تحول مکتب انگلیسی پس از جنگ سرد ( با تأکید بر مسئله مداخله بشردوستانه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روابط بین الملل،گروه علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری روابط بین الملل، گروه آموزشی علوم سیاسی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22124/wp.2024.28779.3423

چکیده

مفهوم مداخله بشردوستانه به معنای ارجحیت یافتن عدالت بر اصل اساسی حاکمیت کشورها است. این دیدگاه این امکان را می‌دهد که در صورت وقوع جنایت‌های فاحش حقوق بشر از سوی حاکمان اقتدارگرا؛ مداخله بشردوستانه مشروع تلقی گردد و به‌نوعی مداخله در سیاست داخلی کشورها رخ دهد. بدین ترتیب، با نگاه و تفسیر مضیق و موسع از جامعه بین‌الملل دو رویکرد کثرت‌گرا و همبستگی گرا از جامعه بین‌الملل منعکس‌شده است. نقطه آغازین ورود رویکرد همبستگی گرایی در عرصه عمل را می‌توان هم‌زمان با پایان جنگ سرد و گذار از وضعیت دوقطبی شناسایی کرد؛ اما نقل ثقل آن پس از حادثه 11 سپتامبر است که سبب گشت تا امنیت از گفتمان مسلط دولت‌محوری خارج و گام‌های مؤثری در جهت تأکید بر امینت بر محوریت انسان و اهمیت یافتن اصول حقوق بشر و مداخله بشردوستانه در عرصه بین‌الملل ظهور یابد. بدین ترتیب، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که مکتب انگلیسی با توجه به مسئله مداخله بشردوستانه پس از جنگ سرد چگونه تحول‌یافته است؟

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The evolution of the English school (with emphasis on the concept of humanitarian intervention)

نویسندگان [English]

  • Seyed Ali Monavari 1
  • Shirin Haddad Zand 2
1 Associate Professor of International Relations, Department of Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 PhD student of International Relations, Department of Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The notion of humanitarian intervention emphasizes prioritizing justice over the main principle of country sovereignty and this view legitimizes humanitarian interventions if severe human rights violations occur by authoritarian regimes, and it thus leads to external interference in domestic matters. Therefore, the pluralist and solidarist approaches emerge from different interpretations of the international community and the solidarist approach emerged as more influential after the end of the Cold War and the shift from a bipolar to a unipolar order but its focal point was after the September 11 attacks, which moved the global focus away from state-centric security to a human-centered framework, highlighting human rights, humanitarian intervention, and their increased importance in international relations. Therefore, this study aims to answer the question “How has the English school evolved with respect to humanitarian intervention after the end of the Cold War?”

کلیدواژه‌ها [English]

  • English School
  • Humanitarian Intervention
  • Pluralism
  • Solidarism