر اساس سازوکارهای تحلیل دادهها و تحلیل محتوا انجام شده است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4393_36337914e45321742ac79d6d7754a5c8.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121Role of Great Powers in Post-Corona global capitalist systemنقش قدرتهای بزرگ در نظام سرمایهدارانه جهانیِ پساکرونایی5578437710.22124/wp.2020.17072.2559FAعلیکاظمی طامهدانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیروح الهطالبی آرانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200712Covid-19 Pandemic may bring about deep transformation in all aspects of human life, including Global Capitalist System as a world-wide economic context, characterized by global reach, complexity, and continuing dynamics. Given to a role played by great power in promoting it, not least during global economic crises, it seems necessary to evaluate prospect of their involvement in it, presuming that this pandemic finally and successfully contained.<br /> In this framework, the paper seeks to evaluate scenarios related to capitalist great powers roles in post-corona capitalist system, drawing on future-study approach and using scenario-writing method in which events and actions among them will be traced and analyzed. Thus, seven scenarios, including three one-fold, three two-fold, and one three-fold scenarios have been identified. Findings show that one-fold scenario can be seen as most desirable scenario, since it may enhance Iranian power of maneuver internationally given US-led increasing sanction on Iran. in addition, the paper can open new horizon toward research on Iran foreign policy implications in countering post-corona capitalist world.همهگیری جهانی ویروس کرونا در طی قریب به نه ماه اخیر دگرگونیهای ژرفی را در تمامی ابعاد زندگی بشر به بار خواهد آورد؛ نظام سرمایهدارانۀ جهانی نیز به عنوان یک بستر اقتصادیِ جهانگستر که حاوی ویژگیهای بارزی از قبیل گسترۀ جهانی، چندبعدی بودن، و پویایی مستمر است، از این قاعده مستثنا نیست؛ در این میان با توجه به آنکه قدرتهای بزرگ نقشی کلیدی را همواره در پیشبرد نظام سرمایهدارانه جهانی، به ویژه به هنگام وقوع بحرانهای اقتصادیِ جهانگستر ایفا کردهاند، ارزیابیِ دورنمای نقشآفرینیِ آنها درنظام سرمایهدارانه جهانی، البته با فرضِ مهارِ نهاییِ بحرانِ همهگیری جهانی کرونا، که رویدادی بیسابقه در تاریخ معاصر جهان به شمار میآید مهم به نظر میرسد. <br /> در این چارچوب، نوشتار حاضر میکوشدبا اتکا به روش سناریونویسی، و بر اساسِ روندکاوی تاریخی و تحلیل محتوای رویدادها و کنشهایِ جاری میان قدرتهای بزرگ در برهۀ مقابلۀ جهانگستر با کرونا، حالتهایی را که میتواند در نقشآفرینیِ آنها در نظام سرمایهدارانه جهانیِ پساکرونایی پیش آید، مورد ارزیابی قرار دهد.<br /> یافته نوشتار در پرتوی بررسی عوامل موثر بر سناریوهای هفتگانه حاکی از آن است که سناریویِ هفتم مطلوبترین سناریو برای جمهوری اسلامی ایران به شمار میآید چراکه با توجه به روند تشدیدشوندۀ تحریمهای بینالمللی به رهبری امریکا، هرچه رقابت بین قدرتهای بزرگ سرمایهدارانه بیشتر باشد، قدرت مانور بیشتری را فراروی کشور خواهد بود. علاوه بر این، این نوشتار میتوانند هدایتگر امکانهای پژوهشی قابلملاحظهای به ویژه در مورد بایستههای سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با سناریوهای پیشروی نقشآفرینی قدرتهای بزرگ در نظام سرمایهدارانه جهانیِ پساکرونایی باشد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4377_2d2a764d60d4049ca68cffbe458b839e.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121The Formation and restriction model of popular mobilization forces in Iraqالگوی تشکیل و تحدید حشد شعبی در عراق79102438110.22124/wp.2020.16813.2535FAامیرحامدآزاددانش آموخته دکتری روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز0000-0002-4529-8520Journal Article20200613The inability of the official Iraqi security forces to contain the crisis caused by the rise of ISIS forced the Iraqi government to mobilize forces to establish an auxiliary defense structure. This defense structure, known as the popular mobilization forces, grew as part of the Iraqi security forces, but the political and religious grouping in the popular mobilization forces and historical hostility of Some of these groups to the United States, as well as the social incompatibility of Sonnies and Kurds with the popular mobilization forces as an Shiite-centeredness organization became a challenge between popular mobilization forces and the Iraqi government. As a result, led Iraqi government to restrict the popular mobilization forces. Accordingly, this article tries to answer this question, that what is the restriction model of popular mobilization forces in Iraq?<br /> This article is based on the hypothesis that the popular mobilization forces formed on necessity in Iraq but internal political-religious groupings in the organization and the difficulty of controlling their activities was riskily. This process will lead the Iraqi government to try to control and weaken the popular mobilization forces by downsizing And Create discipline to the organization, controlling the ground mobility of units, and maintaining and using weapons.<br /> In this paper, an attempt is made to extract possible strategies for controlling the challenges surrounding popular mobilization forces by using the trend analysis method.<br /> The purpose of this study is to assess the effectiveness of policies around the research topic.ناتوانی نیروهای امنیتی رسمی عراق برای مهار بحران ناشی از ظهور داعش، دولت این کشور را وادار نمود تا بسیج نیرو برای تشکیل یک ساختار دفاعی کمکی را در دستور کار قرار دهد. این ساختار دفاعی با نام حشد شعبی به عنوان بخشی از نیروهای امنیتی عراق رشد و توسعه یافت، اما گروهبندی سیاسی و مذهبی در این سازمان و خصومت تاریخی بخشی از این گروهها با آمریکا و نیز ناسازگاری بخشهای اجتماعی سُنّی و کُرد با حشد شعبی به عنوان یک سازمان شیعه محور، به بستر چالش حشدشعبی با دولت عراق تبدیل شد. در نتیجه دولت به سمت محدودسازی حشد شعبی سوق یافت. براین اساس مقاله پیشرو تلاش دارد به این سؤال پاسخ دهد که فرایند تشکیل و تحدید حشدشعبی در عراق از چه الگویی پیروی کرده است؟<br /> این مقاله بر این فرضیه استوار است که حشدشعبی بر اساس ضرورت در عراق شکل گرفت، اما گروهبندیهای سیاسی – مذهبی داخلی در این سازمان و دشواری کنترل عملکرد آنان، ریسک بالایی ایجاد کرد. این روند دولت عراق را به سمت تلاش برای کنترل و تضعیف حشدشعبی از طریق کوچکسازی و انتظامبخشی به سازمان، کنترل تحرک زمینی یگانها و نگهداری و بکارگیری تسلیحات سوق خواهد داد..<br /> در این مقاله تلاش براین است تا با استفاده از روش تجزیه و تحلیل روند ، استراتژیهای محتمل درباره مهار چالشهای پیرامونی حشدشعبی استخراج شوند. هدف از این پژوهش سنجش کارایی سیاستگذاریها پیرامون موضوع پژوهش است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4381_89019f55c0f28fab6ad744dfa38468fc.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121The Impact of Imam Khomeini's Thoughts on the Formation of the Foundations of the National Authority of the Islamic Republic of Iranتاثیر اندیشه های امام خمینی در شکل گیری مبانی اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران103132437910.22124/wp.2020.17651.2608FAخسرونیکنامدانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایرانمسعودجعفری نژاداستادیار گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران(نویسنده مسئول).سید حسنملائکهاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایرانJournal Article20200912The issue of the existence of government is a necessity of human social life. The existence of sovereignty, because it is responsible for creating order, security and law enforcement in society, has a rational necessity so that without the rule of society, there will be chaos. Every government has political power, and this is an inseparable feature of all governments and governments. Given that power is the core of government, it can be said that political power in a government when it has social legitimacy is called authority and when it does not have social legitimacy it causes tyranny. The power of its possessor is to force others to surrender against their will in any form. Authority is the starting power that acquires its legitimacy on the basis of religion, law, tradition, and so on. National authority is the product of legitimate economic, military, cultural, political, scientific and technological powers. The purpose of this article is to examine the impact of Imam Khomeini's ideas on the formation of the foundations of the national authority of the Islamic Republic of Iran. The present article tries to achieve the desired purpose with the analytical subject under discussion and by using descriptive-analytical method and by using library-documentary studies.مسئله وجود حکومت لازمه زندگی اجتماعی انسان ها است. وجود حاکمیت به دلیل آنکه عهده دار ایجاد نظم، امنیت و اجرای قانون در جامعه بوده دارای ضرورت عقلی است به گونه ای که بدون حکومت اجتماع دچار هرج و مرجمی شود. هر حکومتی دارای اقتدار سیاسی است و این ویژگی جدانشدنی در همه دولت ها و حکومت ها وجود دارد. با توجه به اینکه قدرت هسته مرکزی حکومت است می توان گفت قدرت سیاسی در یک حکومت هنگامی که از مشروعیت اجتماعی برخوردار باشد به آن اقتدار گویند و زمانی که از مشروعیت اجتماعی برخوردار نباشد باعث استبداد می گردد . قدرت توانایی دارنده آن برای واداشتن دیگران به تسلیم در برابر خواست خود به هر شکلی است. اقتدار، قدرت شروع است که مشروعیت خود را بر اساس دین، قانون، سنت و ... به دست می آورد. اقتدار ملی برآیند و ماحصل قدرت های اقتصادی، نظامی، فرهنگی، سیاسی، علمی و فناوری مشروع است. هدف این نوشته بررسی تاثیر اندیشه های امام خمینی در شکل گیری مبانی اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران است. مقاله حاضر با موضوع تحلیلی مورد بحث و با به کارگیری روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای- اسنادی سعی در رسیدن به مقصود مورد نظر دارد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4379_df4debc3d5ee1286f3d2423a1344c5e3.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121Enjoying block chain technology in the light of WTO regulations to combat corruptionتمتع از فناوری بلاکچین در پرتو مقررات سازمان جهانی تجارت برای مبارزه با فساد143180438210.22124/wp.2020.16357.2477FAرامینمرادیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایرانکارنروحانیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائم شهر، قائم شهر، ایران( نویسنده مسوول).رضانصیری لاریمیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران.Journal Article20200505Almost in all WTO agreements, we are considering the promotion of some elements of good governance to prevent and combat corruption in international trade in order to create a fair competitive environment by creating a conducive business environment. Through meta-analysis, we learned to what extent the World Trade Organization, in addition to the provisions of the agreements, has been able to prevent corruption under the influence of block chain technology. In this regard, the provisions of the organization's agreements and its approach to corruption in international trade were explained and the impact of the use of block chain technology was examined. The study showed that the WTO in the provisions of the agreements obliges the members to observe some components of good governance that are indirectly associated with a preventive approach to combating corruption. It is shown that enjoying block chain technology to set single windows and make use of smart contracts have been considered and used by members according to the relevant agreements. Although the use of this technology has worked well to some extent in facilitating trade, government procurement, and the trade in services, it has led to inefficiencies and challenges in the absence of the necessary infrastructure, which in fact cannot be a viable alternative to powerful institutions that it is created to be replaced.تقریباً در تمام موافقتنامههای سازمان جهانی تجارت شاهد ترویج برخی مؤلفههای حکمرانی مطلوب جهت همگرایی برای پیشگیری از فساد و مبارزه با آن در تجارت بینالملل بودیم تا با تکوین محیط تجاری مناسب شرایط رقابت منصفانه ایجاد گردد. با روش فراتحلیل واقف شدیم سازمان جهانی تجارت در کنار مفاد موافقتنامهها تا چه میزان تحت تاثیر فناوری بلاکچین توانسته از فساد پیشگیری نماید. در این راستا مقررات موافقتنامههای سازمان و رویکرد آن به فساد در تجارت بینالملل تبیین و تاثیر استفاده از فناوری زنجیرههای بلوکی در آن مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی نمایان کرد سازمان جهانی تجارت در مفاد موافقتنامهها اعضا را به رعایت برخی مؤلفههای حکمرانی مطلوب ملزم که غیرمستقیم با رویکردی پیشگیرانه تداعی کننده مبارزه با فساد بوده علاوه بر آن تمتع از فناوریهای نوین در موافقتنامه تسهیل تجاری و موافقتنامه تجارت خدمات و تدارکات دولتی ذیل مفاهیمی از قبیل پنجره واحد تجاری و قراردادهای هوشمند را مورد توجه و استفاده اعضا قرار داده است. اگرچه استفاده از این فناوری تاحدودی در تسهیل تجارت، معاملات دولتی و تجارت خدمات به خوبی عمل کرده ولی با فقدان زیرساختهای لازم سبب ناکارمدیها و چالشهایی گردیده است که نمی تواند جایگزین مناسبی برای نهادهای قدرتمندتر باشد، بلکه در حقیقت با تقویت این نهادها بیشترین کارآیی را برای آنها بوجود میآورد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4382_29eebddd919a8f00656c4ad432168c72.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121The Obstacles of Emancipation in the Analysis of International Relationsموانع آزاداندیشی در تحلیل روابط بینالملل181204439110.22124/wp.2020.16819.2536FAمجتبیعبدخداییروابط بین الملل ،دانشکده حقوق و علوم سیاسی ،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-6791-3387Journal Article20200614A neutral view of science is one of the main features of scientific theory and one of the fundamental claims of the main stream in the theorizing of international relations. On the other hand, the critical theories in international politics, believing that the analytical shortcomings in this field are rooted in narrow-mindedness of the mainstream, have criticized the positivist, rationalist, materialist, and hegemonic attitudes of this current. The main question is whether it is possible to bridge between the critical approaches and the characteristic of scientific neutrality, and in this way to eradicate the barriers to free thought in the dominant approach and its origin. This paper argues that the four factors mentioned have formed the most important major obstacles to free thought and emancipation in the field of international relations theories through the imposition of meta theoretical foundations, Purposefulness in understanding issues, preventing the global distribution of issues and finally the commitment to secularization of science. The last factor however plays a pivotal role. One of the achievements of this paper is that it uses an analytical method to establish a connection between secularist roots in international politics and barriers to free thinking and an unbiased view. An issue from which the critical approach is not immune.نگاه بیطرفانه و خنثی در علم، از شاخصههای اصلی نظریه علمی و از ادعاهای بنیادین جریان غالب در نظریهپردازی روابطبینالملل است. از سوی دیگر نظریههای انتقادی در سیاست بینالملل با این باور که نقصانهای تحلیلی این حوزه ریشه در تنگنظریهای تحلیلی جریان غالب دارد، به نقد ابعاد اثباتگرایانه، خردگرایانه، مادیگرایانه، و نگرش سلطهجویانه و استیلاطلبانه این جریان پرداخته و منشا ناتوانی تحلیلی بسیاری از نظریات را به عوامل مذکور بازگرداندهاند. سوال مطرح این است که آیا میتوان میان محورهای نقادانه رویکردهای انتقادی و شاخصه بیطرفی علمی پل زد و از این طریق موانع آزاداندیشی در جریان غالب و منشا آن را ریشهیابی نمود؟ مدعای این نوشتار آن است که چهار مقوله فوق از طریق تحمیل مبانی فرانظری، غرضمندی و فهم تکوینی در شناخت مسائل، ممانعت از توزیع جهانی موضوعات و در نهایت التزام به سکولارسازی علم، مهمترین موانع اصلی آزاداندیشی در حوزه تئوریپردازی روابط بینالملل را شکل بخشیدهاند و در میان این عوامل مولفه اخیر دارای نقش محوری است. از جمله دستاوردهای این نوشتار آن است که با استفاده از روش تحلیلی میان ریشههای سکولاریستی در سیاستبینالملل و موانع آزاد اندیشی و نگاه بیطرفانه ارتباط برقرار میسازد. مسالهای که جریان انتقادی نیز از آن مصون نمانده است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4391_09f22fbc227beb723677df3c224c7531.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121Analysis of the Components Affecting the Israel-Palestine Conflict and the Deal of Centuryتحلیل مولفههای تاثیرگذار بر منازعه فلسطین - اسرائیل و معامله قرن205230439810.22124/wp.2020.17195.2572FAامیرساجدیعضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20200725Conflict means divergent opposition to several different views which each of them encompass different aims, functions, attitudes and values. The Trump administration announced a peace plan the so called the Deal of Century for a lasting peace between Palestine and Israel. The purpose of this article is to examine the peace plan (the Deal of Century) and to explain the existence of deep cultural-historical ties of the Palestinians with the land of Palestine. The question raised in this research is whether by ignoring the territorial, ethno-religious, and ideological conflicts between Palestine and Israel at this plan, how a stable peace between Palestine and Israel can be expected? The hypothesis of this research is based on the fact that this plan cannot bring a lasting peace in the Middle East. In explaining this article, Alexander Wendt's constructivist approach is used to understand the role of the deep cultural-historical ties of the Palestinians with the land of Palestine in the equations of peace. The research findings indicate that the transaction plan of the Deal of Century is headed towards a failure. This article uses the descriptive-analytical method to examine the dimensions and angles of the Deal of Century Plan by using library sources and relying on previous research.منازعه بهمعنی تقابل دویا چند نگاه متفاوت بوده که هریک از نگاهها اهداف، عملکردها، طرز تفکر و ارزشهای متفاوت را دربر میگیرد. تجزیه و تحلیل هر منازعه نیاز به آگاهی از ویژگیهای خاص آن منازعه دارد. از سوی دولت ترامپ طرح صلحی موسوم به معامله قرن برای یک صلح پایدار بین فلسطین و اسرائیل اعلام گردی. سؤال مطرح در پژوهش این است که آیا با نادیده گرفتن مسائل سرزمینی، قومی- مذهبی و تعارضات ایدئولوژیکی موجود در طرح معامله قرن میتوان یک صلح پایدار بین فلسطین و اسرائیل ایجاد کرد؟ این مقاله بر این فرضیه استوار است که طرح معامله قرن بر اساس واقعیتهای قومی- سرزمینی برنامهریزی نشده و نمیتواند تبدیل به یک صلح پایدار در ناحیه خاورمیانه گردد. در تبیین این مقاله از رویکرد سازهانگاری الکساندر ونت استفاده شده تا نقش پیوندهای عمیق فرهنگی- تاریخی فلسطینیان با سرزمین فلسطین در معادلات صلح بهتر درک شود. هدف این مقاله بررسی طرح صلح معامله قرن میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از این است که طرح معامله قرن فرجامی جز شکست ندارد. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده و شیوهی گردآوری دادهها نیز اسنادی ـ کتابخانهای است و از دادههای عینی- تاریخی برای بررسی ابعاد و زوایای معامله قرن بهره یافته است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4398_5f85a789134bfb7b3d941126eda57f63.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01239320201121Expansion of GCC-Israel relations:
An explanation from the perspective of realismگسترش روابط شورای همکاری خلیج فارس و اسراییل: تبیینی از منظر واقع گرایی231256440610.22124/wp.2020.18245.2682FAسید امیرنیاکوییدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان0000-0001-8865-8824ویداحاجیکارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای، دانشکده روابط بین الملل، وزارت امور خارجهJournal Article20201123The GCC's relations with Israel have historically been influenced by the Palestinian-Israeli peace process, and the failure to reach an agreement between Palestine and Israel played an important role in the non-normalization of relations between these actors. However, over time, the importance of this issue has diminished and political, economic and security relations between the members of the GCC and Israel have been increasingly developed. The UAE and Bahrain have established formal diplomatic relations with Israel which is a symbol of a change in Middle East policy and could pave the way for new alliances and coalitions in the region. This paper is going to answer the following question. Why have Israel and GCC increased and deepened their economic, political and security relations in a way that formal recognition of Israel and even the perspective of regional alliance between these actors are more probable than ever. The findings illustrate that the type of relations between different members of GCC and Israel vary according to the different interests and concerns of GCC members. However, most of GCC members have expanded relations with Israel to gain the US strategic support, improve their regional power and counter treats. Israel has also expanded relations with GCC to form a front against Iran, improve its regional power and finally reduce its international isolations. The methodology of the paper is explanatory approach and it concentrates mostly on the presidency of Donald Trump.روابط شورای همکاری خلیجفارس با اسراییل به طور تاریخی متاثر از فرآیند صلح فلسطین و اسراییل بوده و عدم شکلگیری توافق بین فلسطین و اسراییل، نقش مهمی در عدم عادیسازی روابط این بازیگران داشته است. با این حال با گذشت زمان از اهمیت این موضوع کاسته شده و مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اسراییل به طور روزافزونی توسعه یافته است. امارات و بحرین به برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با اسراییل اقدام نمودهاند که نمادی از تغییر جهتگیریها در سیاستهای خاورمیانه است و میتواند زمینه ائتلافهای جدیدی را در منطقه ایجاد کند. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که چرا اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اسراییل به طور روزافزونی به تعمیق همکاری-های سیاسی، اقتصادی و امنیتی روی آوردهاند به گونهای که برقراری روابط دیپلماتیک رسمی و حتی چشمانداز نوعی اتحاد منطقهای بین برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس با اسراییل بیش از هر زمان دیگری مطرح است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نوع روابط اعضای شورای همکاری خلیجفارس با اسراییل و دلایل آن با توجه به دغدغههای کشورهای عضو متفاوت است. با این حال عمده اعضای شورای همکاری برای کسب حمایت استراتژیک آمریکا، ارتقای جایگاه منطقهای خود و مقابله با تهدیدات پیشرو به گسترش روابط با اسراییل روی آوردهاند. اسراییل نیز برای ارتقای جایگاه منطقهای، خروج از انزوای دیپلماتیک و شکلدهی جبههای در مقابل ایران به تعمیق روابط با این کشورها پرداخته است. روش این پژوهش تبیینی است و بر دوره ریاست جمهوری ترامپ تمرکز دارد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_4406_dd6f610b6ebf0388dbbe4401fb6c04bc.pdf