آینده‌‍پژوهی اقتصاد رسانه‌های مکتوب خصوصی در ایران با هدف ارائه مدل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران. استاد مدعو، گروه مدیریت رسانه، دانشکده

3 استادیار گروه مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

تحولات دنیای مطبوعات با پیشرفت‌های فناوری رسانه‌ای پیوند خورده است. حفظ مخاطبان رسانه‌های مکتوب و دوام در بازارهای رقابتی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران مطبوعاتی است. در این پژوهش به دنبال برون‌رفت از این چالش‌ها، سعی بر این است تا آینده‌پژوهی اقتصاد رسانه‌های مکتوب خصوصی را ترسیم کنیم و با ارائه مدلی دریابیم که اقتصاد رسانه‌های مکتوب خصوصی را چگونه باید چرخاند تا مسیر موفقیت را سپری کنند. این پژوهش با استفاده از روش دلفی و نیز بر مبنای ترکیبی از روش‌های مرسوم در آینده‌نگاری پژوهش انجام شده و پس از استخراج روندهای کلیدی صنعت مطبوعات و مولفه‌های اساسی آن‌ها، تجزیه و تحلیل پیشران‌ها انجام و در نهایت سه سناریو با احتمال وقوع بیشتر تدوین شد. سناریوی اول با پیش بینی احتمال حالت انقباضی اقتصادی و عدم‌تزریق پول و حمایت‌های دولتی سبب ایجاد قوانین یکپارچه و کاهش محدودیت‌های قانونی و در نهایت اعتماد مخاطب و ارائه محتواهای عمیق خواهد شد. در سناریو دوم پیش‌بینی‌ می‌شود با رکود اقتصاد کلان سیاست‌های موردی و محدودیت‌های قانونی حذف و ورود به فضای مجازی و توجه به علایق مخاطب نیز محدود شود. در سناریوی سوم با احتمال پویایی اقتصادی و تزریق پول و حمایت‌های دولتی، ایجاد سیاست بسته و ورود به فضای مجازی به‌صورت همه‌جانبه پیش‌بینی‌ می‌شود و در نتیجه عدم‌علاقه مخاطب به مطبوعات را خواهیم داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Future study of the economy of private written media in Iran In order to present the model

نویسندگان [English]

  • Zeynabolsadat Mirhadi 1
  • Aliakbar Farhangi 2
  • Ata Allah Abtahi 3
1 PhD student in media management, Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor of Media Management, Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, University of Tehran, Tehran, Iran. Visiting Professor, Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, Science
3 Assistant Professor, Department of Media Management, Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The developments in the press world are linked with the developments in media technology. Maintaining the audience of written media and sustainability in competitive markets is one of the most important concerns of press managers. In this research, in order to overcome these challenges, an attempt is made to draw the future study of the economy of private written media and by presenting a model to find out how the economy of private written media should be turned so that they pass the path of success. This research was carried out using the Delphi method and based on a combination of conventional methods in future research and after extracting the key trends of the press industry and their basic components, the propulsion were analyzed and finally three scenarios with the highest probability of occurrence were compiled. The first scenario by predicting the possibility of economic contraction and the lack of money injection and government support will lead to the creation of integrated laws and the reduction of legal restrictions, and ultimately the trust of the audience and the provision of deep content. Legal removal and entry into virtual space and paying attention to the audience's interests should also be limited. In the third scenario, with the possibility of economic dynamism and the injection of money and government support, it is predicted to create a closed policy and enter the virtual space in an all-round way, and as a result, we will have the audience's lack of interest in the press

کلیدواژه‌ها [English]

  • Future study
  • media economy
  • private media
  • competitive market
ببران، ص. (1379). نقش مالکیت بر مدیریت مطبوعات، پایان نامه دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی.
بختیاری، ع. (1396). اقتصاد رسانه در ایران علل ناکارآمدی رسانه‌های خصوصی ایران با تاکید بر مطبوعات. دنیای اقتصاد.
بختیاری، ع. (1397). آینده‌پژوهی صنعت مطبوعات در ایران با هدف رشد پایدار آن؛ پایان نامه دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
بلالی، م. (1391). شناسایی عوامل کلیدی موثر بر آینده سازمان صدا و سیما به روش تخلیل تاثیر متقابل روندها. فصلنامه پژوهش ارتباطی(3).
بهرامپور، ش. (1379). مطبوعات ایران: مسائل و مشکلات مطبوعات ایران و راه حل‌های پیشنهادی. مرکزمطالعات و تحقیقات رسانه‌ها (43).
رمضانی, م. و امام‌جمعه‌زاده، ج. (1396). سناریوهای آینده جریان‌های سیاسی در ایران 1404. راهبرد (34).
زاهدی، ش. (1385) حکومت‌داری پایدار، ضرورتی برای توسعه پایدار. نشریه اقتصاد و مدیریت، تهران: انتشارات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 3.
صلواتیان، س. (1392). پیش‌بینی سناریوهای موجود صنعت رسانه در سال 2020 . دومین همایش ملی آینده پژوهی.
عظیمی، ح. (1387). ایران امروز در آینه مباحث توسعه. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
فرهنگی، ع. ا. و روشندل‌اربطانی، ط. (1383). نگرشی بر بنیان های نظری مدیریت سازمان های رسانه‌ای. مدیریت دانش.
گرانمایه‌پور، ع. (1386). نقش فرهنگ سازمانی در رسانه. رسانه (71).
گودرزی، پ. و همکاران. (1396). نقش شبکه های اجتماعی در ارتقای بانکداری الکترونیک در بانک شهر.
ناظمی، ا. و قدیری ر. ا. (1387). آینده‌نگاری از مفهوم تا اجرا. وزارت صنایع و معادن، مرکز صنایع نوین، 19(3).
نایبی، هوشنگ. (1388). فرهنگ، رسانه و نقش سیاست های رسانه ای در توسعه کشور، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، شماره 31.
وردی نژاد، فریدون؛ صابری، معصومه (1393). «مدیریت استراتژیک و اقتصاد رسانه‌ها». نشریه مدیریت رسانه، شماره 4 و 5. ‎
Bartosova, D. (2011). The future of the media professions: Current issues in media management practice. International Journal on Media Management, 13(3), 195-203.
Deaton, M., & Winebrake, J. J. (2020). Dynamic modeling of environmental systems: Springer Science & Business Media.
Frank, Martin & et.al (2004). Data mining the protein data bank: automatic detection and assignment of carbohydrate structures. Carbohydrate research, 339(5).
Franklin, B. (2012). The Future of Journalism. Journalism Studeis, 13:5-6.
Graham, G., & Hill, J. (2009). The British newspaper industry supply chain in the digital age. Prometheus, 27(2), 117-124.
Goldhaber, M.(2009), The Attention Economy Hypothesis. Goldhaber’s Blog Archive.
Ringland, G. (2010). The role of scenarios in strategic foresight. Technological Forecasting and Social Change, 77(9), 1493-1498