مکتب مهار در سیاست چینی ایالات متحده آمریکا: تبیینی از منظر موازنه تهدید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22124/wp.2025.29590.3467

چکیده

هدف مقاله حاضر، تحلیل رقابت فزاینده ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان «رهبر نظم بین‌المللی حاکم» و جمهوری خلق چین به‌مثابه «قدرت نوظهور» است. این مقاله با طرح این پرسش که چه عاملی از سال 2010 به بعد، به تقویت استراتژی مهار در برابر استراتژی مشارکت در سیاست خارجی آمریکا نسبت به چین کمک کرده است؟ با تکیه بر روش تبیینی و بهره‌گیری از نظریه موازنه تهدید، معتقد است که تلقی چین به‌عنوان یک تهدید نوظهور موجب تقویت مکتب مهار در سیاست خارجی آمریکا در برابر چین شده است. این مقاله نشان می‌دهد که افزایش قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی چین در چارچوب ابتکارها و اقدام‌های مختلف، منافع و سلطه ایالات‌متحده در نظم لیبرال حاکم را با چالش مواجه ساخته است؛ لذا درک نخبگان آمریکایی از چین به‌مثابه یک کشور ذی‌نفع در نظم حاکم به درک از چین به‌عنوان یک تهدید علیه نظم و منافع آمریکایی تغییر یافته است؛ بنابراین سیاست‌های آمریکا پس از سال 2010، معطوف به مهار چین با هدف موازنه‌سازی در برابر تهدیدهای این کشور بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Containment School in the US-China Policy: An Explanation from the Balance of Threat Perspective

نویسندگان [English]

  • Arezo Mahmoudi Baram 1
  • Fariborz Arghavani Pirsalami 2
1 M.A. in International Relations, Political Sciences, Faculty of Law and Political Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Associate Professor of International Relations, Political Sciences, Faculty of Law and Political Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

This article aims to analyze the increasing competition between the United States of America as the "leader of the prevailing international order" and the People's Republic of China as an "emerging power". This article raises the question of what factor has contributed to strengthening the containment strategy versus the engagement strategy in the US foreign policy towards China since 2010? It believes that the perception of China as an emerging threat has strengthened the containment school in the US foreign policy towards China. This article shows that the increase in China's economic, military, political and cultural power in the context of various initiatives and actions has challenged the interests and dominance of the United States in the prevailing liberal order; therefore, the perception of American elites of China as a country with interests in the prevailing order has changed to the perception of China as a threat to the American order and interests; Therefore, American policies after 2010 have been focused on containing China to balance against the threats posed by this country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • containment school
  • partnership school
  • threat rhetoric
  • US foreign policy