جستجوی راه حل پایدار در مناقشۀ اسرائیل و فلسطین از منظر جودیت باتلر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه شیراز

2 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه شیراز

3 دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شیراز

10.22124/wp.2025.29844.3478

چکیده

مقاله حاضر به بررسی دیدگاه‌های جودیت باتلر، فیلسوف پساساختارگرا، در تحلیل مناقشه اسرائیل و فلسطین می‌پردازد. باتلر با نقد رادیکال مفاهیم دولت-ملت و صهیونیسم، راه‌حل‌های مرسوم مانند «دو دولت» یا «یک دولت» را ناکارآمد می‌داند، زیرا این رویکردها به بی‌عدالتی تاریخی و طرد فلسطینیان ادامه می‌دهند. او با تأکید بر مفاهیم «دیاسپورا» (پراکندگی) و «همزیستی»، الگویی جایگزین ارائه می‌کند که بر پایه شناخت متقابل، برابری، و مسئولیت‌پذیری مشترک استوار است. دیاسپورا از نگاه باتلر، نه صرفاً وضعیت جغرافیایی، بلکه شیوه‌ای اخلاقی برای زیستن در ارتباط با «دیگری» است که ریشه در تجربه مشترک یهودیان و فلسطینیان از تبعید دارد. همزیستی نیز فراتر از همجواری فیزیکی، ایجاد فضای سیاسی مشترکی است که حقوق برابر همه گروه‌ها را تضمین می‌کند. باتلر با الهام از ادوارد سعید، بر ضرورت ترجمه فرهنگی و اخلاقی میان روایت‌های متضاد تأکید می‌ورزد. با این حال، انتقادات اصلی به او شامل عملی نبودن پیشنهادات در مواجهه با خشونت‌های جاری و نادیده گرفتن عاملیت مستقیم طرفین است. با این وجود، چارچوب اخلاقی او مسیری نوین برای تأکید بر عدالت و پیوندهای انسانی می‌گشاید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Seeking a Sustainable Solution to the Israeli-Palestinian Conflict from Judith Butler's Perspective

نویسندگان [English]

  • Hadi Salehi 1
  • Seyed Hossein Sharifi 2
  • Donya Sanjabi Brojeni 3
1 Assistant Professor of Public Law at Shiraz University
2 PhD Candidate of Public Law at Shiraz University
3 LL.M Student of Public Law at Shiraz University
چکیده [English]

This article examines the perspectives of Judith Butler, a poststructuralist philosopher, in analyzing the Israel-Palestine conflict. Butler radically critiques the concepts of the nation-state and Zionism, dismissing conventional solutions such as the "two-state" or "one-state" models, as these approaches perpetuate historical injustices and the marginalization of Palestinians. Instead, she proposes an alternative framework centered on the concepts of "diaspora" (dispersion) and "cohabitation," grounded in mutual recognition, equality, and shared responsibility. For Butler, diaspora is not merely a geographical condition but an ethical mode of existence rooted in the shared experience of exile between Jewish and Palestinian communities. Similarly, cohabitation transcends mere physical coexistence, envisioning a shared political space that guarantees equal rights for all groups. Inspired by Edward Said, Butler emphasizes the necessity of cultural and ethical "translation" between conflicting narratives. However, key criticisms of her work include the impracticality of her proposals in addressing ongoing violence and her insufficient attention to the direct agency of the parties involved. Nevertheless, her ethical framework opens new pathways for prioritizing justice and human solidarity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Israeli-Palestinian conflict
  • Judith Butler
  • Zionism
  • Jewish nation-state