دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522Representation of Iran's Position in the World System Based on Development Indicatorsبازنمایی جایگاه ایران در نظام جهانی بر اساس شاخص های توسعه745566810.22124/wp.2022.22216.3021FAخلیل الهسردارنیااستاد گروه علوم سیاسی داشگاه شیراز0000000320332312مهرانشرفی صدرآبادیدانشجوی علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20220429This study was conducted to realistically assess Iran's position both at the global level and at the selected countries level based on the latest reports on development indicators. In this regard, 12 international indicators were used, which cover the political, economic, social and environmental fields. The study sources are reputable global websites such as the World Bank, the United Nations, the International Monetary Fund, Transparency International, etc., which rank countries based on various development indicators. Findings of the article show that Iran in the human development index has been able to achieve a favorable situation both globally and among selected countries. Iran's situation in environmental performance is favorable at the global level but alarming at the level of selected countries. In the indicators of social progress and crime index, the situation of Iran at the global level is alarming and among the selected countries is critical, and in the indicators of GDP per capita, Legathum Prosperity Index, misery, fragile governments, happiness, perception of corruption, Henley Passport and annual inflation based on the percentage of consumer prices is in a critical state, both at the global level and among the selected countries.این پژوهش به منظور ارزیابی واقع بینانه از جایگاه ایران در سطح جهانی و سطح کشورهای منتخب بر اساس آخرین گزارش های مربوط به شاخص های توسعه انجام شده است. در این راستا از 12 شاخص بین المللی استفاده شد که حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در بر می گیرند. جامعه مورد بررسی پژوهش، وبسایت های معتبر جهانی از جمله بانک جهانی، سازمان ملل، صندوق بین المللی پول، سازمان شفافیت جهانی است که به رده بندی کشورها بر اساس شاخص های توسعه ای گوناگون می پردازند. یافته های مقاله نشان می دهد که ایران در شاخص توسعه انسانی توانسته است هم در سطح جهانی و هم در میان کشورهای منتخب وضعیت مطوبی کسب نماید. وضعیت ایران در عملکرد زیست محیطی، در سطح جهانی مطلوب و در سطح کشورهای منتخب هشدار دهنده است. در شاخص های پیشرفت اجتماعی و جرم و جنایت در سطح جهانی در وضعیت هشدار دهنده و در سطح کشورهای منتخب در وضعیت بحرانی و در شاخص های سرانه تولید ناخالص داخلی، کامیابی لگاتوم، فلاکت، دولت های شکننده، شادی، ادراک فساد، گذرنامه هنلی و تورم سالانه بر اساس درصد قیمت های مصرف کننده، هم در سطح جهانی و هم در سطح کشورهای منتخب در وضعیت بحرانی قرار دارد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_5668_bc1cf5428b1f3f954ba4f6a49fd66a30.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522Foreign Relations of the Islamic Republic of Iran and Tunisia:
A Comparative Study of the Ahmadinejad and Rouhani Governmentsروابط جمهوری اسلامی ایران و تونس: مطالعه تطبیقی دولت های احمدی نژاد و روحانی4777565210.22124/wp.2022.22047.3027FAحسنیوسفیدانشجوی دکتری روابط بین الملل، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسنخداوردیروابط بین الملل، حقوق و علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگارینهکشیشیان سیرکیگروه علوم سیاسی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران0000-0001-8645-7295Journal Article20220514Foreign relations are one of the most important aspects of the lives of nations and countries, and it is important to examine how governments operate in foreign relations. Examining the foreign policy of the Islamic Republic of Iran towards Tunisia and its effects, especially in the two periods of the ninth and tenth governments headed by Mahmoud Ahmadinejad and the eleventh and twelfth governments headed by Hassan Rouhani, can formulate and determine future strategies in foreign relations in different governments. Help our country and provide the conditions for solving possible problems and defects. After the Islamic Awakening, governments came to power in countries such as Tunisia that affected relations with Iran. In this article, an attempt has been made to take a constructive look at Iran-Tunisia relations, to review our country's foreign policy in the mentioned governments, and to answer the question of how Iran-Tunisia relations between 2005 and 2021 been? In answer to this question and in the position of formulating the hypothesis, it should be said; Ahmadinejad's so-called justice-oriented government was embroiled in some internal tensions and a lack of consistency in foreign policy, and in the so-called Rouhani's moderate government, an over-indulgence in relations with the West and a nuclear deal, the development of relations with It slowed down countries like Tunisia. Historical contexts, cultural and political commonalities, along with the opportunity created by the Islamic Awakening, could not help these relations much.روابط خارجی یکی از وجوه مهم زندگی ملتها و کشورها به شمار میرود و بررسی چگونگی عملکرد دولت-ها در ارتباطات خارجی، مهم تلقی میشود. بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تونس و تأثیرات آن بخصوص در دو مقطع دولتهای نهم و دهم به ریاست محمود احمدی نژاد و دولتهای یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی، میتواند به تدوین و تعیین راهبردهای آتی در روابط خارجی در دولتهای مختلف کشورمان کمک کند و شرایط را برای رفع مشکلات و نقایص احتمالی فراهم آورد. پس از بیداری اسلامی دولتهایی در کشورهایی مانند تونس روی کار آمدند که بر روابط با ایران تأثیرگذار بودند. در این مقاله سعی شده است تا با نگاهی سازهانگارانه به روابط ایران و تونس، سیاست خارجی کشورمان در دولتهای مورد اشاره مورد نقد و بررسی قرار گیرد و به این سئوال پاسخ داده شود که روابط ایران و تونس بین سالهای 2005 تا 2021 چگونه بوده؟ در پاسخ به این پرسش و در مقام صورتبندی فرضیه باید گفت؛ در دولت موسوم به عدالت محور احمدی نژاد، درگیر بودن در برخی تنشهای داخلی و فقدان رویهای ثابت در سیاست خارجی و در دولت موسوم به اعتدالگرا روحانی، تمایل بیش از حد به روابط با غرب و درگیر بودن با برجام، توسعه روابط را با کشورهایی مانند تونس کُند کرد و زمینههای تاریخی، اشتراکات فرهنگی و سیاسی به همراه فرصت شکل گرفته از بیداری اسلامی نیز نتوانست به این روابط کمک چندانی بکند.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_5652_21c713668d90e858c3bd4b58af58f891.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522Exploring of Pictorial and Verbo-Pictorial Metaphors in anti-cold war postersبررسی استعارههای تصویری و تصویری-کلامی در پوسترهای علیه جنگ نرم79106565310.22124/wp.2022.20169.2875FAسید میثاقحبیب زادهزبان شناسی همگانی، داشگاه گیلان، دانشکده انسانی، ایران، گیلان، رشت.حکیمهپورجمال قویجاقاستادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشکده پژشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانمنصورشعبانیزبان شناسی همگانی، دانشگاه گیلان، دانشکده انسانی، رشت، ایرانJournal Article20210716One of the tools of producing advertising content in various fields is metaphor. Nowadays due to the progress of advertising through visual media, application of pictorial metaphor has become extensively important and worthwhile in conveying the ideological content. The aim of the present study is to analyze and interpret the Pictorial, Verbo-pictorial metaphors and other conceptual domains in Persian anti-cold war posters within the framework of Forceville (1996). This research is qualitative and its method is descriptive-analytical. The present study also seeks to answer these questions: 1. What kind of conceptual metaphors are used in posters against cold war to convey concepts? 2. What are the conceptual domains of the metaphors used in anti-soft war posters? 3. What concepts of origin are written in the target domain of the metaphors used in the anti-soft war posters? Moreover, this study is to divulge other cognitive tools. In this regard, out of the available pictures and posters, ten of them have been selected at random. The result of different tools has been used by the designers of the posters and pictures. These cognitive tools include conceptual metaphor, conceptual metonymies, blending, the use of colors symbolically, and mixed and static metaphor. In mono-modal metaphorical pictures and posters, images have been able to convey the concept of coping with soft war independently and in multimodal metaphorical pictures and posters words merge into images and provide the intended concept to the audience.چکیده<br />یکی از ابزارهای تولید محتوای تبلیغاتی در زمینههای مختلف، استعاره است. امروزه با توجه به روند پیشرفت تبلیغات از طریق رسانههای تصویری، استفاده از استعاره تصویری اهمیت و کاربرد روزافزونی در انتقال محتوای ایدئولوژیک پیدا کرده است. هدف تحقیق حاضر بررسی و تفسیر استعارههای تصویری، تصویری-کلامی و حوزههای مفهومی آنها در پوسترهای علیه جنگ نرم در زبان فارسی براساس مدل تحلیلی فورسویل (1996) است. این پژوهش از نوع کیفی میباشد و روش انجام آن به صورت توصیفی–تحلیلی است. همچنین این پژوهش به دنبال نشان دادن ابزارهای شناختی دیگر در پوسترها میباشد. همچنین تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سوالات میباشد: 1- در پوسترهای علیه جنگ نرم از چه نوع استعارههای مفهومی برای انتقال مفاهیم استفاده شده است؟ 2- حوزههای مفهومی استعارههای مورد استفاده در پوسترهای علیه جنگ نرم کداماند؟ 3- در استعارههای مورد استفاده در پوسترهای علیه جنگ نرم، چه مفاهیمی از حوزۀ مبدأ در حوزۀ مقصد نگاشته شده است؟ بدین منظور، از میان تصاویر و پوسترهای موجود، ده پوستر و تصویر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. نتایج نشان میدهد که ابزار مختلفی توسط طراحان پوسترها و تصاویر استفاده شده است. این ابزارهای شناختی عبارتند از استعارۀ مفهومی، مجاز مفهومی، تلفیق، استفاده از رنگهای نمادین و استعارههای مخلوط و ایستا. در تصاویر و پوسترهای استعاری تک وجهی، تصاویر به تنهایی قادر به انتقال مفهوم مقابله با جنگ نرم بودهاند و در تصاویر و پوسترهای چند وجهی کلام با تصویر در میآمیزد و مفهوم مدنظر را به مخاطب ارائه میدهند.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_5653_cb95b4b29db5da7a94a49bc3d7d36c18.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522Analysis of Economic Development Strategy of Emerging Economic Powers (BRICS), Future Outlookتحلیل راهبرد توسعه اقتصادی قدرتهای نوظهور اقتصادی گروه بریکس، چشمانداز آینده107127565410.22124/wp.2022.17457.2589FAمیلادمنصوریدانشجوی دکتری، رشته علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم0000-0003-3966-7235محمدترابیمدیرگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمماشاالهحیدرپورعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، عضو هیئت تحریریه فصلنامه سپهر سیاستJournal Article20200823In recent years, the international community has witnessed the influence and rise of the emerging economic powers (BRICS) in world affairs and has become a major topic of theoretical debate worldwide. The formation of the BRICS bloc, which is the forerunner of a new order in the world, led to this bloc emerging as a key player in the international order. The main issue of the article is that the strategy of development of emerging economic powers (BRICS) based on relative adaptation to the stages of economic growth of Rosto development theory, on the basis of what approach and components can be explained and what is its future perspective? The main hypothesis of the research is in response to the question that the strategy of development of emerging economic powers (BRICS) based on relative human development based on the exploitation of domestic resources, use of foreign economic-political opportunities, alignment of economic indicators And human, the realization of increasing trade, reducing dependence and economic-political influence in world affairs can be explained and evaluated and is moving from the domination of liberal economy to the new economic order. This research uses a library method and descriptive-analytical method to describe the factors of political, economic and social factors as internal factors and external factors to the important role of geostrategic actors and its geopolitical axes with a view to the future.در سالهای اخیر، جامعۀ بین المللی شاهد اعمال نفوذ و قدرتیابی قدرتهای نوظهور اقتصادی (بریکس) در امور جهان است و موضوع اصلی مناظرههای نظری در سطح جهانی شده. تشکیل بلوک بریکس که پیشرو نظم جدیدی در جهان است، موجب شد این بلوک خود را به عنوان بازیگر کلیدی در نظم بین الملل مطرح کند. مسئله اساسی مقاله این است که راهبرد توسعه قدرتهای نوظهور اقتصادی(بریکس) بر اساس انطباق نسبی با مراحل رشد اقتصادی نظریه توسعه روستو، بر مبنای چه رویکردی و مولفههایی قابل تبیین است و چشمانداز آینده آن چیست؟ فرضیه اصلی پژوهش در پاسخ به این سوال است که راهبرد توسعه قدرتهای نوظهور اقتصادی(بریکس) بر مبنای توسعه انسانی نسبی مبتنی بر بهرهبرداری از منابع داخلی، استفاده از فرصتهای اقتصادی - سیاسی خارجی، همسویی شاخصهای اقتصادی و انسانی، تحقق افزایش مبادلات تجاری، کاهش وابستگی و نفوذ اقتصادی – سیاسی در امور جهانی قابل تبیین و ارزیابی میباشد و از سیطره اقتصاد لیبرالی، به سمت نظم جدید اقتصادی در حرکت است. این پژوهش با شیوه کتابخانه ای و روش تحلیلی_توصیفی به تشریح عوامل عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به عنوان عوامل داخلی و عوامل خارجی به نقش مهم بازیگران ژئواستراتژیک و محورهای ژئوپلیتیک آن را با چشماندازی به آینده مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_5654_ed912223f3f37b19d584abdd9f5bebbc.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522The role of Azerbaijan's intellectual dynamism in the formation of the idea of a national government in Iranنقش پویایی فکری آذربایجان در تکوین ایده دولت ملی در ایران129155565510.22124/wp.2020.17706.2613FAعلیشکریدانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد واحد تبریز، تبریز، ایرانعلیشیاریاستاد یار گروه آموزشی علوم سیاسی ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی ، دانشگاه تبریز،تبریز، ایرانمحمدیوسفی جویباریاستادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد واحد تبریز – دانشکده حقوق الهیات و علوم سیاسی، تبریز، ایرانJournal Article20200917This article, entitled "The Role of Azerbaijan's Intellectual Dynamism in establishing the Idea of the National Government in Iran" has been implemented in an analytic-descriptive method and Barry Buzan's approach to the government and its main purpose is a scholarly analysis of the role and contribution of Azerbaijani thinkers and reformers in formation and development of national identity and the idea of nationalism in Iran. In the history of Iran, Azerbaijan has had a special position in and this position has become more prominent in contemporary history. This region has been the gateway for entrance of new ideas and thoughts of the Western world to Iran and Asia in recent centuries. One of these ideas that can be pointed out is the concept of nationalism. This idea is a theoretical structure concept for cohesion and unification of the nation and strengthening the foundations of independence and territorial integrity of the country. Azerbaijani thinkers were considering the prevalence of nationalism necessary to preserve the independence and territorial integrity of the country and developing the ideas of democracy and constitutionalism. The great people such as Akhodzadeh, Mostasharadoleh, Talbof and Taghizadeh are four great thinkers and reformers in this field who had a unique role in developing the components of nationalism. They consider the concepts like territory, the history and common religion and language as a strengthening and important factor in Iranian identity and in addition to the thinkers of this region,مقاله حاضر با عنوان « نقش پویایی فکری آذربایجان در تکوین ایده دولت ملی در ایران » به شیوه تحلیلی- توصیفی و رویکرد باری بوزان به دولت انجام گرفته است و هدف اصلی آن، تحلیلی محققانه از نقش و سهم اندیشهورزان و مصلحان آذربایجان در تکوین و توسعه هویت ملی و ایدهی ناسیونالیسم در ایران میباشد. آذربایجان در طول تاریخ ایران از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و این جایگاه در تاریخ معاصر برجستهتر شده است. این منطقه دروازه ورود ایدهها و افکار جدید جهان غرب به ایران و آسیا در سدههای اخیر بوده است. از جمله این ایدهها میتوان به مفهوم ناسیونالیسم اشاره نمود. این ایده نوعی سازهای نظری برای انسجام و وحدتبخشی به ملت و تقویت بنیانهای استقلال و تمامیت ارضی کشور محسوب میشود. اندیشهورزان آذری، رواج ناسیونالیسم را برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و ترویج ایدههای مردمسالارانه و مشروطهخواهی ضروری میدانستند. بزرگانی چون آخوندزاده، مستشارالدوله، طالبوف و تقیزاده، چهار اندیشمند و مصلح بزرگ در این حوزه هستند که از نظر فکری به رواج مولفههای ناسیونالیسم نقش بیبدیلی را ایفا نمودهاند آنان عناصری چون سرزمین، تاریخ و زبان و دین مشترک را عامل مهم و قوامبخش هویت ایرانی میدانند و علاوه بر اندیشهورزان این منطقه مردم آذری نیز در طول تاریخ برای حفظ هویت ملی و تمامیت ارضی کشور چه جانفشانیها که نکردهاند.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_5655_de88ece47526792ea7ded33f0c1a09bf.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522Geo-economic implications of Inter-regional ties between the Arab countries of Persian Gulf and Central Asia in the field of strategic infrastructureپیامدهای ژئواکونومیک پیوند میانمنطقهای حوزه عربی خلیج فارس و آسیای مرکزی در حوزه زیرساختهای راهبردی157180565610.22124/wp.2022.20695.2919FAامیدرحیمیدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانسیدامیرنیاکوئیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان0000-0001-8865-8824Journal Article20210925The Arab countries of Persian Gulf have begun a process of participating in the development of Central Asia's strategic infrastructure since the second decade of the 21st century. This partnership has taken place in the field of development of energy infrastructure and strengthening of logistics and transit initiatives. However, due to the lack of coherence and stability in participation and the lack of coherence in the convergent approaches internally (with Arab countries) and externally (with other active international actors), how this process will affect has not been clear. This paper seeks to answer the question of how the participation of the Arab countries of the Persian Gulf with the Central Asian states in the field of strategic infrastructure can affect the geo-economic position of Iran, as an inter-regional bridge. The hypothetical answer to this question is based on the fact that this influence is significantly dependent on the regional dynamics of the Middle East. If these dynamics move towards more tensions between Iran and the Arabic countries of Persian Gulf, weakening of Iran's geo-economic position is expected; and in the case that the relations improves in a revival process, the promotion of geo-economic position of the Iran as a bridge country through the inter-regional ties between the Arab countries of Persian Gulf and Central Asia is expected. The paper seeks to prove the hypothesis by relying on the deductive strategy, applying the theoretical framework of inter-regionalism and using a descriptive-analytical method based on the analysis of scenarios and influential variables.کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از دهه دوم قرن بیست و یکم فرایند مشارکت در توسعه زیرساختهای راهبردی آسیای مرکزی را آغاز کردهاند. این مشارکت در حوزه توسعه زیرساختهای تولید و انتقال انرژی و تقویت بسترهای لجستیک و ترانزیت صورت گرفته است. با این حال به دلیل عدم پیوستگی و پایداری در مشارکت و عدم انسجام در رویکردهای همگرایانه درونی (با کشورهای عربی) و بیرونی (با دیگر بازیگران بینالمللی فعال)، چگونگی تاثیرگذاری این روند تاکنون مشخص نبوده است. مقاله حاضر در پی پاسخ به این سوال است که مشارکت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با منطقه آسیای مرکزی در حوزه زیرساختهای راهبردی چگونه میتواند بر جایگاه ژئواکونومیک ایران به عنوان یک پل میانمنطقهای بین حوزه عربی خلیج فارس و آسیای مرکزی تاثیرگذار باشد؟ در پاسخ فرضیهای این مقاله بر این امر استوار است که این تاثیرگذاری به میزان قابل توجهی بر دینامیسمهای منطقهای خاورمیانه وابسته است. در صورتی که این پویاییها به سمت تخاصم بیشتر ایران و کشورهای عربی حرکت کند، شاهد تضعیف جایگاه ژئواکونومیک ایران خواهیم بود و در وضعیتی که این مناسبات به سوی بهبود و ترمیم هدایت شود، میتوان از قبل توسعه پیوند میانمنطقهای حوزه عربی خلیج فارس و آسیای مرکزی، ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور پل را در این فرایند، انتظار داشت. پژوهش حاضر با اتکاء به استراتژی قیاسی با بهرهگیری از چارچوب تئوریک میانمنطقهگرایی و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، مبتنی بر تحلیل سناریوها و متغیرهای تاثیرگذار، در پی اثبات فرضیه فوقالذکر است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_5656_292e5bb484c36b8f75ce0b1d3df6121e.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522Consequences of the crisis in Saudi-Qatar relations for Iran's interests in the Persian Gulf (2010-2022)پیامدهای بحران در روابط عربستان و قطر برای منافع ایران در حوزه خلیج فارس( 2022- 2010)181206566110.22124/wp.2022.22488.3039FAحمیدسروشدانشجوی دکتری روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل،واحد شهرضا،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرضا،ایرانحسیناحمدیاستادیار، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل،واحد شهرضا،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرضا،ایرانمحمد علیبصیریدانشیار روابط بین الملل،گروه علوم سیاسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایرانJournal Article20220614Foreign policy is the authoritarian result of assigning values in dealing with each other, which in a political unit uses a set of capabilities and capabilities to increase the productivity of desirable norms and standards in the foreign dimension. The political process no longer takes place in a vacuum, but is the result of the context, context, and social, cultural, geographical, and economic conditions specific to these countries. The study of countries' foreign policy is usually done with emphasis on several components. What is the impact of the crisis in the relations between Qatar and Saudi Arabia on the foreign policy of the Islamic Republic of Iran in the Persian Gulf region? The findings of the study indicate that the crisis in Qatar-Saudi Arabia relations has strengthened the position of the Islamic Republic of Iran in the Persian Gulf region.<br /><br />Key word:<br />Foreign Policy, Islamic Republic of Iran, Saudi Arabia, Qatar, Crisisسیاست خارجی بر آیند اقتدارگرایانه تخصیص ارزشها در برخورد با یکدیگر است که در یک واحد سیاسی از مجموعه تواناییها و قابلیتها جهت افزایش بهرهوری هنجارها و معیارهای مطلوب در بعد خارجی استفاده میکند .سیاست خارجی عربستان سعودی و قطر و جمهوری اسلامی ایران ، مانند هر پدیده و فرآیند سیاسی دیگر در خلأ شکل نمیگیرد، بلکه معلول بستر، بافت و شرایط اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی خاص این کشورهاست. بررسی سیاست خارجی کشورها معمولاً با تأکید بر مؤلفههای متعددی انجام میگیرد .در راستای انجام این پژوهش که تحت عنوان واکاوی پیامدهای سیاسی امنیتی بحران قطر و عربستان سعودی و تاثیر آن بر سیاست خارجی ایران در منطقه خلیج فارس از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ نام دارد این سوال مطرح گردید است که بحران حاصله در روابط قطر و عربستان سعودی چه تاثیری بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس دارد ؟. یافته های تحقیق حاکی از آن است بحران ایجاد شده در روابط قطر و عربستان سعودی منجر به تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس شده است . <br /><br />کلید واژه: <br />سیاست خارجی ، جمهوری اسلامی ایران ، عربستان سعودی ، قطر ، بحرانhttps://interpolitics.guilan.ac.ir/article_5661_3ead6429b2156e97dd76b4c2c69079ae.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522The evolution of feudalism with the help of the White Revolution in Iranian cinemaبازتاب تحول نظام ارباب رعیتی در پرتو انقلاب سفید در سینمای ایران(1357-1341).207227598910.22124/wp.2022.22909.3072FAمهنازمحمدیمهناز محمدی،گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، ، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمدکلهراستادیار گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفرشته ساداتاتفاق فراستادیار گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220908In the Iranian cinema showed countless productions, and despite all the ups and downs that Iranian society went through, had certain prosperity. Cinematographers chose different subjects to depict and attract the audience that reaching their lovers and gaining wealth were considered important components for the success and audience acceptance of a film. In addition to these issues, in this decade, some cinematographers tried to portray part of the oppression of the lord-serf system in Iran. This happened while land reforms were carried out from the beginning of this decade to solve the problems of the subjects and free them from that unjust system. It must be acknowledged that in addition to showing the real face of Arbab (Master), Khan (Lord) and Khanzadeh (their children) in some films, a positive view of the wealthy urban class (bourgeois and newly arrived) and the working class was also presented. The main question of the present research was organized as follows: What effect did land reforms have on Iranian cinema? Therefore, the historical research method with the approach of description and analysis was placed in the order of the research. to analyze this important concern by examining and analyzing some important films of this period.سینمای ایران در دهۀ 40ش، تولیدات بیشماری را به نمایش گذاشت و با تمام فراز و فرودهایی که جامعۀ ایران از سر گذراند، رونق خاصی داشت. سینماگران موضوعات مختلفی را برای به تصویرکشیدن و جذب مخاطب انتخاب میکردند که دست یافتن به محبوب مورد علاقه و کسب ثروت، از مؤلفههای مهمی برای موفقیت و استقبال مخاطبین از یک فیلم به حساب میآمد. در کنار این موضوعات، در این دهه برخی از سینماگران تلاش کردند تا قسمتی از مظالم نظام ارباب رعیّتی را در ایران به تصویر بکشند. این اتفاق در حالی رخ داد که از اوائل این دهه اصلاحات ارضی در جهت برطرف کردن مشکل رعایا و رهایی آنها از آن نظام ناعادلانه صورت گرفت. باید اذعان کرد علاوه بر نمایش چهرۀ واقعی ارباب، خان و خانزاده در تعدادی از فیلمها، نگاه مثبتی به طبقۀ متمول شهری(بورژوا و تازه به دوران رسیده) و طبقۀ کارگر هم ارائه شد. سؤال اصلی پژوهش حاضر چنین سامان یافت که اصلاحات ارضی چه تأثیری بر سینمای ایران برجای نهاد؟ از این رو روش تحقیق تاریخی با رویکرد توصیف و تحلیل در دستور پژوهش قرار گرفت. تا این دغدغۀ مهم را با بررسی و واکاوی برخی از فیلمهای مهم این دوره، تجزیه و تحلیل نماید.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_5989_6ead21bd6b0a7a20c65abb8a84587f72.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522Pathology of the basic rules of the legal criminal policy of water resources in the governance of the Islamic Republic of Iranآسیب شناسی قواعد اساسی سیاست جنایی تقنینی منابع آب در حکمرانی جمهوری اسلامی ایرا ن229252672410.22124/wp.2022.22892.3069FAزهراعبدلی طغرالجردیدانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.محمدحسینرمضانی قوامآبادیدانشیار حقوق بینالملل دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. استادیار حقوق بینالملل، واحدرفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.اماناللهعلیمرادیاستادیار گروه حقوق، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.سید مهدیاحمدی موسویاستادیار گروه حقوق، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.محمدامینیزادهاستادیار گروه حقوق، دانشگاه شهید باهنر کرمان،کرمان، ایران.Journal Article20220904The discourse on the prevention of water-related crimes is not limited to criminal proceedings, and all dimensions, levels and tools of criminal legislative policy must be applied. Iran's current criminal legislative policy in the face of water-related crimes does not fundamentally use specific sciences, and there are conflicting policies that sometimes openly ignore justice. The analysis of this article concludes that in fact the main challenge of criminal legislative policy in water-related crimes is the lack of a principled, measured and practical legislative criminal policy. is The reason for this lack, perhaps lack Utilization of forensic experts and data on criminal policy knowledge, especially in the field of legislation, which has caused the inability of the criminal legislative policy of the situation. In this article, while explaining the tools of implementation and implementation of criminal legislative policy in the prevention of water-related crimes, the effects of disorder and turmoil on the tools of criminal policy will be analyzed and examined.گفتمان پیشگیری از جرائم مرتبط با آب، صرفاً در برخورد کیفری خلاصه نمیشود و تمامی ابعاد، سطوح و ابزار سیاست جنایی تقنینی بایستی به کار گرفته شود. سیاست جنایی تقنینی فعلی ایران در مقابله با جرائم مرتبط با آب، اصولاً از علوم خاصی بهره نگرفته و سیاستهای معارضی در آن دیده میشود که گاه عدالت را آشکارا نادیده میگیرد. تحلیل این مقاله این نتیجه را به دست میدهد که درواقع اساسیترین چالش سیاست جنایی تقنینی در جرائم مرتبط با آب، نبود یک سیاست جنایی تقنینی اصولی، سنجیده و کاربردی است؛ همچنین نبود جایگاهی برای پیشگیری غیرکیفری در قالب بهرهگیری از علوم مختلف جرمشناسی میباشد. دلیل این فقدان، شاید عدم بهرهگیری از متخصصان علوم جنایی و دادههای دانش سیاست جنایی به ویژه در حوزه قانونگذاری باشد که باعث ناتوانی سیاست جنایی تقنینی از اوضاع به وجود آمده باشد. باید حفظ و صیانت از منابع آب در مقابل تجاوزگران در دستور کار قرار گیرد. ابتدا ریشههای جرائم را شناسایی و رفع نمائیم و سپس به عنوان آخرین چاره، به فکر تدابیر سرکوبگر باشیم. تدابیری که به نوبه خود، با بهرهگیری از دادهها و متخصصان علوم مربوطه؛ مثل کیفرشناسی تعیین گردند تا بهترین نتایج را حاصل نمایند.<br />در این مقاله ضمن تبیین ابزارهای اجرا و پیادهسازی سیاست جنایی تقنینی در پیشگیری از جرائم مرتبط با آب جلوههای نابسامانی و آشفتگی در خصوص ابزارهای سیاست جنایی تحلیل و بررسی خواهد شد.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_6724_8e4ebf3aa5291a1f5d2f06ac3e46db15.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-012311120220522The legitimacy of the 2017 referendum on the independence of the Kurdistan Region from the perspective of the Iraqi constitution and international lawمشروعیت رفراندوم 2017 استقلال اقلیم کردستان از منظر قانون اساسی عراق و حقوق بین الملل253278707510.22124/wp.2023.25156.3237FAشاخوانسورانیدانشجوی دکترای گروه حقوق، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.عبادروحیاستادیار گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.0000-0002-3337-2113جوانمیرعبداللهیاستادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20230816The purpose this study is to investigate the legitimacy of holding the 2017 referendum of the Kurdistan Region of Iraq and measure people's opinion. According to the review of legal theories and the study of government bills, the experience of Kosovo and the opinions of the court judges, the question is: Is the holding of the 2017 referendum of the Kurdistan Region legitimate in international law and the Iraqi constitution? The research method is a descriptive-analytical type of content analysis. this study shows that the independence of the Kurdistan region of Iraq, will be legitimate in the case of occupation, the systematic violation of human rights by the ruling regime in Iraq. Non-implementation of Article 64 of the Treaty of Sèvres, historical challenges of Kurdistan's accession to Iraq, violations of 55 articles of the constitution by the Iraqi government, disregard for principles of participation and balance, and efforts to diminish Kurdistan's role and inability to defend the Kurdistan region by Iraq, have prompted the Kurdish people to support the conduct of the 2017 referendum. These issues have led to the referendum being viewed as a legitimate democratic and peaceful means of expressing the people's will. The people of the Kurdistan region conveyed their message to the central government peacefully. Despite opposition from the central government, and international community, this effort culminated in the holding of the referendum in September 2017. Although this action was not universally accepted by the international community, considering the legal and historical context, it seems legitimate.هدف این مقاله بررسی بنیان های مشروعیت رفراندوم 2017 استقلال اقلیم کردستان از عراق است. با توجه به بررسی نظریات حقوقی و مطالعه لوایح دولتها، تجربه کوزوو و نظرات قضات دیوان، حال سؤال مطرح شده در این مطالعه که آیا برگزاری رفراندوم 2017 اقلیم کردستان در حقوق بینالملل و قانون اساسی عراق مشروعیت دارد یا خیر؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتوا است. بحث این مطالعه نشان داد که استقلالخواهی اقلیم کردستان عراق در صورت اثبات تحت اشغال بودن، نقض سیستماتیک حقوق بشر آنها توسط رژیم حاکم بر عراق و اقناع جامعه بینالمللی در دارا بودن مؤلفههای مؤثر، مشروعیت مییابد. عدم اجرای ماده ۶۴ پیمان سور و مشکلات تاریخی الحاق کردستان به عراق، نقض 55 اصل قانون اساسی توسط دولت عراق، نادیده گرفتن اصول مشارکت و توازن و تلاش برای کاهش نقش کردستان و عدم توانایی دفاع از اقلیم کردستان توسط عراق، مواردی است که مردم کرد را به برگزاری همهپرسی در سال 2017 تشویق کرد. این مسائل موجب شد که برگزاری همهپرسی بهعنوان راهی دموکراتیک و صلح آمیز برای اعلام و اعلان خواست مردم مشروع تلقی شود. مردم اقلیم کردستان به صورت مسالمت آمیز پیام خود را به حکومت مرکزی منتقل کردند، این تلاش با مخالفت حکومت مرکزی، کشورهای همسایه و مجامع بینالمللی روبهرو شد. روش گردآوری داده ها در این مقاله کتابخانه ای است.https://interpolitics.guilan.ac.ir/article_7075_54936712cca9513e7cd49cb5487fcba6.pdf