دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823Failed Tick Recognition and the Rise of ISIS in Iraqعقیم ماندن فرایند شناسایی حداکثری و برآمدن داعش در عراق740368110.22124/wp.2019.3681FAامیر محمدحاجی یوسفیدانشیار علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-8795-5018مهدختذاکریدانش آموخته دکتری روابط بین الملل، دانشگاه شهید بهشتی Journal Article20191015What is important these days in the Middle East is the continuation of conflict. The existing literature in the Middle East studies is pretty much engaged with the issue of beginning and protraction of conflict. Despite of some hopes for more attention to issue of development in the 21th century, American invasion of Afghanistan in 2001 and Iraq in 2003 heralded another round of conflicts in the region. Among the many countries facing crisis, Iraq has been very much outstanding at least from 2003. Why is Iraq so much enmeshed in crisis and conflict? To find an answer, this article tries to utilize a four dimensional tick recognition model in order to examine the rise of ISIS in Iraq. Historical narratives, self-realizations, ontological security and hubristic identity are considered as four dimensions related to recognition which may help explain the situation in Iraq. Our main argument is that failing tick recognition in these four dimensions in Iraq has led to the rise of violent groups in this country.<em>آنچه که این روزها منطقه خاورمیانه را بیش از پیش برجسته نموده، نه افزایش قیمت نفت و نه نقش اسلام افراطی در سیاست، بلکه تداوم منازعه است. مهمترین دغدغه مطالعات خاورمیانه بررسی چرایی آغاز و تداوم منازعه در این منطقه بوده است. با آغاز قرن بیست و یکم به رغم امیدها برای کاهش منازعه در خاورمیانه و توجه بیشتر به توسعه، حمله آمریکا اما به افغانستان و عراق آغازگر دور جدیدی از منازعه خیزی در منطقه بود. از میان کشورهای آشوبزده، عراق نشانهدارترین سرزمین منازعهخیز دستکم پس از ۲۰۰۳ بوده است. اما چه چیزی این سرزمین و این منطقه را این گونه منازعهآلود نموده است؟ درپی پاسخ به این پرسش زیربنایی، مقاله بر ظهور پدیده کنشگر فراملی داعش با استفاده از مدل چهاروجهی شناسایی حداکثری به مثابه مطالعه موردی، تمرکز دارد. نویسندگان با در نظر گرفتن چهار بعد </em><em>روایتهای تاریخی، ارجمندی نفس</em><em>، امنیت هستی شناسانه و مبارزه برای هویت غرورآمیز و کاربردی ساختن آن در فضای اجتماعی و سیاسی عراق پس از ۲۰۰۳ به این نتیجه رسیدند که عدم شناسایی حداکثری در این چهارمرحله به خصوص در مناطقی که خاطره منازعه دارند، به شکلگیری گروههای خشونتورز افراطی منجر میشود.</em>دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823Climate Changing and agricultural Polices Effects on Formation of Syria Civil Warتاثیر تغییرات آب و هوایی وسیاستهای کشاورزی بر شکل گیری زمینه های جنگ داخلی سوریه4166368310.22124/wp.2019.3683FAمعصومهرادگودرزیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانJournal Article20191015The relation between climate changes, agricultural policies, and water crisis with national and international security has become the subject of great concern among international organizations, research institutes, and independent scholars. This crisis could cause a chain of other crises such as energy, water, and food crisis in national, regional, and international level. It could also affect the function and stability of the whole system. Syria is one of the countries which has been affected harshly by current climate changes in the Middle East in the past two decades. Alongside historical, political, and economic factors that contributed in formation of Syria’s crisis, agriculture and water crises also played a devastating and powerful role; but have not received enough attention. The aim of the current article is to focus on 2006-2010 drought and evaluate the role of the Syrian governments’ agricultural polices as well as climate changes and food scrutiny as an important factor in the increasing of objections among Syrian citizens.رابطه میان تغییرات آب و هوایی، سیاستهای کشاورزی و بحران آب با مسئله امنیت ملی و بین المللی در چند دهه اخیر موضوع نگرانی و پژوهش سازمانهای بین المللی، موسسات مطالعاتی و اندیشمندان بوده است. این بحران می تواند امنیت انرژی، امنیت آب و امنیت غذایی را در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی مختل نماید و موجب ایجاد واکنش های زنجیره ای در کل سیستم سیاسی و اقتصادی گردد. یکی از کشورهایی که در دو دهه اخیر به شدت درگیر بحران تغییرات آب و هوایی و بحران خشکسالی بوده، کشور سوریه می باشد. در میان بسیاری از عوامل تاریخی، سیاسی و اقتصادی که موجب شروع تنشها در سوریه شده اند، بحران کم آبی برای سوریه بسیار ویرانگر بوده، اما هنوز توجه درخوری به تاثیرات آن نشده است. این عامل نقش پیچیده، ظریف و در عین حال قدرتمندی در تحولات سوریه داشته است. هدف مقاله حاضر آن است تا با محور قرار دادن خشکسالی گسترده 2006-2010 سوریه، نقش احتمالی سیاستهای کشاورزی دولت و نیز پدیده خشکسالی را به عنوان یک متغیر اساسی در تشدید نارضایتی از حکومت سوریه و شروع درگیری های داخلی مورد ارزیابی قرار دهد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823The relationship of the Weakness of the State in Middle East conflicting regional security complex and insecurityرابطه ضعف دولت درخاورمیانه با منازعهآمیز شدن مجموعهامنیتیمنطقهای و ناامنی(عراق و سوریه)43106369210.22124/wp.2019.3692FAغلامعلیچگنی زادهدانشیار دپارتمان روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی. سیاست بین الملل. خاورمیانه0000-0003-0226-1522فریدوناحمدیاندانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حقوق و علوم سیاسیJournal Article20191019The middle East over the years after cold war has been encountered various insecure events such as war, separatism, social insurgencies, terror, arms race, security delimma and terrorist groups development and activities. The evaluation of Middle East changes in the last three decades indicates the "weakness of the state" factor as the main cause of emergence of insurgencies. Accordingly, this research by means of explanative- analytic method seeks to answer the question of 'how the impact of the "weakness of state " of the region ( case studies of Iraq and Syria) causes the appearance and emergence of Middle East insecurities after cold war'. Findings of the research indicate that the process of nation-state building in the Middle East has occurred incompletely and this issue besides the weakening of 'States' structure including “idea”, “institution”, “physical bases” in the Middle East, and the intensity of their dysfunctionality in military, political, social, economic and environmental sections, has also caused the decrease of legitimacy and internally horizontal and vertical conflicts of governments of region. Since foreign policy of states , their way of interaction with each other and territorial security measures are all affected by domestic levels, and hence internal inability of states in Middle East has paved the way for the formation of conflicting security complex ,great powers intervention and creation of insecurity in the region.خاورمیانه در سالهای بعد از جنگ سرد با رخدادهای ناامنساز متعددی همچون جنگ، تجزیه طلبی، ناآرامیهای اجتماعی، ترور، مسابقهی تسلیحاتی، معمای امنیت، رشد و فعالیت گروههای تروریستی مواجه بوده است. ارزیابی تحولات خاورمیانه در سه دههی اخیر نشانگر اثرگذاری پررنگ مولفهی «ضعف دولت» بربروز و ظهور ناامنیهاست. برهمین اساس این پژوهش درصدد است تا با استفاده از روش تحلیلی ـ تبیینی به سوال چگونگی تاثیر ضعف دولت های منطقه (مطالعهی موردی عراق و سوریه) بر بروز ناامنیهای خاورمیانه در بعد از جنگ سرد پاسخ دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فرآیند دولت ـ ملتسازی درخاورمیانه به صورت ناقص رخ داده است و این موضوع علاوه بر تضعیف ساختار دولتها مشتمل بر «ایده»، «نهاد»، «پایگاه مادی» درخاورمیانه و تشدیدکجکارکردی آنها در بخشهای نظامی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، کاهش مشروعیت و منازعات افقی و عمودی درونی دولتهای منطقه را نیز به دنبال داشتهاست.ازآنجایی که سیاست خارجی دولتها و نحوهی تعامل آنها با همدیگر و ترتیبات امنیت منطقهای متاثر از سطح داخلی است، بنابراین ناتوانی درونی دولتها در خاورمیانه زمینهساز شکلگیری مجموعهی امنیتی«منازعهآمیز»، مداخلهی قدرتهای بزرگ و تولید ناامنی درمنطقه شدهاست.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823Iraq's Gaps and Challenges of Integration: Implications and Security Implications for Iranگسل ها و چالش یکپارچگی عراق: آثار و پیامدهای امنیتی برای ایران 107138368410.22124/wp.2019.3684FAعلی اکبراسدیاستادیار روابط بینالملل پژوهشگاه مطالعات اجتماعی و فرهنگیمحمدزمانراستگوفارغ التحصیل دکتری روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20191015Post-Saddam Hossein Iraq is one of the most important foreign policy areas of the Islamic Republic of Iran. While internal gaps, political competition and security challenges have increased in the new Iraq, the formation of a Kurdish state in the western borders of Iran and disintegration of Iraq, as one of the most likely scenarios for the future of this country, is further reinforced. So, the purpose of this study is to investigate how the disintegration of Iraq affects the national security of Iran? Theoretically, Lenore G. Martin’s interdisciplinary national security approach have been used to measure this issue. In terms of method, the Casual Method has been applied to understand the relationship between variables. The findings of the study indicate that the faults resulting from the Iraqi disintegration by activating minorities and causing various ethno-religious gaps, the creation of new states in the vicinity of Iran and the strengthening of opposition groups and rival actors have led to the formation of widespread security threats against the territorial integrity, social cohesion and political system of Iran. Therefore, despite the fact that effective policies and practices to support the unity and stability of Iraq has taken by Iran, reducing the threat posed by Iraq experience require greater focus on aspects of the possibility of such a scenario.عراق پس از صدام از مهمترین حوزههای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود. در حالیکه شکافهای داخلی، رقابتهای سیاسی و چالشهای امنیتی در عراق جدید افزایش یافته، تشکیل کشور کردی در مرزهای غربی ایران و تجزیه عراق به عنوان یکی از سناریوهای محتمل در مورد آینده این کشور بیش از پیش تقویت شده است. هدف از این پژوهش بررسی این مسأله است که تجزیه عراق چگونه میتواند بر امنیت ملی ج.ا.ایران تأثیر بگذارد؟ برای سنجش این موضوع از لحاظ نظری، از رهیافت ترکیبی امنیت ملی لینور جی مارتین بهره گرفته شده و از لحاظ روشی، برای فهم رابطه بین متغیرها، از روش علّی، استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، گسلهای حاصل از تجزیهی عراق با فعال ساختن موضوع اقلیتها و دامن زدن به شکافهای قومی-مذهبی مختلف، ایجاد دولتهای جدید در مجاورت ایران و تقویت جریانهای معارض و بازیگران رقیب، منجر به شکلگیری تهدیدات امنیتی گستردهای علیه تمامیت ارضی، انسجام اجتماعی و نظام سیاسی ایران میگردد. لذا به رغم اینکه ایران سیاستها و کنشهای موثری برای حمایت از وحدت و ثبات عراق اتخاذ کرده است، کاهش تهدیدات ناشی از تجریه عراق، نیازمند تمرکز بیشتر بر ابعاد و جوانب احتمالی چنین سناریویی است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823Explanation of China s Regional Balancing Policy in the Middle Eastتبیین سیاست موازنهسازی منطقهای چین در خاورمیانه139176368510.22124/wp.2019.3685FAفریبرزارغوانیعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز0000-0002-6180-7751سعیدمیراحمدیدانش آموخته مطالعات منطقه ای دانشگاه شیرازJournal Article20191016From past to now, one of the most important researches part in regional studies has been study of great powers role in Middle East. This article aim is explanation of China s Midlle East policy in a last decade with emphasis on concept of "regional balancing". The main question of the article is why china chooses regional balancing policy in the Middle East? The argument is the china choice rooted in three level of national, regional and global analysis. Findings of the research with descriptive- explanative method shows that some factors in national level such as, China position in transition route of development, principle of respect to countries sovererignty and territorial integrity and islam factor are important. In regional level, the most important variables are: economic importance of Middle East and maintainance of markets, China s necessary to Middle East resources of energy and cooperation with regional partners and finally, in global level some factors like: simultaneously competition and cooperation with United States, belt and road initiative and China s soft power and cultural influence are importantاهمیت منطقه خاورمیانه نزد قدرتهای بزرگ از گذشته تا به امروز یکی از اصلیترین محورهای پژوهش در حوزه مطالعات منطقهای خاورمیانه بوده است. هدف این مقاله تبیین سیاست خاورمیانهای چین در یک دهه اخیر با با تمرکز بر مفهوم «موازنه سازی منطقهای» است. این نوشتار با طرح این پرسش که چرا چین به سیاست موازنه سازی منطقهای در خاورمیانه روی آورده است؟ بر این نظر است که روی آوردن چین به این سیاست ناشی از تأثیرگذاری متغیرهای موجود در سه سطح ملی، منطقهای و جهانی است. یافتههای این پژوهش با اتکا بر روشهای ترکیبی (توصیفی - تبینی و تحلیل داده آماری) نشان میدهند که در سطح تحلیل ملی قرارگیری این کشور در مرحله گذار توسعه، اصل احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی سایر کشورها و عامل اسلام در چین دلایل اتخاذ سیاست موازنه سازی منطقهای چین در خاورمیانه است. در سطح منطقهای اهمیت اقتصادی خاورمیانه و لزوم حفظ بازارها، نیاز به منابع انرژی خاورمیانه و حفظ شرکای منطقهای مؤلفههای شکلدهنده به سیاست مذکور بوده است و در سطح جهانی رقابت و همکاری همزمان با ایالاتمتحده آمریکا، پروژه و ابتکار کمربند و جاده ابریشم جدید و افزایش قدرت نرم و نفوذ فرهنگی چین باعث اتخاذ سیاست موازنه سازی منطقهای از جانب چین در خاورمیانه شده است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823A Cognitive Approach to Iran’s Response to the U.S. Withdrawal from the Nuclear Dealرویکردی شناختی به درک پاسخ تهران به خروج آمریکا از توافق هستهای177206368210.22124/wp.2019.3682FAمحمدسلطانی نژادگروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهرانJournal Article20191015Iran’s immediate response to the US withdrawal from the nuclear deal was not a full resumption of its nuclear activities. Instead, Tehran tried to salvage the deal. This behavior is quite different from Iran’s nuclear policy in the time span from 2005 to 2013 when Iran tried to advance its nuclear program despite the sanctions. In this paper, the question is: why Iran was insisting on its maximum advancement of its nuclear program during the presidency of Mahmoud Ahmadinejad but sought reconciliation under Ruhani and tried to salvage the nuclear deal after the US withdrawal? To answer this question, using the analytical-descriptive method, some cognitive theories are applied. The cognitive view demonstrates that Iran’s policy makers perception of being in the win domain during Ahmadinejad presidency, led them to consider a nuclear reconciliation a loss that cannot be made for by the received advantages. The change in the Iranian policy makers’ perception about the costs of the nuclear deal and the placement of the country in the loss domain, led to the gradual readiness for an agreement and then salvaging it. In the same vein, the justice seeking attitude of Ahmadinejad on one hand and the unjust quality of the great powers’ proposals on the other hand, resulted in the rejection of such proposals; in contrast, the interactive attitude of Ruhani in addition to the readiness of the great powers to hold a balance in securing Iran’s interests facilitated his administration bids to reach an agreement and preserve it.پاسخ فوری ایران به خروج آمریکا از برجام، نه از سرگیری کامل برنامه هستهای بلکه تلاش برای نجات برجام بود. این رفتار با سیاست هستهای ایران در فاصله زمانی 1384 تا 1392 مبتنی بر پیشبرد حداکثری برنامه هستهای علیرغم تحریمها متفاوت است. در این مقاله، این پرسش مطرح شده است که «چرا در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ایران بر پیشبرد حداکثری برنامه هستهای خود اصرار داشت، اما در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به صورت جدی در پی مصالحه برآمد و با خروج آمریکا از برجام سعی کرد این توافق را زنده نگاه دارد؟» برای پاسخ دادن به این پرسش، با استفاده از روش تحلیلی-تبیینی از مجموعهای از نظریههای شناختی بهره گرفته شده است. نگاه شناختی نشان میدهد ادراک سیاستگذاران ایران در دوران احمدی نژاد، به ویژه چهار سال نخست، نسبت به قرار داشتن در دامنه برد، موجب میشد کوتاه آمدن از اهداف هستهای را خسارتی تلقی کنند که امتیازهای دریافتی قادر به جبران آن نیست. تغییر ادراک سیاستگذاران ایران مبتنی بر قرار گرفتن کشور در دامنه خسارت، به آمادگی برای توافق و تلاش برای حفظ برجام منجر شد. به همین ترتیب، عدالت طلبی حاکم بر شناخت محمود احمدی نژاد از محیط بینالمللی از یک سو و ناعادلانه بودن طرحهای پیشنهادی قدرتهای بزرگ از سوی دیگر، رد پیشنهادها برای مصالحه را به همراه داشت و در مقابل، تعاملگرایی حسن روحانی در کنار آمادگی قدرتهای بزرگ برای رعایت میزانی از انصاف در تأمین حقوق ایران، به تلاش دولت وی برای رسیدن به توافق هستهای و حفظ آن منجر شد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823Identifying and analyzing actors influencing future Developments in the Central Asian regionشناسایی و تحلیل کنشگران موثر بر تحولات آینده منطقه آسیای مرکزی207246369110.22124/wp.2019.3691FAسیدشهابالدینحجازیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)شعیببهمنموسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور0000-0003-3642-0931Journal Article20191019The Central Asian region is of great importance to Iran because of its religious, ethnic, cultural, historical and civilizations shares with I. R. Iran have. the following article seeks to answer the question, "What are the factors affecting the future developments in the Central Asian region and what kind of relationship do they have with I. R. Iran?” The approach of the present study is “mixed” and based on purpose; it is an “applied- developmental” research. The target population consisted of 32 experts and experts in the area. In order to collect the required information for compiling research literature, "library studies" using "catch-up" tools, and "field studies", using "semi-structured interviews" and "closed questionnaires", were used to collect the actual data.. Interview questions and questionnaires were confirmed by experts in both aspect and content validity. The reliability coefficient (Cronbach's alpha) was calculated 0.906 using SPSS software, indicating high reliability of the questionnaire. "Shannon entropy method" was used to analyze the quantitative data collected by "descriptive statistics or parameters" and also to rank the importance of questionnaire propositions. Thus, all influential actors in the three groups; local actors (ethnicities, religions, movements and other local actors), regional and international, mentioning the type of relationship each had with I. R. Iran, as well as the extent of its impact on the future of regional developments, are identified and ranked, and finally, strategies to provide grounds for the expansion of presence and influence I. R. Iran has been suggested in this area.منطقه آسیای مرکزی به واسطه اشتراکات مذهبی، قومی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی با ایران، از اهمیت زیادی برای ج. ا. ایران برخوردار است. مقاله پیشرو به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که «کنشگران موثر بر تحولات آینده منطقه آسیای مرکزی کدامند و نوع رابطه آنان با ج. ا. ایران چگونه است؟» رویکرد تحقیق حاضر «آمیخته» بوده و بر مبنای هدف، یک تحقیق «کاربردی- توسعهای» محسوب میشود. جامعه آماری؛ شامل 32 نفر از خبرگان منطقه بوده که به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز جهت تدوین ادبیات تحقیق از «مطالعات کتابخانهای» با استفاده از ابزار«فیشبرداری» و در خصوص جمعآوری دادههای واقعی نیز از «مطالعات میدانی» با استفاده از ابزارهای «مصاحبه نیمهساختاریافته» و «پرسشنامه بسته» استفاده شده است. پرسشهای مصاحبه و پرسشنامه از دو جنبه روایی ظاهری و محتوا توسط صاحبنظران تأیید شده و با استفاده از نرمافزار Spss نیز ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) 906/0 محاسبه شده است که بیانگر پایایی بالای پرسشنامه است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای کمی جمعآوری شده از «آمارهها یا پارامترهای توصیفی» و همچنین بهمنظور رتبهبندی اهمیت گزارههای پرسشنامه از «روش آنتروپی شانون» استفاده شده است. بدین ترتیب؛ کلیه کنشگران تاثیرگذار در سه گروه؛ کنشگران محلی (اقوام، مذاهب، جنبشها و سایر کنشگران محلی)، منطقهای و بینالمللی با ذکر نوع رابطه هر یک با ج. ا. ایران و همچنین میزان تاثیرگذاری در آینده تحولات منطقه شناسایی و رتبهبندی شده و در پایان؛ راهکارهایی به منظور فراهم آوردن زمینههای گسترش حضور و نفوذ ج. ا. ایران در این منطقه پیشنهاد شده است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823Containment and Deterrence in US-Russian Relations; Implications and Consequences for Iranمفاهیم مهار و بازدارندگی در روابط روسیه و امریکا؛ تأثیر و پیامدها برای ایران247290370210.22124/wp.2019.3702FAعلیرضانوریاستادیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-6175-3442Journal Article20191022The purpose of this article is to examine the dimensions of containment and deterrence policies in Russia-US relations and analyze their impact on Iran's interests and security. Considering Russia as a revisionist power that challenges its superior position in the international arena, the US is trying to contain Russia with the same nature of the Soviet era, aiming to limit influence, reduce strategic weight, constraint geopolitical power and change its behavior to serve its own interests. On the other side, Russia, which stands for the restoration of its great power status, sees the policy of containment not only as a threat and an obstacle to the realization of this ideal, but also as a challenge to good global governance. Moscow's response to US containment policy is deterrence, which is pursued proportionately to the type of threats differing from military to economic and at various domestic, regional, and international levels. This paper, with a descriptive-analytical approach, focusing on Putin's third and fourth terms, will examine containment and deterrence polices in Russia-US relations in theoretical framework of these concepts and their consequences on Iran. It is argued that although the application of containment and deterrence in new trends in international relations has been problematic due to diversification and simultaneous threats and threatenings, given the continuing competition for power and sensitivity of geopolitical and security matters in Russia-US relations, these two polices will continue with greater complexity. In summary, it is emphasized that containment and deterrence have different consequences for Iran. Russia's resistance to Washington's aggressive policy and its willingness to cooperate with Iran as an anti- hegemonic force is the positive side and being a subject to possible US-Russian reconciliation, for example under strategic stability concept, to avoid the costs of containment and deterrence is the negative effects of these two strategies on Tehran's interests and securityهدف این مقاله بررسی ابعاد سیاستهای مهار و بازدارندگی در روابط روسیه و امریکا و تحلیل تأثیرات آنها بر منافع و امنیت ایران است. امریکا با تلقی روسیه بهعنوان قدرت تجدیدنظرطلبی که موقعیت برتر آن در عرصه بینالملل را به چالش میکشد، مهار این کشور را با همان ماهیت دوره شوروی با هدف تحدید نفوذ، قبض ژئوپولتیکی، کاهش وزن استراتژیک و تغییر رفتار آن به راستای منافع خود در دستور دارد. در سوی دیگر، روسیه که در سودای احیاء جایگاه قدرت بزرگ خود است، سیاست مهار را نه تنها تهدید و مانعی برای تحقق این آرمان، بلکه چالشی برای حکومتمداری بهینه جهانی نیز میداند. واکنش مسکو به راهبرد مهار امریکا بازدارندگی است که متناسب با نوع تهدیدات از نظامی تا اقتصادی و در سطوح مختلف داخلی، منطقهای و بینالمللی در پی تحقق آن است. نوشتار حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی و تمرکز زمانی بر دوره سوم و چهارم پوتین مهار و بازدارندگی در روابط مسکو و واشنگتن را در چهارچوب نظری همین مفاهیم بررسی و پیامدهای آنها را بر ایران خواهد سنجید. تصریح میشود که هرچند در روندهای جدید با متنوع و همزمان شدن تهدیدات و تهدیدگرها کاربست مهار و بازدارندگی با مشکلاتی همراه شده، اما نظر به استمرار رقابت قدرت و حساسیت مفاهیم ژئوپولتیک و امنیت در روابط روسیه و امریکا این دو راهبرد با پیچیدگی بیشتر استمرار خواهند داشت. در جمعبندی تأکید میشود که مهار و بازدارندگی در این روابط تبعات متفاوتی برای ایران دارند. مقاومت روسیه در برابر سیاستهای تهاجمی واشنگتن و تمایل آن به همکاری با ایران بهعنوان یک نیروی ضدهژمون از جنبههای مثبت و احتمال موضوع شدن تهران در مصالحه امریکا و روسیه در قالبِ مفاهیمی چون ثبات راهبردی جهت احتراز از هزینههای مهار و بازدارندگی از اثرات منفی این دو راهبرد بر منافع و امنیت تهران هستند.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)سیاست جهانی2383-01238220190823The Effect of Iraq Fragile State on Environmental Security of Islamic Republic of Iranتاثیر دولت شکننده عراق بر امنیت زیست محیطی جمهوری اسلامی ایران291322371010.22124/wp.2019.3710FAمهدیعباس زاده فتح آبادیدانشگاه شهید باهنرمنصورهمنصوریدانشگاه شهید باهنرJournal Article20191027During the last two decades, the concept of fragile state, has been appeared as one of the most important concepts of international politics. This phenomenon is one of the characteristics of middle east states. These states have elements such as military intervention of other states, violent and hard kind of regime change, legitimacy crisis, environmental problems, dysfunction of economic and legal system and spread of terrorism. Although internal effects of fragile states have been so more under the focus of researchers and analyzers, regional effects of these states especially in environmental field have been rarely under focus. Iraqi state has been evaluated as a fragile and unstable state from 2003 until now. The aim of the present research is to examine the effect of Iraq fragile state on environmental security of Islamic Republic of Iran. The main question of the research is “what are the effect of Iraq fragile state on environmental security of Iran?ˮ Findings of the research show considering the characters of fragile state, Iraq has an important role in environmental threats such as water deficit crisis, dust haze storms, air pollution, soil erosion caused by desertification and deforestation in neighbor state, Iran, especially in west parts.در طول یک دهه اخیر، مفهوم دولتهای شکننده به یکی از مفاهیم مهم سیاست بینالملل تبدیل شده است. این پدیده از جمله ویژگیهای برخی کشورهای خاورمیانه است. این دولتها مؤلفههایی از قبیل مداخله نظامی بیگانه، انتقال قدرت سخت و خشن، بحران مشروعیت، مشکلات زیست محیطی، ناکارآمدی نظام قضایی و اقتصادی و گسترش تروریسم دارند. دولت عراق پس از سال 2003، در گروه دولتهای شکننده قرار گرفته و در طول این سالها همواره در سطح نامطلوبی از ثبات ارزیابی شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و بهرهگیری از شاخصهای شکنندگی دولت در پی بررسی تأثیر دولت شکنندهی عراق در بروز تهدیدهای زیست محیطی نسبت به ج.ا. ایران است. یافتههای پژوهش نشان میدهد با توجه به شاخصهای دولت شکننده؛ وجود دولت شکننده عراق در همسایگی ج.ا. ایران سببساز بروز تهدیدهای زیست محیطی در جنوب غرب ایران میگردد.