The Effective of Mass Media on Political and Social Development in Iran in Ghajar and Pahlavi's Period of Time

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Media is as a means to carrier some messages. So in addition to television set, books and radios a painting or a statue even so music if try to send some meaning is a media. Mass medias are the forth column of democracy because of main mediator between policy makers and masses of people. By coming means of mass communication so cities and social groups get near to each other. This article studies the effective of mass communication on political and social changes of Iran in Ghajar and Pahlavi's time. This article trays to answer this question that what is the media's effect on political and social changes in Ghajar and Pahlavi'stime in Iran? In addition to what is the effective of mass communications on developing of society in Iran? The hypothesis of this article is Medias as a social and cultural means had effect on political and social development. so social groups became familiar with each other and the media have many freedoms on people’s culture. The base of this study is attributive and studg in alibrary. Of course this research have used of mack lohan's Theory.

Keywords


الف- فارسی
بشیر، ح.1388. نقش مطبوعات در فرآیند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ اول.
بهشتی‌پور، م. 1372. فهرست نام اشخاص در تاریخ جراید و مجلات ایران، تهران روزنه کار، چاپ اول.
تهرانیان، م.1356. پیرامون ساخت و نقش رسانه‌ها، تهران، سروش.
جاودانی، ح.1379. سال شمار تاریخ سینمای ایران، تهران، قطره. چاپ اول.
خانیکی، ه.1381. قدرت، جامعه مدنی و مطبوعات، تهران، فرهنگ و ارشاد.
ذاکر حسین، ع. 1368. مطبوعات سیاسی ایران در عصر مشروطیت، تهران، دانشگاه تهران.
رایت، د.1375. انگلیسیان در ایران، ترجمه: غلامحسین صدری افشار، تهران، دنیا.
راوندی، م. 1354. تاریخ سیاسی _ اجتماعی ایران، تهران، امیرکبیر.
ساروخانی، ب.1391. جامعه شناسی نوین ارتباطات، ج 1، تهران، اطلاعات، چاپ اول
ساروخانی، ب.1391. جامعه شناسی نوین ارتباطات، ج 2، تهران، اطلاعات، چاپ اول.
شهرام‌نیا، س.ا. 1386. جهانی شدن و دموکراسی در ایران، تهران، نگاه معاصر، چاپ اول.
شیرزادی، ر. 1391. نوسازی توسعه، جهانی شدن، تهران، صحافی.
طباطبایی، م. 1366. تاریخ تحلیلی مطبوعات در ایران، تهران، بعثت.
عادل، ش. 1371. گزارشی کوتاه از سینمای مستند ایران (از پیدایش تاکنون)، تهران، دانشکده هنر و معماری.
کازنو، ژ. 1373. جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه: باقر ساروخانی، تهران، اطلاعات، چاپ اول.
کاستلز، م. 1380. عصر اطلاعات، ترجمه: احمد علیقلیان، افشین خاکباز، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.
نواختی مقدم، میرزانژاد، ا و م. 1392. بررسی نقش رسانه‌های گرم و سرد بر پایه  نظریه مک لوهان در تسریع روند پیروزی انقلاب، تهران، مجله مطالعات انقلاب اسلامی، سال دهم – شماره 32 علمی – پژوهشی ISC
میرزابیگی، ع.1383. مجموعه مقالات تربیت و توسعه، تهران،مجمع فرهنگی شهید آیت الله بهشتی.
محسنیان راد، م. 1384. ارتباط شناسی، تهران، سروش، چاپ سوم.
معتمدنژاد، ک. 1371. وسایل ارتباط جمعی، ج 1، تهران، علامه‌طباطبایی، چاپ اول.
مک لوهان، م.1377. ایران در چهار کهکشان ارتباطی، سیر تحول تاریخ ارتباطات در ایران، ترجمه: مهدی محسنیان راد، تهران، سروش، چاپ اول.
مصطفوی، م. 1377. آثار تاریخی ایران، تهران، گروس.
 مصطفوی، م 1389. رسانه و مشارکت سیاسی، تهران، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
مصطفوی، م1390 . رسانه تکنولوژی‌های ارتباطی فرصت‌ها و تهدیدها، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماع