دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823China,Trade and Accumulation of Wealth as Foreign Policy چین، تجارت و ایجاد ثروت به مثابه سیاست خارجی 725308510.22124/wp.2018.3085FAحسیندهشیاراستاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20181123Nowadays China enjoys status and reputation on the international scene which is unprecedented in its modern history. Material capabilities and the essence of China’s interactions with the first level actors of the international system especially the United States of America have brought about conditions compatible with the wishes of the country’s leaders. The country that once was one of the poorest lands on the face of the earth and economic backwardness was one of its domestic hallmarks has become the second economic power of the world. The land where its foreign policy till 1972 was based on challenging America worldwide has put pursuing a constructive international interaction with The U.S.A on top of its grand strategy. The question that has to be considered is focused on the definition China’s leaders ascribe to the relationship between principles of foreign policy and economic development. The decision making hierarchy of the country believes the expansion of the people’s welfare and gaining international authority are only possible simultaneously in the context of export based trade and constructive international interactions globally especially with the great powers of the world.امروزه چین از چنان سطحی از توسعه اقتصادی و جایگاه و اعتبار در صحنه بین المللی برخوردار است که در تاریخ مدرن این کشور باید بی سابقه قلمداد گردد. توانمندی های مادی و ماهیت تعاملات و اصول حاکم برروابط چین با کشورهای سطح اول سیستم بالاخص آمریکا شرایطی را رقم زده اند که به فزونی فراوان همسو با اهداف تعیین شده بوسیله رهبران کشور می باشند. سرزمینی که از زمان انقلاب ۱۹۴۹ برای دهه ها دشمنی با آمریکا و مبارزه با اهداف جهانی این کشور را بن مایه سیاست خارجی خود قرار داده بود از زمان سفر نیکسون به چین به طور رسمی تعامل سازنده با آمریکا را سرلوحه منطق رفتار بین المللی خود قرار داده است. سوالی که مطرح می شود معطوف به رابطه ای است که از نظر رهبران چین بین اصول سیاست خارجی و توسعه اقتصادی قرار دارد. فرضیه این نوشتار مبتنی بر این دیدگاه است که از نظر رهبران چینی اقتدار بین المللی و رفاه داخلی که یک ضرورت می باشد تنها از بطن توامان توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات و تعامل سازنده بین المللی بالاخص با قدرتهای بزرگ جهانی می باشددانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823Security and Development in The Foreign Policy of the Islamic Republic of Iranنسبت«امنیت» و «توسعه» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران2754308610.22124/wp.2018.3086FAعلیمعزیدانشجوی دوره دکتری روابط بین الملل دانشگاه اصفهانسعیدوثوقیدانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهانJournal Article20181123The relation and the position of the two components of "security" and "development" play an important role in understanding and analyzing of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. This article seeks to prove that "the essence of the Islamic Revolution of Iran and its reflection in the periphery of Iran has provided securitization’s bases for the foreign policy of the Islamic Republic of Iran, which has challenged the development of the country itself". Iran's lack of development can also endanger the security of the country in the long run. "Developmental state" is a necessary and indispensable need for the Iranian society, because in this country, the development process has been delayed very much and its current trend is slow. If Iran and the Islamic system intend to guarantee their life in the future, they must undoubtedly be on the path to sustainable development. The research method in this paper is descriptive-analytical and using the library tool. رابطه و جایگاه دو مؤلفه «امنیت» و «توسعه» نقش مهمی در فهم و تحلیل سیاست خارجی دولت ها دارد. در اولویت قرار دادن یکی از این دو امر از سوی کشورها همواره باعث شکل-گیری دو نوع سیاست خارجی " امنیت محور" و " توسعه محور" بوده است. ضمن این که دولت هایی که سیاست خارجی توسعه محور داشته اند در افزایش قدرت و تقویت امنیت ملی نیز موفق تر بوده اند، به نظر می رسد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسیس تقریبا یک سیاست خارجی امنیت محور داشته است (البته با درجات مختلف در مقاطع زمانی مختلف ) و در ایجاد توازن بین این دو نوع سیاست کمتر موفق بوده است. این مقاله در پی طرح و ارزیابی این فرضیه است که" ماهیت انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آن در محیط پیرامونی ایران، زمینههای امنیتی شدن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را فراهم نموده است و این خود «توسعه» کشور را با چالش مواجه نموده است". عدم توسعه یافتگی ایران نیز میتواند امنیت کشور را در بلند مدت با مخاطره مواجه نماید. "دولت توسعهگرا"، نیاز وجوبی و حتمی جامعه ایران است چرا که در این کشور، روند توسعه بسیار به تاخیر افتاده است و روند فعلی آن نیز کند است. اگر ایران و نظام اسلامی قصد دارد تا حیات خود را در آینده تضمین کند، بدون تردید باید در مسیر دستیابی به توسعه پایدار گام نهد. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی – تحلیلی است و جنبه کاربردی دارد وبا استفاده از ابزار کتابخانه ای واینترنتی می باشد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823Analysis and assessment of relation between international monetary institutions and development (with emphasis on Iran)نسبت نهادهای پولی بین المللی با توسعه، با تأکید بر ایران5586308710.22124/wp.2018.3087FAسیدیوسفقرشیعضو هیئت علمی بخش علوم سیاسی دانشگاه شیرازسید عقیلحسینیعضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه یاسوج Journal Article20181123The main issue of this paper is to explain the relationship between the prescriptive policies of international monetary and financial institutions, including the International Monetary Fund and the World Bank, with the realization of economic development in the countries. Theoretical analysis and empirical evidence implies that there is no positive relationship between these institutions and economic development, because firstly, prescriptive policies are aimed at universal and universal liberal policies, while these policies should be designed with consideration of indigenous institutional structures. Attention to the indigenous issues and requirements and the traditions and institutions of the countries have an impact on determining the successful pattern of its development and its success. Secondly, the role of the "developed government" has been neglected, and the duality of government/market have to be distinguished from the optimal combination of both for each country. Thirdly, only focused on the purely economic dimensions of development, while development is a multidimensional process whose main purpose is to improve the lives of humans. In spite of such reasons, which have caused the lack of development for the host countries of the regulatory policies of international monetary and financial institutions, the Islamic Republic of Iran has implemented these policies. The content analysis of the speeches of the Iranian decision-makers indicates that, the following steps will resolve the shortcomings and weaknesses of international financial and monetary institutions. The reform of the governance of the IMF and the World Bank; the weighting of governments along with the market and, finally, the consideration of the social and cultural requirements of host countries for development plans. مسئله اصلی این مقاله، تبیین نسبت میان سیاستهای تجویزی نهادهای پولی و مالی بینالمللی اعم از صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی با تحقق توسعه اقتصادی در کشورهاست. تحلیلهای نظری و شواهد تجربی دلالت بر آن دارد که میان نهادهای مذکور با توسعه اقتصادی رابطه مثبت وجود ندارد چرا که اولاً، سیاستهای تجویزی معطوف به سیاستهای لیبرالیستی عام و جهانشمول است در حالی که این سیاستها باید با ملاحظه ساختارهای نهادی متنی تدوین شوند. توجه به مسائل و مقتضیات متنی و سنتها و نهادهای تاریخی کشورها در تعیین الگوی موفق توسعه و موفقیت آن اثر دارد. ثانیاً، نقش «دولت توسعه» نادیده انگاشته شده و باید در دوگانه دولت/ بازار، ترکیب بهینهای از هردو برای هر کشور مشخص گردد. ثالثاً، تنها بر ابعاد صرفاً اقتصادی توسعه تمرکز صورت پذیرفته، در حالی که توسعه، فرآیندی چندبعدی است و هدف اصلی آن، بهبود کیفیت زیستمان انسانی است. با وجود چنین دلائلی که توسعهنیافتگی را برای کشورهای میزبان سیاستهای تجویزی نهادهای پولی و مالی بینالمللی سبب شده، جمهوری اسلامی ایران به اجرای این سیاستها پرداخته است. تحلیل محتوای سخنان تصمیمسازان اقتصادی ایران حکایت از آن دارد که اصلاح ساختارحکمروائی صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی، اعطاء وزن به دولتها در کنار بازار و در نهایت، ملاحظه اقتضائات اجتماعی و فرهنگی کشورهای میزبان طرحهای توسعه، کاستیها و ضعف نهادهای مالی و پولی بینالمللی را برطرف خواهد کرد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823Understanding changes in Russian foreign policy; the outcome of diverse life-worldsفهم تحولات سیاست خارجی روسیه؛ برآیندی از زیست جهان های متکثر87113308810.22124/wp.2018.3088FAفرشادرومیگروه علوم سیاسی – دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی – دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-5849-2373Journal Article20181123Politics and international relations are an area of dynamism and change, and a new perception and understanding of the foreign policy of countries is inevitable. As history has shown that the behavior of Russia as an important actor in the international system has never been linear, uniform, and uniform in the field of foreign policy. The purpose of this study is to describe the phenomenological changes in Russian foreign policy and understanding the foundations of thought in new Russian foreign policy, with look at the ideas of contemporary Russian political philosopher Alexander Dugin. The main question of the research is that: “How to understand the evolving essence of Russian foreign policy?” The research hypothesis is that: Russian foreign policy is changing, in result of overcoming the specific definition of the lifeworld. Russia is considered as a unique culture and civilization, which is against western culture, with the dominant of neo-Eurasianism. Therefore, Russia must regain its roots and strategic position in foreign policy and should try to redefine his enemies and friends and adopt a new foreign policy. At the same time, Russian statesmen on the basis of a strategic rationale and without regard to theoretical controversy, whenever it is necessary, they have maximized their national interests, by adopting a pragmatic approach and taking advantage of regional and global challenges and communicating with all states. The theoretical framework of research is phenomenology and its findings have been examined in a descriptive-analytical method.سیاست و روابط بینالملل عرصه پویایی و تحول است و ادراک و فهم جدید از سیاست خارجی کشورها ضرورتی گریزناپذیر است. تاریخ نشان داده که رفتار و کنشگری روسیه به عنوان یک بازیگر مهم نظام بینالملل در گستره سیاست خارجی هیچگاه خطی، یکسان و یکنواخت نبوده است. در همین راستا هدفاینپژوهش آن است تا ضمن شرح پدیدارشناختی تحولات سیاست خارجی روسیه، بنیادهای اندیشگی سیاست خارجی نوین روسیه و جایگاه ایران در این سیاست را با محوریت اندیشههای «الکساندر دوگین»، فیلسوف سیاسی معاصر روسیه قابل فهم سازد. پرسش اصلی مقالهاز این قرار است که «ماهیت تحولات سیاست خارجی روسیه چگونه قابل درک میباشد؟» فرضیهی مقاله اینگونه تدوین یافته که «به تناسب غلبه تعریف خاصی از زیست جهان، سیاست خارجی روسیه متحول میشود. بر این اساس، با تسلط اندیشه نو اوراسیاگرایی، روسیه واجد فرهنگ و تمدنی بیمانند قلمداد شده که در مقابل فرهنگ غربی قرار دارد. بنابراین، روسیه باید در سیاست خارجی ریشهها و جایگاه استراتژیک خود را بازیابد و به مثابه یک فرهنگ مستقل اقدام به بازیافت تاریخی دشمنان و دوستان و تقریر جدید از سیاست خود نماید. با این وجود، تحول در سیاست خارجی صرفاَ محصول نظامهای فکری نیست و دولتمردان روسیه بر اساس یک عقلانیت استراتژیک، هرگاه در چارچوب منافع ملی خود بایسته دانستهاند با برگزیدن یک رویکرد عملگرایانه و بهره جستن از چالشهای منطقهای و جهانی و همکاری با همه بازیگران بینالمللی به بیشینهسازی منافع خود پرداختهاند.» چارچوب نظری این پژوهش پدیدارشناسی و یافتههای آن به شیوه توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823Iran-West Nuclear Deal and analysis of relations between Saudi Arabia and Israelتحلیل روابط عربستان سعودی و اسرائیل در سایه توافق هسته ای ایران 115142308910.22124/wp.2018.3089FAفرزادرستمیعضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه/0000-0002-1543-9409علیرضاتاراکارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20181123Iran's nuclear program has become one of the major international and regional issues and agendas over the past two decades. Considering that Iran's nuclear agreement with the 5 + 1 group has international and regional dimensions and also with regard to the distinction between the semantic structures of the Islamic Revolution of Iran and the international system and regional actors, This agreement focuses attention and concentration of actors and countries on the international and regional levels and they have reactions from them, among these activists can be pointed Saudi Arabia and Israel. Which has always pursued the particular sensitivities to Iran's nuclear program. So, the present article seeks to answer the question that iran-west nuclear deal how has affected on the relations and interactions between Saudi Arabia and Israel. The authors in responded to this question and by using security dilemma theory, this hypothesis experienced that iran-west nuclear deal has been the basis for strengthening Saudi-Israeli relations and political-security interactions. Method of research in this article is kind of descriptive-analytic and method of data collection is library and internet. برنامه هستهای ایران طی یکی دو دهۀ اخیر به یکی از موضوعات و دستور کارهای مهم بینالمللی و منطقهای تبدیل شده است. با توجه به اینکه توافق هستهای ایران با گروه 1+5 دارای ابعاد بینالمللی و منطقهای است و همچنین با توجه به تمایز میان ساختارهای معناگرایانه انقلاب اسلامی ایران با نظام بینالملل و کنشگران منطقهای، این توافق در دو سطح بینالمللی و منطقهای توجه و تمرکز بازیگران و کشورها را به خود معطوف کرده و واکنشهایی را از سوی آنها به دنبال داشته است که از جمله این کنشگران میتوان به عربستان سعودی و اسرائیل اشاره کرد که همواره نسبت به برنامه هستهای ایران حساسیتهای خاصی را دنبال کردهاند. لذا مقاله حاضر در پی آن است تا به این سوال پاسخ دهد که توافق هستهای ایران و غرب چه تأثیری بر مناسبات و تعاملات عربستان سعودی و اسرائیل داشته است. نویسندگان در پاسخ به این پرسش و با استفاده از نظریه معمای امنیت، این فرضیه را مورد آزمایش قرار میدهند که توافق هستهای ایران و غرب زمینهساز تقویت مناسبات و تعاملات سیاسی- امنیتی عربستان سعودی و اسرائیل شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و اینترنتی است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823The Trump Administration's Approach to the North Korea Nuclear Crisisسیاست دونالد ترامپ و مساله هسته ای کره شمالی 143172309010.22124/wp.2018.3090FAعلیباقری دولت آبادیعضو هیات علمی دانشگاه یاسوج0000-0002-4584-5870حمیددرجکارشناسی ارشد دانشگاه اصفهانJournal Article20181123North Korea's nuclear program has become one of the serious threats to world peace in the past two decades. So that neither the UN Security Council nor any of the US Presidents have been able to find a comprehensive solution to it. June 2018 agreement between the United States and North Korea to begin talks on Pyongyang's nuclear program once again made hopes for the world observer to find solution for this crisis. The main question of the research is that What is the Tramp approach to the North Korean nuclear crisis? And what goals and plans are it pursuing? The main hypothesis of the study is that the United States is pursuing a comprehensive nuclear disarmament and transforming North Korea into an acceptable actor by the international community. To this end, the policy of increasing regional and global pressure on North Korea and sending this message to Pyongyang that nuclear weapons can not to provide its security for this country are on the agenda of the Trump. The findings of the study show that North Korea's nuclear disarmament is an introduction to increasing pressure on the country in other political and legal areas to change its behavior in the future. Pyongyang will face two situations if it continues to negotiate: a behavior change or becoming a regime like South Korea or Japan, or a regime change in the future, like Iraq and Libya.برنامه هستهای کره شمالی در دو دهه اخیر به یکی از تهدیدات جدی صلح جهانی تبدیل شده است؛ به گونه ای که نه شورای امنیت سازمانملل و نه هیچ یک از روسای جمهور آمریکا نتوانستهاند راهحل جامعی برای آن بیابند. توافق ژوئن 2018 بین آمریکا و کره شمالی درخصوص آغاز مذاکرات بر سر برنامه هستهای این کشور، یکبار دیگر جهانیان را امیدوار، و همه نگاهها را معطوف به شرق آسیا ساخته است. سوال اصلی پژوهش این است که رویکرد ترامپ در قبال بحران هستهای کره شمالی چیست؟ و چه اهداف و برنامه هایی را پیگیری میکند؟ فرضیه اصلی پژوهش این است که آمریکا خلع سلاح کامل هستهای و تبدیل کره شمالی به بازیگری مورد پذیرش جامعه جهانی را دنبال میکند. برای این منظور سیاست افزایش فشار منطقهای و جهانی بر کره شمالی و ناکارآمد نشان دادن کسب سلاح هستهای برای تامین امنیت، در دستور کار ترامپ قرار داد. یافتههای پژوهش نشان میدهد خلع سلاح هستهای کره شمالی مقدمه افزایش فشارها بر این کشور در سایر حوزههای سیاسی و حقوقی برای تغییر رفتار آن در آینده است. پیونگ یانگ در صورت ادامه دادن به مذاکرات با دو وضعیت روبرو خواهد شد یا تغییر رفتار کامل و تبدیل شدن به رژیمی مشابه کره جنوبی و ژاپن و یا انتظار تغییر رژیم در آینده همانند عراق و لیبی.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823Trump and the Middle East strategy of the U.S with emphasis on Syrian crisis: continuation or discontinuationترامپ و راهبرد خاورمیانه ای آمریکا با تاکید بر بحران سوریه؛ گسست یا تداوم173202309110.22124/wp.2018.3091FAمحمد باقرعلی تبارداشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانامیرنیاکوئیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان0000-0001-8865-8824ابراهیممتقیاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20181124The return of republicans to power in the United States especially with emphasis on Trump triumph in the presidential election has inspired different assessment of U.S foreign policy in general and its Middle East strategy in particular. It is noteworthy that many analysts argue that behavioral characteristics of Trump has had a determining impact on U.S foreign policy and speaks of discontinuation due to his specific behavior characteristics. The present manuscript is going to examine the U.S foreign policy towards the Middle East in general and the Syria crisis in particular under president trump. The hypothesis examined in the paper is as follows: THE U.S Middle East strategy and its foreign policy towards Syria crisis is primarily a continuation of the past administration however with a different logic. Accordingly, limited action and indirect involvement are the central elements of this policy. The methodology is a comparative explanatory approach and the method of gathering information is library.بازگشت جمهوری خواهان به قدرت به ویژه با تصاحب کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا توسط دونالد ترامپ با ویژگی های منحصر به فرد شخصیتی، تداعی گر رویکرد جدیدی در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا به طور کلی و راهبرد خاورمیانه ای آن به صورت اخص گردیده و سیاست خارجی ایالات متحده را در معرض قضاوت های متنوع قرار داده است. بر خلاف دوره ریاست جمهوری باراک اوباما که صحبت از تغییر در حوزه سیاست خارجی آمریکا به میان آمد، در دولت دونالد ترامپ بیشتر بحث از گسست در این حوزه مطرح است. این پژوهش به دنبال آن است که سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ در قبال تحولات خاورمیانه و بحران سوریه را واکاوی و تحلیل نماید. پژوهش بر این فرضیه استوار است که راهبرد خاورمیانه ای ایالات متحده آمریکا و سیاست خارجی این کشور در قبال بحران سوریه در دوره دونالد ترامپ بامنطقی متفاوت در مسیر تداوم سیاست خارجی آمریکا در دوره باراک اوبامای دموکرات مبتنی بر کنش محدود وغیر مستقیم قرار گرفته است. روش پژوهش در این مقاله تبیینی مقایسه ای و روش جمع آوری داده ها نیز روش کتابخانه ای است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823Explaining the position of Syrian Alvis in post-crisis scenariosتبیین جایگاه علویان سوریه در سناریوهای پس از بحران203231309210.22124/wp.2018.3092FAابوطالباحمدی ارکمیدانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی(مطالعات جنوب غرب آسیا)، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات،تهرانغلامحسنحیدریاستادیارگروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران-ایرانعبدالرضافرجی رادانشیار گروه جغرافیا،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات،تهران-ایران Journal Article20181124The formation of popular revolutions and political developments in the Arab world, which include various countries of North Africa and the Middle East,is changing the political equations, security, power structures and balance of power in the Middle East region. The arrival of the Arabian resurrection to Syria and the onset of domestic protests and the spread of the crisis have made this country a battleground for multiple military groups with each other and the Alawite government. It also has made the country a scene for the ravage of paramilitary groups such as ISIL, the direct and indirect involvement of regional powers and the confrontation of global powers. The set of factors affecting the escalation of the Syrian crisis and its continuation to more than seven years has made the future of the country uncertain. By dealing with the question:What is the position of the Alawite Shiites in the scenarios for the future of Syria? this paper attempts to explain the position of the Alevis in possible scenarios for the future of Syria using a descriptive-analytical method and with the benefit of library studies. In this regard, a hypothesis entitled: In case of the removal of the Assad regime, the role of Alawite Shiites in the Syrian political power scene will be dimmed, was introduced. Studies have shown that, given the tribal and religious conditions governing Syria and the reign of Bashar al-Assad in the centerpiece of resistance and close ties with Shiite Iran, any political transformation in Syria and the weakening of the position of the Alawite regime of Bashar al-Assad will diminish the power and influence of the Alawites.Consequently, with the withdrawal of Syria from the axis of resistance,the Syrian Alevis will be in isolation.
شکلگیری انقلابهای مردمی و تحولات سیاسی در جهان عرب که کشورهای مختلف شمال آفریقا و خاورمیانه را در برگرفته، در حال دگرگونی معادلات سیاسی، امنیتی و ساختار قدرت و موازنه قوا در منطقه خاورمیانه است. رسیدن موج رستاخیز عربی به سوریه و شروع اعتراضات داخلی و گسترش بحران، این کشور را صحنهای برای مبارزه گروههای متعدد نظامی با یکدیگر و دولت علوی، یکه تازی گروههای شبه نظامی خارجی مانند داعش،دخالت مستقیم و غیر مستقیم قدرتهای منطقهای و رویارویی قدرتهای جهانی مبدل ساخته است. مجموعه عوامل موثر بر تشدید بحران سوریه و تداوم آن به بیش از هفت سال، ترسیم فضای آینده این کشور را با ابهام روبرو ساخته است. مقاله حاضر با طرح این سوال که؛شیعیان علوی در سناریوهای مطرح برای آینده سوریه از چه جایگاهی برخوردارند؟ سعی دارد با روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهمندی از مطالعات کتابخانهای به تبیین جایگاه علویان در سناریوهای احتمالی برای آینده سوریه بپردازد. در این راستا فرضیهای تحت عنوان؛ در صورت برکناری دولت بشاراسد، نقش شیعیان علوی در صحنه قدرت سیاسی سوریه کمرنگ خواهد شد، مطرح گردید. مطالعات صورت گرفته بیانگر این واقعیت است که با توجه به شرایط قومی و مذهبی حاکم بر سوریه و قرار گرفتن حکومت بشاراسد در محور مقاومت و ارتباط تنگاتنگ با ایران شیعی، هرگونه تغییر و تحول سیاسی در سوریه و تضعیف موقعیت حکومت علوی بشاراسد، از قدرت و نفوذ علویان کاسته خواهد شد و با خارج شدن سوریه از محور مقاومت، علویان سوریه در انزوا قرار خواهند گرفت.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01237220180823Assessing the Hydroponics Performance of Iran And Iraq in Order to Optimize The Use of Common Border Watersهیدروپلیتیک ایران و عراق و بهینه کردن مصرف آب های مشترک مرزی233259309310.22124/wp.2018.3093FAفریبانیرومند فرددانشجوی دکتری مهندسی منابع آب، دانشگاه بیرجندعلیشهیدیدانشیار گروه علوم و مهندسی آب، دانشگاه بیرجندJournal Article20181124Water consumption has increased dramatically in recent years due to population growth, urban development and agricultural development. A total of 12 percent of Iraq's surface water is from Iran, which accounts for 10 percent of the total surface water volume in the country. The main purpose of this paper, prepared as a documentary research in a descriptive-analytical manner, is to examine Iran’s hydropolitics challenges and opportunities towards Iraq. Iraq and Iran are roughly equal in terms of geopolitical balance and therefore have a kind of open and hidden competition in different fields. If Iraq has a high power, it is a threat to Iran, because it is always under the command of Iraq that the water border and Iraq's access to free waters face a very limited constraint. Therefore, if Iraq has a higher power, it will certainly resolve its geopolitical problem and will control its geopolitical crisis by taking advantage of its geographical and economic value Arvand River. Based on the findings of this paper, it can be concluded that Iran should have a tension free hydro-diplomacy towards Iraq, and future hydro-political perspective of Iran and Iraq should be based on the common management of the two countries in Arvand River.مصرف آب در سالهای اخیر به علل رشد جمعیت، گسترش شهرها و توسعه کشاورزی از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است. در کل منشأ 12 درصد از حجم آبهای سطحی کشور عراق از ایران است که 10 درصد از کل حجم آبهای سطحی کشور ایران را شامل میشود. هدف اصلی این مقاله که به صورت اسنادی و با شیوه توصیفی-تحلیلی تهیه شده، بررسی چالشها و فرصتهای هیدروپلیتیک ایران در قبال عراق است. عراق و ایران از حیث توازن ژئوپلیتیکی تقریبا برابرند و به همین علت نوعی رقابت علنی و پنهان در زمینه های مختلف نسبت به هم دارند. اگر عراق از قدرت بالایی برخوردار باشد تهدیدی برای ایران به حساب می آید، چون همیشه از طرف زمامداران عراق عنوان شده که مرز آبی و دسترسی عراق به آبهای آزاد با محدودیت زیادی مواجه است. بنابراین عراق در صورت برخورداری از قدرتی بالاتر به طور قطع اقدام به حل مشکل ژئوپلیتیکی خود خواهد کرد و بحران ژئوپلیتیکی را با بدست گرفتن ارزش و منفعت جغرافیایی (اروندرود) و تسلط بر آن، به نفع خود کنترل خواهد کرد. براساس یافتههای این مقاله میتوان به این نتیجه رسید که هیدروپلیتیک ایران در برخورد با عراق باید رویکردی تنشزدا و هیدرودیپلماسی داشته باشد و چشم انداز آینده هیدروپلیتیک ایران و عراق میبایست برمحور مدیریت مشترک دو کشور در اروند رود باشد<strong>.</strong>